Linkbaiting pro e-shop – brainstorming post

K dnešním článku mě dovedl příspěvek Jiřího Šubra na Webtrhu v diskusním vlákně o v současnosti populárním Plaváčkově seznamu PR webů. Povzdechl si v něm, že je těžké až nemožné, aby eshop získal nějaké přirozené odkazy. Tato úvaha je častá a pravdivá ve dvou aspektech. Nelze tak získat optimalizované odkazy (to mimo SEO nikdo skutečně nedělá), to za prvé a samozřejmě to nelze zařídit bezpracně. Přesto ale skoro každý eshop může získat zpětné odkazy, byť je to někdy oklikou a s vynaložením úsilí, času nebo peněz. Takže si dnes udělám malý veřejný brainstorming, jak se pokusit přitáhnout zpětné odkazy sám, co by majitel eshopu nebo jeho SEO agent. 

Základní premisy jsou tyto

  • žádné free článkové weby
  • originální obsah
  • vlastní produkce obsahu
  • cizí produkce obsahu za 0,- Kč

Vezmu si hypotetický eshop s oblečením, jaký má dnes kde kdo. Kalhoty, košile, mikiny, trička.

Popisy zboží

Velmi často je toto zanedbávaná záležitost. Každý chce mít co nejvíce produktů a čím více jich je, tím méně času se majitelům chce věnovat popiskům produktů. U elektroniky často má stejný popisek i několik eshopů, což je  i problém slabého zbožíznalství u majitelů eshopů. Zaměřil bych se tedy na každý jednotlivý popisek produktu. Při troše fantazie se ke všemu nejen textilnímu dá vymyslet originální i vtipný popis zboží.  Když pobavíte nebo zaujmete, šance na to, že se návštěvník bude chtít podělit s okolím, rostou. Cílem je odkaz kdekoliv, odkud mohou přijít další návštěvníci.

Časová náročnost: velká

Frekvence: jednorázově

Blogování ve vlastní režii

Prvním krokem bude zřízení blogu, nebo několika blogů, podle toho, kolik mám klíčových kategorií produktů. Blogy si můžu udělat na doméně třetího řádu přímo na eshopu, případně externě. K provozu plně stačí WordPress, který šikovný jedinec včetně free šablony a potřebných pluginů dovede zprovoznit do hodiny. Ani tvorba obsahu nebude zásadně náročná, k inspiraci na plnění webů články stačí Google Alerts sledující vybraná klíčová slova, Wikipedia, YouTube a další video stránky. Cílem blogů bude přitáhnout odkazy na konkrétní články, do nichž budu umísťovat odkazy na produkty eshopu. Smyslem je tedy eshop posílit nepřímo, jeden kvalitní odkaz v takovém případě přebije článkové farmy nebo katalogy.

Jaké typy článků dovedou přitáhnout odkazy:

  • žebříčky (nejdražší oblečení, národní speciality)
  • historická fakta (vývoj oblečení, minulé trendy, kuriozity)
  • videa (virály, povedené reklamy)
  • zajímavosti o textilu
  • prezentace značek
  • tipy na zajímavosti na jiných webech
  • vlastní recenze

S výjimkou vlastních recenzí dovedu veškerý dostupný obsah najít s použitím výše uvedených stránek. Články na takových blozích doplním ilustračními obrázky, které vezmu z cílového eshopu a všechny publikované články proženu jakýmkoliv navštěvovaným agregátorem typu Linkuj.

Časová náročnost: malá

Frekvence: opakovaně, např. jednou týdně 2-3 hodiny

Nechte blogovat jiné

Protože prodávám oblečení, zkusím se podívat, kdo dnes o oblečení píše. Mám vyzkoušené, že vhodně napsaným mailem přesvědčíte ke zmínce o vybraném eshopu například (pre)teenage blogerky na blog.cz. Výsledný odkaz sice není optimalizovaný a pravděpodobně to nebude top odkaz, náklady na jeho získání jsou pouze několik minut strávených při psaní mailu. Odkaz sice vznikne na můj popud, považuji ho však za přirozený, protože někdo prostě vždycky bude impulsem pro umístění odkazu.

Časová náročnost: střední

Frekvence: opakovaně, např. jednou 2 týdně 2-3 hodiny

Nechte se zrecenzovat

Hodně eshopů posílá po nákupu žádost o recenzi obchodu na e-mail. Šel bych na to opačně. Nabídl bych slevu za recenzi nebo zmínku o eshopu. Kdekoliv, před nákupem. Výše slevy by se odvíjela podle umístění odkazu (Twitter, FB, linkovací sítě, blog, atd) a možnosti kontroly.

Časová náročnost: malá

Frekvence: opakovaně

Sponzorujte

Sponzoring je linkbuildingová klasika. Abych naplnil podmínku 0,- Kč nákladů alespoň částečně, musím být kulišák a do sponzorských darů dát zboží, které mám mezi ležáky, chystám se odepsat nebo jsem získal s minimem nákladů. Musím si také vybírat sponzoring takový, o němž se někde bude psát. Sportovní události, tomboly, vzdělávací ústavy. A mít propagaci odkazem jako podmínku.

Časová náročnost: malá

Zkuste URL Profiler zdarma!

Frekvence: nárazově

Konec

Jak jsem uvedl na začátku, bude to chtít nějaké úsilí z vaší strany. Rovněž je to běh na dlouhou trať. A přesně to jsou faktory, které často majitele eshopu odrazují, protože s něčím takovým nepočítali. Absentující propagační strategie je častou chybou i příčinou konce mnoha eshopů, v jejichž počtu v přepočtu na obyvatele je ČR na evropské špičce.

Takové úsilí ale přinese ovoce, které později můžete sklízet dlouho, na rozdíl od těch, kteří jdou rychlou a objemovou cestou katalogů, článkových farem zdarma či patiček. Do doby, než se vám povede získat návštěvnost ze SERP, ji ovšem musíte získávat jinak, přes PPC nebo jiné způsoby. Věřím, že k uvedeným tipům leckdo dovede doplnit další a jsem na ně zvědavý.

Zdeněk Dvořák
Na webu publikuje od roku 2001. Postupně se dobral až k linkbuildingu. Jinak také DJ, tatínek a slábnoucí rýpal. Sledujte mě i na Google+ nebo Twitteru.

4 x komentováno

  1. Fajn článek. 🙂 Zrovna dnešní apríl je vhodná příležitost postnout něco zajímavého (vtipného, ne trapného) – dnes to má imho větší potenciál k šíření než obvykle. Hodně záleží na výběru tématu (a formě) – hezky zacílený apríl může zvýšit pravděpodobnost, že na něj odkáží weby se stejným zaměřením a zaujmete jejich čtenáře. (Na aprílový příspěvek o módě budou odkazovat módní blogy atp.)

  2. A co takový affil (provizní systém)? Je to sice časově a finančně náročnější, ale zpětné odkazy taky získá.
    Teda pokud se to dobře připraví 🙂

Komentujte článek

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *