Vše o budování zpětných odkazů

Recenze Eshop knihy od Jana Kalianka

Je to už pár měsíců, kdy Jan Kalianko sepsal na českém trhu docela ojedinělý počin. Své zkušenosti s budováním a provozem eshopu Svět Bot přetavil do díla s názvem Eshop kniha aneb návod, jak vybudovat úspěšný eshop, která by měla pomoci všem, kteří se chystají nebo již začali prodávat zboží online. Jaká kniha je?

Nejdřív musím začít omluvou autorovi, od nějž jsem knihu dostal zdarma. Tato recenze měla být publikována již před drahnou dobou, ale pořád jsem ji posunoval dál a dál, jak se kupila jiná práce.

Kniha se svým záběrem snaží pokrýt všechny oblasti, které jsou s provozem eshopu spojené, resp. všechny, které byly dostupné v době publikace. Jako většina publikací k dynamicky se měnícím oborům, i ona trpí zastaráváním informací, což však v tomto případě její hodnotu zásadně nesnižuje. Jak jsem se ale dozvěděl, na podzim by měla být kniha aktualizována a ti, co ji již zakoupili, budou mít novou verzi k dispozici zdarma.

Eshop kniha

V knize najdete celkem 20 kapitol, které ve vcelku chronologickém pořadí pokrývají cestu, kterou projde každý, kdo začne o prodeji online uvažovat a nakonec se do něj pustí. Neumím posoudit pravdivost nebo odbornost všech informací ve všech oblastech, které kniha popisuje, protože se primárně pohybuji v SEO a tomu bych se také v hodnocení věnoval nejvíce, ale pár postřehů jsem díky zkušenostem s klienty zaznamenal i v jiných kapitolách. Poznámky jsem si psal už při čtení knihy, mimochodem jsem si celou přečetl v mobilu, do Evernote.

Honza doporučuje při analýze klíčových slov posbírat co nejvíce frází a ty nevodné vyřadit později. Je to otázka osobní volby, pokud si ale klíčová slova vybíráte sami a své produkty znáte, dost času ušetříte tím, že je do výběru nezařadíte už na začátku. Protože čas je důležitá položka, kterou do rozjezdu eshopu investujete, přikláněl bych se tedy spíše k tomuto řešení. Při změně produktů můžete vždy svů záběr rozšířit později.

Výhrady mám rovněž k označování organické návštěvnosti jako návštěvnosti zdarma. Slovo zdarma totiž a lidi působí matoucím dojmem a získat lidi z vyhledávačů je ve skutečnosti nákladná záležitost, což si podle mého názoru dost lidí neuvědomuje, načež jsou následně překvapeni cenami v oboru u profesionálů, nebo skončí v rukou šarlatánů, kteří vyhovují jejich cenovým možnostem a snům.

Na jednom místě knihy Honza tvrdil, že vyhledávače neodkazují na duplicitní texty. Přitom duplicitního obsahu najdete hodně a ve výsledcích vyhledání jsou prostě některé kopie řazeny za originál. Mírně matoucí jsou i informace o tagu meta description. Jednak je zde řešen jen z pohledu SEO, Google jej klidně použije celý, pokud se to hodí do uživatelova dotazu, přičemž má další využití například i u Facebooku, pokud nepoužijete tagy určené pro meta data Facebookem. Je to vlastně otázka synergie různých kanálů, o níž jsem toho v knize moc nenašel.

Vedli jsem s Honzou i e-mailovou výměnu na téma informací o odkazech, které jsou v knize uvedeny. Najdete zde totiž tvrzení “já osobně dělám hlavně SEO a přirozené odkazy”, které se dá poměrně jednoduše prověřit. Dělat “přirozené odkazy” a provozovat úspěšný eshop prostě takřka nejde dohromady a právě tato kniha mohla být podle mě dobrým místem, kde se dalo takové tvrzení říct. Konkurenční boj je prostě tak velký, a nedostatky vyhledávačů tomu nahrávají, že eshop bez naprosto unikátního a monopolně prodávaného produktu se prostě v SERP neprosadí, pokud více, či méně nepřekročí nějakou tu hranici. Taková je prostě realita, i když to nikdo moc nepíše veřejně.

Z jiných oblast mě chyběly spíše jen drobnosti, jako doporučení pro hlídání konsistentních UTM parametrů u PPC kampaní (ano, u profíků samozřejmost, ale kolik z těch asi 35 tisíc eshopů u nás má na PPC profíky?) nebo možnosti úprav kódu Google Analytics. Při vymýšlení domény je vhodné řešit i jiné ústní předávání, ale chybí tip, jak si poradit, pokud prostě máte komplikovaný brand, jako je Mall, který to vyřešil  koupí domény mol.cz založené právě na ústím podání. Nakonec blbinka, fotky v Instagramu nemusejí být foceny pouze touto aplikací, jak se v knize uvádí, použít můžete jakoukoliv fotku, kterou máte v telefonu.

Jak jsem psal v úvodu, Eshop kniha je u nás ojedinělá a určitě si zaslouží pochvalu. Ukazuje také Honzův smysl pro obchod, kdy si našel skulinu na trhu a pokusil své své know how monetizovat podruhé. Až na pár záležitostí, které jsem uvedl výše, ji můžu s klidným svědomím doporučit všem, kteří by to na internetu chtěli zkusit. Buď vám pomůže se úspěšně rozjet, nebo vás její přečtení odradí a ušetříte si zklamání, nervy a finanční ztrátu. Obojí je dobré.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

4 x komentováno

• je fajn, ze tato recenzia vysla takto neskor. Povodne som si chcel knihu kupit hned ako vysla, ale nemal som absolutne cas ju citat, tak som sa na to vykaslal. Medzičasom som na ňu zabudol, tak ďakujem za pripomenutie 🙂

• Musím říct, že kniha se opravdu povedla. I po přečtení se ke knize vracím a dohledám si různé informace, které aktuálně potřebuji. 🙂

• Ja som naňu narazil nedávno a ževraj fakt neiktorým začínajúcim e-shoparom ovplyvnila celý život. Plánujem tiež kupiť 🙂

Vše o budování zpětných odkazů