Na CZC jsem nakupoval za 20 let je párkrát. V mé hlavě si na dvojku při nákupu prostě nevzpomenu. Ale vstup Allegro na český trh jsem sledoval. A teď konečně došlo na to, co jsme čekali. CZC migruje pod nový brand.
A migrace a SEO jsou propojené pupeční šňůrou! Měnit URL je totiž vždycky riziko. Jak se to Allegru povedlo?
Rozhodl jsem se podívat na první data, která mohu mít jako vnější pozorovatel.
Metodika:
- dotazy z Ahrefs do 15. pozice na Google (necelých 30 tisíc řádků)
- klasifikace typu obsahu podle URL slugu (to mělo CZC skvěle)
- otestoval jsem prvních 30 řádků každého typu obsahu podle odhadované návštěvnosti v Ahrefs
- nečistím od duplicit
- ověřím redirecty pro TOP 5 segmentů obsahu
Proč jsem měřil tak málo? Allegro nevidí rádo strojové dotazy na platformu. Musel jsem se omezit v rychlosti dotazů na max 1 URL za sekundu.
Výsledky?
Toto je pět nejdůležitějších segmentů obsahu podle “odhadu” organické návštěvnosti z Google podle Ahrefs dat.
✔️ Produkty (URL slug produkty)
T100% bezpečně přesměrováno (301)na správné kategorie. Na odkazech UTM tagy.
Čistá práce.
✔️ Produkt (URL slug produkt)
Allegro jako marketplace přesměrovává na kategorie. To je jeho hlavní nabídka. Odkazy s UTM.
Opět bez chyb.
❌ Řazení kategorie (URL slug razeni)
Tyto adresy cílí na dotazy okolo cen (nejlevnější, atd). Přesměrování na kategorii bez filtrace. Podobnou možnost na platformě nemá.
O tento traffic rozhodně přijde.
❌ Články (URL slug clanek)
Obsah Alegro nepřenáší. URL přesměrovalo na svůj rozcestník článků, nebo adresář pomoc či interní vyhledávání.
To se určitě projeví na ztrátě návštěvnosti. Není tam relevance, jakmile Google přestane na dotazy v SERP ukazovat původní CZC URL, obsah Allegro nebude fungovat.
❌ Diskuse (URL slug diskuse)
88% vzorku stále vrací kód 200 a běží na původní doméně. Jde o diskusní vlákna k produktům, které se už neprodávají. Allegro na ně nejspíš nemá vstupní stránku, ale zatím chce obsah nechat fungovat?
Podle dat používalo CZC verzi URL s www. Nevím, jak jsem psal, nakupuji jinde, ale data to ukazují.
V přesměrování na Allegro je ale nejprve z www na non-www a pak až na Allegro. I zachovaný obsah je nově na verzi bez www. Důvod neznám, ale my v SEO obecně chceme omezit počet přesměrování v cestě. Důvodem je rychlost a i omezený počet tzv. hopů, které umí crawlery následovat. Pro Googlebota je to pět. Allegro si takto udělalo dva jen na začátku cesty.
Shrnutí
Migrace možná neproběhne najednou. Přijdou fixy. V tom důležitém chyba není, Allegro určitě ztratí návštěvnost z cenových dotazů do kategorií.
Také se ale připravilo o informační obsah (články), kde minimálně evergreen kousky (“jak napsat zavináč”) mohly fungovat. A také UGC, alias diskuse. Těch je rozhodně škoda.
Kdybych měl tipovat, rozkaz zněl jasně. Někde se udělala tlustá čára v poměru přínos/náklady. Tak to prostě chodí ve velkém byznysu.