Včera se už potřetí konal SEO Restart. Navštívil jsem všechny tři ročníky a rád bych zhodnotil i ten letošní. Dopředu upozorňuji, že o SEO něco málo vím a moje dojmy tím budou dost ovlivněny.
Úvodní Vojtěch Foukal byl pro mě docela zklamání, u některých informací jsem zaplakal, u jiných se i mírně nahlas zasmál. Tohle byl IMHO true old school, který skvěle prodáte lidem, co SEO nerozumějí a lapnete je na termíny jako “SEO optimalizace” nebo “prémiový linkbuilding”. Za pochvalu stály tipy na práci se strukturou u obsahových webů. Můj tip na konec – neříkejte, že jste první na Google. Na mém tabletu ta plastová okna od Sulka první nebyla.
Pavel Ungr rozvířil vody návrhy, jak se postavit k práci se stránkováním. Zmínil také časté používání # v URL, která má pro SEO jak výhody, tak i nevýhody. Moje zkušenosti je taková, že vývojáři o tom často nic neví a mřížkou si asi usnadní práci.
Vladimír Přichystal z Besteta se pokusil nabídnout tipy, co lze ze světa zbožových srovnávačů využít v SEO. Mě zaujaly xml feedy s texty konkurence pro inspiraci (pokud za to stojí). Dobře, že zazněla i často opomíjená duplicita textů, které v xml feedech jdou. Dostat do praxe originální texty je ale tak náročné, že se tomu nikdo moc nevěnujte. Sám mám před sebou plán s přepisem textů pro xml feedy za jiným účelem a těch několik tisíc položek podle všeho zabere minimálně několik měsíců.
Už už jsem se bál, že si Honza Tichý vezme jiné, než červené tričko, ale nestalo se tak:) Ve své přednášce vybral jako obvykle technické téma a přestože jsem k tomu už ledasco nastudoval, poslechl jsem si se zaujetím celou. Už zhruba loni jsme u eshopu udělali rozhodnutí, že nebudeme dělat rozbalovací texty a plány Google na devalvaci takového obsahu už zazněly jasně.
Po obědě přišly na řadu ignite přednášky a tento formát je sakra dobrý! Klobouk dolů před všemi řečníky. Monkey Data trošku selfpromo, za mě nejsem proti, pokud to bylo v pěti minutách. Pro účastníky navíc přidali kód “seorestart15”, který k běžným 14 dnům na testování přidá další 14 a máte tedy celý měsíc zdarma. Zkuste to.
Luboš Louženský měl hezkou případovku o Ceresitu a hokejovém portálu. U takové brand kampaně si nejsem jistý, jestli to Ceresitu nějak pomohlo. Čísla chyběla.
Collabim nespí na vavřínech a naznačil, co teď zkouší. Kluci, máte můj mail a těším se na novinky.
Filip Podstavec opět zadiktoval. Příprava na Marketing Festival na něm zanechala hluboké stopy. Příběh a poselství na konec prostě musí být. Kde není na co odkázat, nepomůže žádná kreativita.
Martin Kůra byl také velmi vtipný, jen téma bylo pro hodně lidí vzdálené. Holt SEO pro Čínu tu je tak někdo dělat nebude:)
Katka Tůmová z H1.cz taky potěšila, co vše vtěstnala do pěti minut. Jako představí SEO pro netrpělivé klienty velmi užitečné.
Martin Šimko mazaně zrecykloval své starší články do podoby přednášky. Za naprosto zásadní ale považuji tipy pro práci s hotovou klíčovkou. Kolikrát jste už slyšeli nářky, že s tím klient nic neudělal a tolik to stálo peněz? Tady je potřeba jít štěstíčku naproti a nečekat, jestli to tam spadne, jak říkají kopačky:)
Marie Šťouračová potěšila už svým blogem o mobilním SEO a přednáška byla taky docela fajn jako shrnutí těch nejzásadnějších informací. Pokud chcete svůj web zkontrolovat pro každou URL (ano, je to nutné pro každou jednu z nich) na Mobile Friendly Test a současně třeba na mobilní Page Speed Insight, doporučuji URL Profiler. Neznám zatím jiný nástroj, který by toto uměl.
K dopadům nasazení změn pro mobilní vyhledávání můžu mluvit za web, který jsem záměrně pro tyto účely sledoval. Responzivní design tam byl nasazený až měsíc po oné aktualizaci. Do té doby se nůžky v celkové viditelnosti v SERP rozevíraly mírně v neprospěch webu, aby se situace následně obrátila. Výsledky jsou vidět i v Analytics na úrovni trafficu i konverzí.
Nejvíc jsem se těšil na Zdeňka Nešpora a data driven link building. Ukazované vizualizace a práce s SQL se mi líbily, potenciál v tom určitě vidím. Zdeněk jen nedokázal dobře předat to poselství. Proč a co to přinese? Doufám, že to ještě někde dotáhne, protože vizualizace interní navigační architektury má určitě smysl, stejně jako odkazové databáze pro různé hrátky.
Celou akci zakončil Tomáš Vyskočil s příběhem seriálového portálu Edna. Řešili jsme to i později na afterparty, že weby, jejichž obsah nebo produkty jsou spojené s vášní, to mají krapet jednodušší a i na Edně je to vidět. Seriálová závislost je u nás velmi silný jev. Ale bez pořádného nasazení by to samozřejmě nešlo. Největší pecka pro všechny bylo asi odhalení banu na Seznamu za nasazení seriálu se slovem “sex” v názvu do hlavního menu. Smutné na tom je pouze to, že příčinu odhlalily podle všeho konexe a ne každý má kámoše v Seznamu.
Shrnutí? SEO Restart se snažil být opět více konkrétní, ale přednášky se podle mě zaměřily spíš na začátečníky nebo lidi, kteří se SEO přijdou do styku spíš občas. Nezlobím se za to a těším se na hodnocení ostatních právě z té skupiny, níž jsem teď psal. Všechny palce nahoru dávám za ignite talks.
P.S. mám nový blog, na kterém řeším vše mimo odkazů. Věnuji se i jiným věcem a rád se o ně podělím. Uděláte mi radost, když si mě přidáte do RSS nebo do záložek. K webu patří i účet @Gyd na Twitteru.
Mě ještě docela zaujalo řešení filtrování, které ukazoval Pavel Ungr, kde se každý filtr promítne do URL adresy a přes proměnnou se přidá do titulku a popisu stránky.
Zdeňku, díky za milé hodnocení! Jsem si vědom, že to téma je pro většinu posluchačů vzdálené, ale nemělo by být. Chtěl jsem ukázat, že ani SEO pro Baidu není žádná magie a pokud to zvládnu já, zvládne to každý 🙂 Díky za účast a komentář! Martin
Byla to fajn exotika:)
Najviac sa mi páčila prednáša pána Pavla Ungra. Dokonca som si robil aj poznámky do mobilu čo nezvyknem 😛