SEO a link building

SERPO: skvělá data pro lepší SEO

Už několik měsíců tu s námi je poslední virtuální potomek Jirky Koutného nazvaný SERPO.

SERPO pravidelně stahuje data ze dvou milionů dotazů na Google i Seznamu a zaměřuje se jak na organické, tak i placené výsledky. Mně zajímají pouze ty organické a článek bude pouze o  nich.

SERPO

Dotazy jsou posbírané ze všech možných zdrojů (Adwords, Sklik, našeptávače), a tak se dá říct, že kompletnější přehled o tom, jak SERP vypadal pár dnů dozadu asi nenajdete.

Každý výsledek zobrazený na webu SERPO pro určitou doménu pak obsahuje:

  • Nalezenou frázi
  • Hledanost
  • Pozice SEO
  • Počet výsledků
  • Cílovou stránku SEO
  • Datum aktualizace

Při exportu do xls nebo csv dostanete navíc i:

  • Titulek organického snippetu
  • Pozici PPC
  • Průměrnou CPC
  • Cílovou stránku PPC

Na export si můžete počkat, nebo si ho nechat zaslat na e-mail.

Data jsou vždy samostatně pro Google a Seznam. Jejich případné sloučení je pak už na vás.

S tímhle balíkem se už dá slušně kouzlit. Přináší jak úplně nové možnosti, tak i časové úspory. A protože SERPO už chvíli používám, je čas se podělit o dojmy.

Z mého používání vidím možné využití následovně:

  • Analýza klíčových slov
  • Identifikace konkurence
  • Benchmarking s konkurencí
  • Inspirace pro on-page
  • Inspirace pro off-page

Analýza klíčových slov a SERPO

Sběr klíčových slov bývá časově velmi náročný. Jakmile používáte SERPO, stačí si vybrat tu správnou konkurenci a dostanete sbírku frází. Doporučuji dávat pozor na výběr konkurence, čím víc má odlišnějších produktů nebo obsahu na webu, tím vice si užijete následné čištění.

Naprosto geniální ale nástroj může být pro affiláky, co staví katalogy na XML feedech. Pokud si chtějí trošku hrát s názvy kategorií, obsah a interním prolinkováním, SERPO může nahradit analýzu kompletně. Stačí si vybrat výsledky do určité pozice a objemu hledání a na nich katalog postavit.

Identifikace konkurence

Najít weby, které s tím vaším nejvíce mydlí, můžete různě. Třeba měřením v Rank Trackeru nebo návrhem v Collabimu. V SERPO je to instantní a navíc můžete díky opakované kontrole zachytit nové hráče.

Benchmarking konkurence

Ihned vidíte konkurentů pět a navíc v pěkném grafu dostanete i vzájemné průniky. Díky téhle parádní funkci zjistíte, kde máte mezery a rankuje pouze váš konkurent. Jakmile znáte fráze, můžete se vrhnout třeba do vymýšlení nového obsahu.

A i  v případě, že vás zajímají určité konkrétní weby, má SERPO co nabídnout. Funkce se jmenuje trefně Souboj domén.

serpo-1

proklikem na různé části grafu se dostanete k různým datům

Inspirace pro off-page

Když se věnujete odkazům, jste díky SERPO o kousek blíž efektivnímu stínování konkurence. K rankujícím URL konkurenta si totiž pomocí URL Profileru nebo Marketing Mineru můžete stáhnout odkazová data, která si později do detailu rozklíčujete. S těmi pak v blocích pracujte. Ideální je začít tam, kde URL rankují vysoko a zároveň ukazují malý počet odkazů.

Další nápady na využití

Napadlo mě, že slabý výkon v SERP může být u rozsáhlého webu signálem pro nějakou penalizaci webu.

Počet výsledků v kombinaci s hledaností je tase skvělým indikátorem konkurenčnosti fráze a ze struktury URL se dají natipovat například úspěšné štítky nebo dobře udělané filtry. Na další možnost využití štítků upozornia Hanka Koutná i na blogu.

Pro přednášku na SEOLogeru jsem SERPO využil ke sledování toho, zda affil nebo přeposílací weby tvoří konkurenci svým partnerům. V segmentu módy tak pěkně vykoukl jako konkurent ZOOT jeden dobře udělaný affiliate katalog.

Vyplatí se?

Cena SERPO na první pohled může vypadat vysoká, ale data která poskytuje, mohou ušetřit pár hodin práce. Určitě to běžte vyzkoušet a jestliže děláte pravidelně klíčovky nebo spravujete on-page či obsah na webech pravidelně, měli byste SERPO zařadit do svého nástrojového arzenálu.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

3 x komentováno

SEO a link building