SEO a link building

Jak a proč auditovat a fixovat rozbité stránky, na které vedou odkazy

Víte, jaký přínos v SEO má odkaz, který vede na nefunkční stránku? Pro přenos Page Ranku přesně nulový. Co s tím?

Že se signály nepřenáší, máme potvrzené oficiálně.

Proto je důležité pravidelně sledovat, jestli některé stránky s příchozími odkazy vašeho webu přestaly fungovat. Jak na to?

Když máte Ahrefs

Ahrefs nabízí specializovaný přehled stránek, které při poslední návštěvě vrátily Ahrefsbotovi odezvu v podobě stavového kódu 404. Což je fajn, ale zároveň je to slabina.

Jak a proč auditovat a fixovat rozbité stránky, na které vedou odkazy 1
Přehled URL, které odkazují na 404 na Alze

Ahrefsbot crawluje s nějakou frekvencí. Datum, kdy naposledy obnovil data pro URL v reportech, iuvidíte vždy na konci řádku v reportu. Vy ale potřebujete vědět, jestli avizované URL vrací stav 404 právě teď, abyste předali k řešení opravdu nefunkční stránky. Sám jsem si takto kdysi naběhl a chtěl po vývojářích řešení pro URL, které ale fungovaly. Od té doby to dělám jinak.

Seznam z Ahrefs musíte exportovat a zavolat si pro čerstvý stavový kód sami. Jako SEO profíci k tomu můžete využít některý z nástrojů, třeba Sitebulb nebo Screaming Frog. Jestliže nemáte, zkuste použít třeba online službu Bulk URL HTTS Status code checker.

Z praxe vím, že chybovost u Ahrefs může být i velká, proto vlastní validaci nepodceňujte. Buď naštvete ostatní v týmu, nebo budete mrhat vlastním časem.

Já sleduji rozbité odkazy na projektech 1x měsíčně.

Když nemáte Ahrefs

Pak vám nezbývá, než zkontrolovat celý web některým ze SEO crawlerů (Sitebulb, Screaming Frog). Ty jsou placené, zdarma pro Windows můžete použít SEO Macroscope. Všechny vám získají seznam URL, které vrací stav 404. Jediné, co nevíte, kam vedou odkazy a prostě musíte vyřešit všechny. Je to pracnější, ale kromě SEO efektů tak vylepšíte i zákaznickou zkušenost. PageRank se navíc přenáší i mezi odkazy uvnitř vašeho webu.

Tip: Podívejte se, jaké lze najít SEO nástroje zdarma

Upozornění na nefunkční stránky posílá taky Collabim.

Co s rozbitými stránkami?

Jakmile víte, které URL opravdu nefungují, je čas na volbu řešení. Určitě je fér bokem zmínit, že stránky se stavem 404 jsou vcelku legitimní a některé prostě neumíte vyřešit. Pokud jsou skutečně mrtvé bez šance na obnovení, je lepší vracet kód 410 (Gone). Na takovou URL pak Google bot chodí méně často, až nakonec přestane.

Pokud je to jen trochu možné a víte, že na URL vede odkaz, zkuste stránku na webu obnovit. Nemusíte ji dát do navigace. Uživatel se na ni může dostat jen z vyhledávače a nemusí vám “kazit” byznys. Třeba Alza má takto udělané produkty, které už nejsou v prodeji.

Že nevíte, co na dané URL dříve bylo? Můžete použít Wayback Archive. S trochou štěstí vaše URL v archivu bude.

Jestli stránku nelze obnovit, máte dvě možnosti. Založte ji znovu na stejné URL a udělejte nový obsah. Klidně jednodušší. Hlavním cílem je udržet přenos PageRanku. Pro případnou návštěvnost v obsahu nezapomeňte na navigaci a cross-sell nabídku.

Jestliže nový obsah nemůžete udělat, lze zkusit přesměrování. Nejde ale o to přesměrovat kamkoliv. Pro přenos PageRanku musí být obsah prakticky stejný nebo velmi podobný, jinak se Google může rozhodnout, že místo 301 si bude interně počítat tzv. soft 404.

Takže musíte najít velmi podobný obsah. Přesměrování každopádně nabídne návštěvám možná lepší stránku, než vaši 404, která třeba není speciálně upravená.

Shrnutí

Hledejte nefunkční URL na vašem webu pravidelně. Pokud to lze technicky a obchodně vyřešit, nechte obsah běžet navždy. Jinak se rozbité URL pokuste přesměrovat na nejlepší náhradu pro uživatele.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

Komentuj

SEO a link building