Uživatelé internetu mají tendenci odkazovat tam, kam byste vy nejraději nechtěli. Skoro nikdo neodkazuje na kategorie e-shopu, za to produkty ano. A taky je tu ještě skupina lidí, která sdílí odkazy třeba na výsledky interního hledání. Co s tím, když máte na starosti SEO a link building?
Jestliže se držíte doporučení Google, máte adresy s výsledky interního hledání zablokované před zvědavými pohledy crawlerů v robots.txt. Což je fajn. Když ale na takovou adresu odkáže nějaký web, nic z toho nemáte. Proč?
Taková URL sice může být v indexu, ale nebude rankovat na prakticky žádné dotazy. A co hůř, PageRank, který by případně získala, se nepošle pro další adresy na vašem webu, protože je bot vyhledávače nemůže znát.
Co je PageRank?
PageRank je algoritmus, který používá Google pro hodnocení důležitosti webových stránek. Představte si internet jako síť, kde každá webová stránka je stanice a odkazy jsou cesty mezi stanicemi. PageRank hodnotí stanice podle toho, kolik cest k nim vede a jak důležité jsou stanice, které na ně odkazují.
Každý odkaz na webové stránce funguje jako hlas pro stránku, na kterou odkazuje. Ale ne všechny hlasy mají stejnou váhu. Hlas od stránky s vysokým PageRankem má větší hodnotu než hlas od méně důležité stránky.
Algoritmus také zohledňuje celkový počet odkazů na stránce. Pokud stránka odkazuje na mnoho dalších stránek, hodnota každého hlasu se snižuje. To znamená, že stránka, která má méně odkazů, ale jsou z důležitých zdrojů, může mít vyšší PageRank než stránka s mnoha odkazy, ale z méně důležitých zdrojů.
PageRank tedy není jen o počtu odkazů, ale o jejich kvalitě a relevanci. To pomáhá Google určit, které stránky jsou nejvíce užitečné a důležité pro uživatele při vyhledávání informací.
A to je jeden z mnoha cílů link buildingu. Každý získaný odkaz pomůže adrese, na kterou se přímo odkazuje a nepřímo i všem dalším. Řešení ale existuje, stačí upravovat svůj soubor robots.txt.
Jak na to?
V Ahrefs nebo podobné službě hledejte odkazy, které vedou na URL, které máte v blokované v robots.txt. Stačí zadávat ty části URL, které v robots.txt blokujete.
Například české Bonami má identifikátor hledání v URL tento:
hledej?q=
V Ahrefs v záložce Backlinks najdu filtr Target URL a do něj identifikátor vložím.
Aktuálně vidím, že Bonami má 55 skupin odkazů, které míří na adresy interního hledání. například Aktualne.cz jim odkazuje na adresu https://www.bonami.cz/hledej?q=ZRCADLO.
Na místě Bonami bych tedy v robots.txt povolil přesně tuto URL k procházení takto:
Allow: /hledej?q=ZRCADLO$
Znak $ na konci zajistí, že půjde o přesnou shodu.
Tip: Zkuste můj oblíbený robots.txt tester z dílny Spotibo.
Podle toho, jakou rychlostí vám přibývají odkazy přirozeně, zvolte i frekvenci auditu. Ideální je podívat se aspoň jednou měsíčně. Plusem taky je, když má do robots.txt SEO specialista přístup přímo a nemusí čekat na zásah vývojáře.
Co byste si mohli přečíst dál?
Díky za tip, pracujeme na tom.