Včera se Filip Podstavec hezky rozepsal o vyhledávání odkazových příležitostí. Já bych dnes jeho článek rád doplnil o krok, který předchází samotnému link prospectingu. Tím krokem je revize odkazových aktiv.

Co jsou odkazová aktiva

Odkazové aktivum je vše, co máte k dispozici a co může přispět k tomu, aby na vás lidé odkázali nebo jste na sebe mohli odkázat sami na místě k tomu vhodném, přičemž identifikace všech odkazových aktiv je pro úspěch a rozumné náklady zásadní.

earl-odkazy

Příklady odkazových aktiv

Aktiva můžeme obecně dělit na dvě kategorie:

  • on-site – nacházejí se na vaší stránce
  • off-site – nacházejí se mimo vaši stránku

Samozřejmě mezi oběma kategoriemi je možné prolínání, resp. některá on-site aktiva lze vzít a použít je mimo váš web.

On-site aktiva

Logickým on-site aktivem je samotný váš web. Na něm můžete odkazovat na různé položky:

  • produkty – na ně se bez nádechu spamu odkazuje těžko
  • soutěže – můžete odkazovat například na specializovaných soutěžních webech
  • recenze – na ty lze odkazovat mimo jiné ze srovnávačů zboží
  • návody – přečtete si moji zkušenost s návody, ty jsou dobrým linkbaitingovým kanálem
  • služby zdarma
  • dárky zdarma
  • vzorky zdarma
  • kupóny – pokud s nimi, můžete je sdílet na kuponových portálech jako je např. www.slevove-kupony.cz/katalog
  • nabídky práce – pokud na svém webu máte trvalé místo pro zvěřejňovaní nabídek, lze na něj dobře odkazovat
  • pořádání akcí – ideální pro kulturní, volnočasové nebo oborové portály, např. olomoucká konference  IM2013 nabrala 92 odkazů z 26 domén
  • nástroje (webové, Excel soubory, vzory smluv, etc.) – například zkoušení účesů HappyHair

Off-site aktiva

Dalším – tentokrát off-site – aktivem jste vy a váš team. Předpokládám, že ve svém oboru se musíte vyznat s různou mírou odbornosti. To by vám mělo umožnit vyvářet obsah nejenom pro váš web, i pro použití na dalších stránkách. Můžete tak produktovat:

  • studie – vytvořte případové studie a nabídněte je k publikaci jinde
  • prezentace – sdílejte je na místech k tomu určených
  • externí recenze – pište pro oborové portály
  • guestblogging – kdo by nechtěl obsah zdarma?

Mezi off-site aktiva můžete počítat i:

  • obrázkové galerie – mohou být na vašem webu, nebo na Flickru, s vhodně zvolenou licencí s můžete dostat k tématickým odkazům.
  • kolekce různých dat
  • podpůrné stránky a blogy – pokud jsou umístěné mimo hlavní doménu, pak mohou sloužit i vícecestné výměně odkazů
  • vzorky zdarma –  – můžete dávat například k otestování

U off-site aktiv ještě zůstanu. Skoro každý podnik nebo firma má nějaké dodavatele. Ať už se jedná o materiál, nebo služby, většina z nich bude mít www stránky na různé úrovni. Dodavatele svým způsobem živíte a proto by měl být nakloněný k vaší podpoře. Udělejte si proto soupis všech dodavatelů a jejich webových stránek. Zapomeňte ale hit dávných let, partnerskou výměnu. Požádejte, aby vás dodavatel uvedl mezi svými referencemi. Buďte důrazní, tyto odkazy pro vás kromě časové investice nebudou představovat jinou zátěž.

Samozřejmě můžete zkusit využít i své zákazníky. Co takhle mít na webu galerií fotek, kde zákazníci využívají vaše produkty? Zásah ega může nějaké to sdílení zajistit.

Dobrým off-site aktive jsou samozřejmě peníze. Ty můžete využít buď k investici do rozšiřování svých odkazových aktiv, anebo si odkazy prostě koupit. V některých oborech to zatím jinak nejde, ať si kdo chce, co chce říká.

CleanUp!

Nyní již máte všechna svá aktiva pěkně pod kontrolou. Zdroj: http://www.flickr.com/photos/earthdaypictures/7153067333/

Závěr

Udělejte si tabulku a chvíli času na tuto revizi. Do tabulky si zapiště na vše, co dovedete u sebe identifikovat jako odkazové aktivum. Do tabulky si přidejte i sloupec pro vaši konkurenci a zkuste zjistit, jak moc se vaše aktiva shodují s jejich. Důležitější pochopitelně budou ta aktiva, která konkurence nemá, což vám poskytne výhodu. Pokud zjistíte, že máte odkazových aktiv málo, znamená to pro vás dvě věci. Budovat odkazy se vám bude obtížně, ale toto zjištění můžete brát i jako příležitost. Příležitost pro rozšiřování svého obsahu a nabídky. Vše, co po této fázi vymyslíte, totiž pomůžeme nejenom k odkazům, ale hlavně reálným lidem.

P.S. v článku určitě nebudou zmíněny všechny možnosti. Každý byznys je jiný a podle toho budou vypadat i výsledky revize.