Vše o budování zpětných odkazů

Nejoblíbenější taktiky linkbuildingu v Česku?

Napadlo mě se zeptat pár lidí, o nichž vím, že se pohybují okolo budování zpětných odkazů, jaká je jejich momentálně nejoblíbenější taktika pro jejich získání. Každému jsem dal možnost se vyjádřit v libovolné délce i hloubce. Doufám, že to pro vás bude zajímavé a inspirující čtení. Jak to tedy u nás s taktikami při linkbuildingu vypadá?

1. Filip Podstavec

[Podstavec.cz, @filippodstavec]

Filip PodstavecHmm…nejoblíbenější metoda linkbuildingu? Asi broken linkbuilding, o kterém jsem přednášel na SEORestartu. Má v sobě obrovský potenciál v rámci českého trhu, kde ještě nikdo moc nefunkční odkazy neidentifikuje a nevyužívá. Zároveň miluji automatizaci, na které je broken linkbuilding z větší části založen a přijde mi, že jako jedna z mála metodik nemá ve většině případech za primární cíl získat odkaz, ale navázat vztah.

Častým případem k využití jsou nefunkční odkazy v rámci interního prolinkování webu, které jednoduše linkbuilder může zjistit přes nástroj Xenu a filtr nefunkčních odkazů. Dobrou taktikou je spustit Xenu na serveru, ke kterém se může linkbuilder připojit například z Team Vieweru a nechat na pozadí běžet získávání dat k pozdějšímu vyhodnocení. Další osvědčenou taktikou je automatizované získávání dat o nefunkčních odkazech z odkazového portfolia konkurence nebo webů v trhu klienta. Nejjednodušší je napsat si script, který bude stahovat data ze sekce “Top Pages” jednoho z nástrojů na analýzu odkazových profilů a poté vracet pouze ty landing pages, které vrací stavový kód 404. Po průzkumu trhu a vymezení tématických webů v něm pak jednoduše nechat projet tyto “mezery” v odkazovém profilu a rozhodnout se o jejich využití. Jedná se, krom vyhodnocení, o časově velmi nenáročné (pár minut) metody, které mohou přinést obrovskou hodnotu.

Abych broken linkbuilding neukončil takto spoře, tak pár dalších tipů z této metodiky:

  • Hlídat si alternativy vlastního obsahu, jestli stále existují a pokud ne, tak se podívat, kdo na ně odkazoval a oslovit vlastníky odkazujících webových stránek
  • Sledovat influencery v oboru (ať už lidi nebo stránky) a v případě nalezení nového problému v jejich odkazovém portfoliu (někdo se např. odkázal na URL s překlepem apod.) informovat web nebo se přímo pokusit o fixaci s kopií vlastníka v emailu
  • Tvorba vlastních článků na základě zaniklého obsahu, který si dohledám přes Web.Archive.org a poté oslovím vlastníky webů, kteří na něj odkazují a vysvětlím jim pozitiva takové spolupráce

2. Martin Šimko

[RobertNemec.com, @martinsimko]

Martin ŠimkoMoje nejoblíbenější taktika v získávání odkazů je “reklamování odkazů”. Jde o to, když vás (web, firmu, majitele, zaměstnance, …) někdo již zmiňuje, ale “zapomněl” vám vytvořit odkaz. Když v této chvíli nastoupí zkušený link builder může jednak relativně jednoduše získat zpětný odkaz, ale také navázat dlouhodobější spolupráci. Web, který se o vás zmiňuje už vás zná, máte tedy mnohem lepší startovací pozici, než když začnete psát někomu, kdo o vás uslyší poprvé.
Celý proces se dá navíc dobře zautomatizovat – nastavíte si monitoring vaší značky, jména, zaměstnanců apod. (použít lze například Google AlertsMention.com, Talkwalker). Poté jednou za čas zkontrolujete, kde se zmínky objevují, najdete kontakt na zodpovědnou osobu a napíšete e-mail, nebo lépe zatelefonujete. Telefonu se nebojte, podle mých zkušeností je to často přímější a jistější cesta, jak daný odkaz získat.
Když už odkaz získáte, neberte to jako uzavřenou kapitolu. Zeptejte se na možnost dlouhodobější spolupráce, nabídněte danému webu něco unikátního a získejte mnohem více než jen jeden odkaz.

3. Daniel Gottwald

[DanielG.cz, @gottwald_daniel]

Daniel GottwaldDobrá taktika linkbuildingu je oslovit odborníky na linkbuilding a udělat s nimi rozhovor nebo článek a publikovat to na svém webu. Bude to mít hodně sdílení a je to výhodné pro obě strany. 🙂

Mojí nejoblíbenější metodou je linkbuilding založený na obsahové strategii. Není to klasický linkbuilding jako získávání odkazů, jak byl chápan dříve. Jedná se spíše o vytvoření obsahu, který potřebuje naše cílová skupina, a poté tento obsah dále propagovat na webech, kam chodí tato cílová skupina. Pokusím se o stručný návod, jak takovou taktiku provádět:

1) Analýza potřeb uživatelů

  • Pomocí analytických nástrojů (Sklik, Adwords, Google analytics) zjistíme, co uživatelé hledají, a v jaké četnosti.
  • Pomůžeme si vyhledáním podobných dotazů v diskusích a našeptávačích.

2) Persony a jejich zájmy

3) Tvorba obsahu

  • Díky analýze můžeme vytvořit obsah, který bude zajímat naší cílovou skupinu.
  • Samozřejmostí je zpracování obsahu tak, aby byl dobře čitelný a zajímavý.

4) Strategický marketingový plán

  • Nyní si můžeme zpracovat velmi detailní a přesný plán, kde se naše persony pohybují, jak s nimi komunikovat, a jaký druh informace očekávají
  • Můžeme použít tzv. myšlenkové mapy pro lepší orientaci.
  • Připravíme si i seznam tematických webů, kde chceme propagovat náš obsah.

Teprve zde začíná samotný linkbuilding, bez předchozích činností by však neměl příliš velkou šanci na úspěch:

 5) Navázání partnerství 

Oslovíme všechny tematické weby (potencionální partnery). Zde se mi ukázalo, že je lepší partnery oslovovat z pozice klienta, než agentury, pokud nechceme platit za zveřejnění obsahu. Nyní nastává samotné umění vyjednávání. Naším cílem by mělo být zveřejnit námi vytvořený obsah na webu našeho partnera zadarmo. V článku by měl být zmíněn náš brand nebo odkaz na primární web, nesmíme to však přehnat. Pořád by měl být obsah primárně informačně zajímavý pro naší cílovou skupinu (personu).  Spolupráce by měla být vždy výhodná pro obě strany, proto když něco chceme od druhé strany, musíme nejdříve také něco nabídnout. Klasicky to bývá: přínosný obsah, naše produkty na půjčení, know how, aplikace řešící nějaký problém, atd.

Vždy se dá vymyslet nějaký zajímavý nápad, který bude výhodný pro obě strany. Ideálem by mělo být navázat dlouhodobé vztahy napříč internetem, abychom si vzájemně pomohli. Nemůžeme sice navázat partnerství s přímou konkurencí, ale můžeme oslovit tu nepřímou. Například prodejce bio zeleniny může napsat článek na web, kde se prodává oblečení z eco bavlny a naopak. 

Můžeme se dále věnovat třeba diskuzím, kde odpovíme na dotazy (nedostatky) pomocí vytvoření obsahu, který řeší tento nedostatek. Na co musíme myslet především je, že obsah netvoříme primárně pro reklamu.  

Existuje mnoho dalších metod linkbuildingu, ale vždy by taktika měla vycházet z detailní analýzy, tvorby dobrého obsahu a strategie.

4. Michal Kubíček

[PRONETMEDIA, @MichalKubicek]

kubicekStále velmi dobře funguje umisťování odkazů ve smysluplném obsahu na navštěvovaných a čtených webech. Takže rád využívám placené články na zajímavých blozích nebo magazínech, které nabízí Placla.cz.

Pokud mám víc času a větší rozpočet, pak je to získávání odkazů z webů, které jsou ve vyhledávačích na daná spojení umístěna lépe, než je můj web.

A třetí způsob, který mám taky hodně rád, je broken linkbuilding, kdy vyhledávám na autoritativních webech odkazy na již neexistující domény a ty následně směruji na odkazovaný web. Na svém eshopu Svět cukrářů je to sedmý největší zdroj přístupů a konverzní poměr z těchto odkazů byl třeba minulý měsíc 1,48 %. 

5. Ondřej Novotný

[H1.CZ, @arseeene]

Ondřej Novotný, H1.CZVelmi se mi osvědčila metoda, která je založená na spolupráci s komunitou blogerů ve formě zápůjček či darování produktů nebo služeb s následným vytvořením autentické recenze. Jednak se v mnoha případech v těchto kruzích nacházejí názoroví vůdci svých čtenářů a ve výsledku je i domlouvání takové spolupráce poměrně jednoduchá záležitost. Tomu ale samozřejmě musí předcházet důkladná rešerše možných kontaktů a zjišťování podrobností o vybraných blogerech. Každý rád vidí, že si o něm linkbuilder zjistil spousta informací předtím, než ho kontaktoval s nějakou nabídkou. Je to známka toho, že marketér stojí o skutečně seriózní spolupráci.

Důležité je promyslet a správně zvolit předmět spolupráce. Často se jedná o to, jaký produkt či službu nabídnout k recenzi. Pokud si se svým protějškem konečně vzájemně sednete, tak nedoporučuji nikterak zasahovat do obsahu článku nebo si klást jakékoliv podmínky. To vzájemnou spolupráci akorát znechutí. Je zde pak samozřejmě riziko, že produkt recenzentovi nesedne a on o něm napíše negativně. Pro tyto případy je potřeba domluvit se s klientem, co z jeho portfolia je skutečně natolik kvalitní, aby k takovým situacím nedocházelo. Naopak pokud vyjde produkt z článku kladně, tak šance na akvizici nových zákazníků se zvyšuje úměrně tomu, jak výrazný influncer v dané oblasti o něm napsal a jaká je jeho čtenářská základna.

6. Marek Hnátek

[MarekHnatek.cz, @psavec]

Marek HnátekNejlepší metodou linkbuildingu je schopnost vybrat ty konkrétní činnosti, které budou mít pro cílový web maximální užitek. Metody jako guest blogging, spolupráce s bloggery nebo publikace případových studií v sobě sice mají „zabudovanou“ jistotu úspěchu, ale aby měly maximální efekt, musí být správně uchopeny. Jak vybrat nejlepší způsoby propagace?

Rozhoduje nejen typ vašeho webu, ale i další faktory, mezi něž patří pozice na trhu, rozpočet nebo kontakty. Když jste například menší hráč v oblasti e-shopů s módou, ale osobně se znáte s uznávaným návrhářem, je to samozřejmě plus. Snáze svou značku dostanete na významné módní akce, díky čemuž s vámi budou spíše ochotny spolupracovat známé módní bloggerky, které jsou jinak nedostupné. Podobně jestliže jste na volné noze, nabízíte on-line služby a díky mentoringu od zkušenějšího markeťáka se vám podaří publikovat skvělou případovou studii ve známém médiu, bude mít pro vás tento krok větší efekt než publikace byť skvělých, ale pracných návodů na vašem blogu.

Při linkbuildingu tedy ani tak nejde o peníze. Znám firmy, které jsou schopny investovat desítky tisíc do neúčinné inzerce. Na druhou stranu existují šikovní hráči, kteří sází na to, co jim jde nejlíp a funguje to. V tomto směru se mi líbí například Pavel Králíček, který se svým e-shopem Gentleman Store sází na osobní přístup, nadšení do oboru a práci na jménu.

Pokud bych ale měl jmenovat jednu konkrétní metodu, je to určitě budování vztahů. Vztahy můžete utvářet s vašimi zákazníky, partnery, ale i přímými konkurenty. Základ je jednoduchý na pochopení, ale v praxi obtížnější: snažit se vnímat sdělení z pohledu druhého člověka, oslovovat ostatní jménem a nebrat je jen jako položky v seznamu. Z čistě pragmatického hlediska je tento přístup výhodnější už proto, že je ekonomicky výhodný: díky dobrým vztahům se často dostanete k odkazovým příležitostem, za které byste jinak museli draze zaplatit.

7. Josef Řezníček

[Včeliště.cz, @pepperos]

Josef ŘezníčekMoje nejoblíbenější taktika na linkbuilding není nijak přelomová, rád spíš využívám těch kanálů, o kterých většina lidí ví, že je možné pomocí nich získat zpětné odkazy, ale stejně jich nevyužívají. Nám na Včelišti dobře funguje zamyšlení se nad všemi druhy stránek, které existují v daném oboru. Ty identifikujeme a pak ke každému typu webů hledáme vhodné způsoby, co této skupině stránek nabídnout, co by ocenili, jak jim pomoct s jejich problémy, s jakou nabídkou za nimi přijít, nebo jak s nimi navázat kontakt. Když bychom například vymýšleli možnosti získání zpětného odkazu pro stránky, které nabízí dovolenou v Itálii, po průzkumu internetu zjistíme, že se v tomto segmentu na internetu vyskytuje několik důležitých typů webových stránek. Pro každý typ pak vymyslíme, jakým způsobem získat odkaz na daných stránkách a weby postupně oslovujeme. Jako příklad uvádím 5 typů webů. Nepochybně jich existuje víc.

Cestopisy lidí, kteří byli v Itálii

Cestopisům často chybí kvalitní fotografie. Mnoho lidí napíše dlouhé texty, ty se ale špatně čtou. Tyto majitele stránek můžeme oslovit s tím, že máme k dispozici vlastní kvalitní fotografie z jimi popisovaných míst v Itálii, které mohou použít, když uvedou na stránkách jako zdroj naše stránky.

Weby nabízející ubytování a dovolenou v Itálii

Tyto stránky jsou vlastně naší konkurencí. Jejich zájmem je zviditelnit se na internetu. Nejvhodnějším způsobem jak je oslovit je, ideálně přes nezávislou stranu (třeba přes nás na Včelišti), nabídnout jim možnost zviditelnění se v našem cestovatelském magazínu. Pro tyto účely tedy nejdřív musíme vytvořit nezávislý cestovatelský magazín, který budeme využívat částečně i pro propagaci naší konkurence. Další možností je vytvořit web specializující se na cestovní kanceláře v Itálii. Webům pak můžete nabídnout zápis v tomto specializovaném katalogu.

Obecné cestovatelské magazíny o cestování

Cestovatelské magazíny mají často problém se svým obsahem. Nemají ho dostatek, majitel nestíhá pro magazín psát. Zároveň web často nemá finance, aby si mohl dovolit vlastní placenou redakci, která bude web zásobovat novými články každý den. Tyto weby můžeme oslovit s nabídkou spolupráce guestpostingu. Pokud pro web budete pravidelně zpracovávat zajímavá témata týkající se Itálie a do článku vložíte odkaz na vaše stránky, majitel stránek získá redaktora zdarma a kvalitní obsah. Vy zase nové zpětné odkazy. Weby nabízející, nebo propagující letenky do Itálie – Webům, které nabízejí tipy na výhodné letenky do Itálie, pomohou nové tipy. Můžete za ně tedy hledat akční nabídky letenek a ty jim ve správný čas poslat k publikaci. Rádi se zmíní, od koho tip dostali.

Webové stránky o konkrétních destinacích v Itálii

Na internetu existují i weby, které jsou spíše statické a nabízejí informace o městě či oblasti v Itálii. Podobných webů je ale na internetu spoustu, často i na stejné téma. Proto jejich majitelé ocení, když budou mít možnost odlišit se od ostatních. Toho mohou dosáhnout různými cestami, ale například také přidanou hodnotou pro návštěvníky, kteří díky nim získají nějaký bonus či slevu. Majiteli webu můžete proto nabídnout slevový kupón jen pro jeho web, který například lidé získají spolu se zaregistrováním se do newsletteru. Majitel se s vaší nabídkou rád pochlubí, protože se díky ní odliší od jiných webů na stejné téma.

Segmentace webů a jejich správné oslovení určitě nebude mít 100 % účinnost, stejně jako asi žádná jiná rozumná metoda linkbuildingu. Ale správným odhadnutím druhů stránek a jejich potřeb dokážete získat mnoho nových zmínek. Zkuste si takto rozdělit weby ve svém oboru a pro každou skupinu vymyslet problémy majitelů stránek a nabídnout jim řešení, které propojíte se získáním zpětného odkazu.

8. Míša Matanelli

[Lady Virtual, @ladyvirtual]

 Míša MatanelliNebudu inovativní ani nepřinesu šokující odpověď. Při získávání zpětných odkazů nejraději volím cestu přirozeného vyplynutí ze situace. Nenásilném oslovení stávajících i potencionálních obchodních partnerů nebo příznivců, kteří by mohly smýšlet podobným způsobem a které nebudu muset přesvědčovat způsobem: “když na mě odkážete a já pak na vás, budou to i pro vás ty pravé žně ve vyhledávačích”. Získávání zpětných odkazů je běh na dlouhou trať a teď to nemyslím tím “agenturním” způsobem (zaplatíte tolik a dostanete za to přesně tohle). Linkbuilding je o uzavírání partnerství, vytváření vztahů a budování pozitivních referencí, které se neděje prvoplánově.

9. Zdeněk Nešpor

[Medio Interactive, @chaoticum]

Zdeněk NešporRád využívám a publikuji recenze. Je to na průsečíku obsahových, komunitních a social taktik. Mimo odkaz můžu publikovat i dostatek doplňujícího obsahu a nenápadně vychválit klienta nebo produkt. Recenze nebývají nijak zvlášť regulované a je možné je publikovat na různých typech webů (specializované, blogy, diskuzní fóra…). Často se stává, že odkaz není možné umístit nebo naopak již cílová stránka pro byznys klienta existuje. V takových případech jen podpořím hodnocením a napíšu třeba další recenzi s brandovou zmínkou. Linkbuilding pro mě neznamená, že vždycky musím někam procpat svůj odkaz. Ani mi nevadí podpořit již existující odkaz. Recenze pomůže lidem na všech stranách – klientům, jejich zákazníkům i mě jakožto linkbuilderovi. Ty výhody a další možnosti už si musí najít každý sám. Jen ještě řeknu, že to dobrý způsob, jak začít dělat relationship building. 🙂 A pokud nevěřím produktu nebo službám, které klient nabízí, tak se raději recenzím vyhýbám. K tomu bohatě stačí PR články, ty už dneska stejně nikdo nečte.

10. Lukáš Palkovič

[eVisions, @Lukas_Palkovic]

Lukáš Palkovič

Mezi moje neoblíbenější taktiky linkbuildingu patří vytváření “win-win” partnerství s weby. Spolupráce můžou mít různé podoby, z kterých nejraději mám dodání či výměnu unikátního obsahu nebo know-how, a rozšiřování marketingové spolupráce u obchodních partnerů. Oblíbil jsem si také spolupráci s blogery, kdy jim nabídneme produkt či službu na recenzi. Speciálně poslední taktika se nám osvědčila v zahraniční, např. v Německu, kde tato metoda byla efektivnější než jiné linkbuildingové taktiky..

Důležité je ale najít vhodný typ spolupráce pro konkrétní web, který zaujme partnera a naše schopnost ho prodat. Jejich vymyšlení mně baví a rád se podílím i na jejich realizaci. Důraz vždy kladu na to, aby spolupráce byla oboustranně výhodná.

Nicméně všechny tyto činnosti zaberou spoustu času. Mnohdy to zahrnuje náročnou a zdlouhavou komunikaci (hlavně s blogery z fashion oboru

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

12 x komentováno

Vše o budování zpětných odkazů