Před pár dny psal Marek Prokop o tom, jak si rušením nebo změnou URL můžete devastovat svůj odkazový profil. V diskusi mě zaujal dotaz Radima Hasalíka, který chtěl vědět, jak si snadno může ověřit, že nepřichází o cíle odkazů na svém webu, rozhodl jsem se proto napsat, jak bych to udělal já.
K celému procesu jsem použil Ahrefs a Screaming Frog a vybral jsem si Radimův web Pár minut. Začnu tedy tím, že v Ahrefs si nechám natáhnout data k jeho webu a exportuji je v surovém stavu v csv souboru v úrovni odkazy/odkazující stránky.
Data následně importuji to tabulkového procesoru, kde mě zajímá sloupec Link URL, který obsahuje adresu stránky, na kterou vede odkaz. Ten si následně převedu do samostatného souboru, a změním nastavení módu Screaming Frogu ze Spidera na List (Seznam). Soubor pak naimportuji do Screaming Frogu, tady si můžete všimnout, že program si sám ošetří duplicity. Poté už jen stačí spustit a počkat na výsledek.
Výsledky si pak již stačí profiltrovat podle stavových kódů (Response Codes) a podle nich se zařídit, například obnovit obsah na stránkách s kódem 404, na něž vedou odkazy, případně nastavit trvalé přesměrování na jinou vhodnou stránku.
Doba potřebná k provedení takového auditu jsou řádově minuty a pokud máte oba nástroje k dispozici, můžete tuto proceduru zařadit mezi své rutiny. Získat odkazy není jen tak a přicházet o ně zbytečně je opravdu škoda. Ti kreativnější mohou pak uvedený postup využít při broken linkbuildingu, kdy se podobně stáhnete odkazový profil konkurence, najdete si 404 stránky a zkusíte vymyslet, jak vhodně oslovit ty, co na ně původně odkazovali.
Díky za pěkný návod Zdendo. Řešení, které používáš, mi ale přijde až zbytečně složité a robustní pro odkazové profily, se kterými se setkáš v ČR.
Nebylo by mnohem jednodušší si najet v Ahrefs na sekci Top Pages a seřadit si odkazující stránky dle Referring domains a stáhnout výpis, ve kterém si poté kontrolovat Code? Ty které odpovídají chybové hlášce si pak můžeš napřímo vytahat a zjistit kdo na ně odkazuje.
Výše uvedené řešení si nedokáže představit, jak bych aplikoval pro desítky a stovky konkurenčních domén a v rozumném časovém horizontu.
Filipe, řešení primárně cílí na kontrolu vlastního webu. Ahrefs také ukazuje stavové kódy, u Scremaing Frogu ale vidím výhodu v naprosté aktuálnosti.
Pro větší akce, jak píšeš, by to skutečně bylo časově velmi náročné a nevhodné.
Nově existuje varianta použít Marketing Miner. https://www.marketingminer.cz/http-status-code-checker/ a myslím, že to umí i http://www.urlprofiler.cz/
Díky za dobře načasovaný návod 🙂 zrovna řeším podobnou věc a trochu mě posunul kupředu.
Ahrefs nemám k dispozici – v čem dává jiná/lepší podkladová data než seznam odkazovaných URL z Webmaster Tools? Tahle data bych ještě doplnil historickými daty z GA o vstupních stránkách u návštěvnosti z odkazujích stránek – to pokud došlo ke změnám URL, vím kdy proběhly a použiju starší data.
Martine, pokud bych chtěl být maximalista, bylo by nejlepší použít všechny dostupné informace o odkazech a odkazujících stránkách, tedy Ahrefs, MajesticSEO, GWT i GA, vše následně sloučit a výsledný seznam projet přes Screaming Frog. V rámci jednoho dlouhodobého pokusu jsem si ověřil, že Ahrefs je nejrychlejší v hledání odkazů, takže jsem použil pouze ten. Každopádně ale díky, minimálně data z GA jsou užitečným doplněním pro všechny čtenáře!
Zrovna dneska jsem přes htaccess přesměrovával chybné url. Jako zdroj chybných odkazů jsem použil GWT a položku crawl errors/linked from. Našel jsem tam asi 5 přirozených odkazů s chybně zadanou adresou 🙂