Dnes oficiálně vyšla elektronická kniha Michala Kubíčka s názvem 50 způsobů, jak získat zpětný odkaz. Jak je z názvu patrné, jedná se o kolekci tipů, které jsou se budou hodit všem, kteří se v dnešní době zajímají o budování zpětných odkazů. A protože provozuji blog o linkbuildingu, nemůže tu chybět recenze.

Kde a jak koupit

Kniha je k dispozici ve formátu pdf za cenu 199,- korun. Předplatitelé měli k dispozici slevu 50%, kdo nestihl, nemusí smutnit, k dalším, byť již menším slevám, se dá dostat i nyní. K zakoupení je přes Michalův další projekt na prodej elektronických knih. V knize mimochodem najdete i kupon na slevu 10% pro další díla publikovaná přes dříve zmíněný web. Tedy marketing , jak se patří. Nezapomnělo se ani na social DRM, každá strana knihy v sobě nese informaci o tom, kdo ji koupil.

50 způsobů, jak na zpětné odkazy

Provedení knihy

Nejprve něco k formě. Grafiky v knize moc nenajdete. Úvodní strana nějakou obsahuje, dále v knize najdete jeden nákres rukou, nějaké screenshoty a pak také reklamy, jimž patří několik stránek různě rozložených do obsahu knihy. Reklamy mi rušivé nepřijdou a plně chápu Michalovo úsilí za svoji práci dostat odměnu. Musím se pozastavit nad reklamou Placla, Michal o ní sám píše, což mohl provozovatel Placly očekávat a ušetřit si tak pár tisícikorun.

Obsah

Ale dost věcí okolo, podstatný je obsah rozložený na 90 stranách. Ten bych rozdělil na dvě části.

V úvodní části najdete jakési FAQ, kde Michal na základě svých znalostí a zkušeností z praxe odpovídá na sadu nejběžnějších otázek, s nimiž se v problematice budování zpětných odkazů můžete setkat. Dozvíte se, podle jakých parametrů hodnotit weby a odkazy,  jaký tvar je u odkazů možný nebo co je to odkazový profil.

Od strany 22 pak začínají samotné tipy, jak získávat zpětné odkazy. Ke každému z uváděných padesáti způsobů najdete více či méně obsáhlý popis a vedle titulku pak ještě počet hvězdiček podle toho, jak Michal jednotlivé  metody oceňuje. Některé postupy budou známé i naprostým laiků, jiné budou inspirací i pro ty, kteří o off-page SEO již něco vědí. Užitečné budou i tipy, podle jakých signálů můžete odhadnout ideální postup, jak jednat například s majiteli webů. Celá kniha je pak zakončena sympatickými offline nápady.

Z obsahu musím vyzdvihnout i etické apely, co se týče spamování. V rámci pokusu mám na několika svých webech povolené do follow komentáře a sleduji aktivitu jednotlivých IP adres, stejně jako to zmiňuje v knize i Michal na případu online poradny. I komentování a užívání diskusních fór jde dělat s vkusem a tak, aby člověk příspěl i obsahově, nikoliv jen odkazem.

Můj názor

Kniha pěkně zachycuje současné metody linkbuildingu. Investice není vysoká a na slevy po roce od vydání nečekejte, protože za rok nejspíše bude v linkbuildingu hodně věcí jinak. Určitě se dá vymyslet i více postupů, jak získat zpětný odkaz. Například hledání vlastního brandu, následné oslovení těch webů, které o brandu píší a neuvedly odkaz, jsem v knize nenašel. Knihu ale musím doporučit všem, kteří mají nějaký web a mají s ním vážné plány, ať už obchodní, nebo jen osobní. Protože bez zpětných odkazů o vás uživatelé internetu vůbec nemusejí vědět a navíc lze tento způsob propagace do jisté míry provádět svépomocí, tedy jen investováním vlastního času.

Disclaimer: Knihu jsem si před časem předobjednal, ale Michal mi ji nabídl k recenzi zdarma. Nepadly žádné požadavky na vyznění recenze.