SEO a link building

Případová studie: On-page SEO fix pro jednu vstupní stránku

V polovině listopadu 2023 se na mě obrátil dávný klient, že se jim nedaří zlomit viditelnost pro vstupní stránku, kterou považují za jeden z pilířů jejich byznysu. Co jsme podnikli, aby po dvou měsících byla stránka opět na mezi top výsledky na Google?

Problém?

Nejprve kontext. Daná URL na svůj hlavní dotaz (550 hledání měsíčně na Google) posledních 12 měsíců nedokázala prorazit do první stránky výsledků Google a pohybovala se v oblasti 50+. V říjnu 2023 se sice začala objevovat na druhé stránce výsledků, šlo ale o klasické tancování mezi pozicemi. Problém je tedy jasně definovaný problém.

Po auditu a zapracování změn se pohybuje na okolo páté pozice.

Audit samotný zabral dvě a čtvrt hodiny a následoval čtyřiceti minutový hovor s předložením zjištění a akčního plánu.

Pozn. Nejlepší report by pochopitelně byl z Google Search Console. Zadavatel ji bohužel má založenou špatně pro non www verzi webu. I to je SEO život.

První náhled na problém

U všech SEO problémů mě na prvním místě zajímá vliv prostředí. Tedy změn ve vyhledávačích. Díky archivu změn a rank tracking v Collabimu jsem mohl případné dopady změn algoritmů vyřadit.

A tak jsem se šel odívat na další obvyklé podezřelé.

A byli tam! Od prvního pohledu čtyři.

  • interní odkazy na URL byly špatně
  • stránka měla interní konkurenční interní URL
  • obsah dané stránky byl slabý a proti konkurenci nabízel jiný postup konverze pro uživatele
  • externí odkazy byly přeoptimalizované

Jak jsem je odhalil a co s nimi?

Interní odkazy na URL byly úplně špatně

Můj první pohled šel do hlavního menu, kde by taková prominentní URL měla být. Sice se tam vyskytovala, ale text odkazu neobsahoval danou frázi. Po projetí webu crawlerem se tento problém ještě prohloubil.

Ačkoliv na danou URL vedlo několik set interních odkazů, žádný z nich neměl v textu cílovou frázi. K tomu jsem zjistil, že obsahová část prodejního webu vůbec neměla odkazy na hlavní navigaci.

Řešení:

  • změnit text v hlavním menu tak, aby obsahoval cílovou frázi
  • do obsahové sekce přidat sitewide menu prodejní části

Obsah dané stránky byl slabý

Zde o šlo takovou klasiku. Meta title obsahoval pojmy, které měnily význam stránky vzhledem k zájmu hledajících a neobsahovaly naopak hlavní službu. Podobně na tom byl i nadpis dané URL, navíc byl psaný kostrbatou SEO češtinou ve stylu “ubytování hotel Praha”.

Konkurence měla obsah na danou frázi postavený jinak. Klient více tlačil na konverzi, ale obsah díky tomu působil spíše e-shopově, i když jde o prodej služby. Rozhodl jsem se napřed zkusit jednodušší a levnější změny a počkat na výsledek.

Řešení:

  • aktualizace meta title
  • aktualizace H1

Stránka měla dvě konkurenční interní URL

Vzhledem k absenci dat z Google Search Console jsem si musel vystačit s externími zdroji. Naštěstí na hledání problémů s kanibalizací funguje dobře i Ahrefs a podobně i Collabim, pokud máte dlouhodobě funkční rank tracking.

Po zadání domény v Keywords Exploreru mi Ahrefs ukázal, že se na daný dotaz v Google střídala homepage a požadovaná stránka. Collabim přidal ještě jednu, kterou Ahrefs nezachytil.

Z vlastních crawl dat jsem si pro tyto tři URL vytáhl:

  • počet odkazů
  • texty odkazů
  • kalkulované Link Score (nedokonalá verze PageRanku ve Screaming Frogu)

Tam se jen potvrdilo to, co mi odhalily chyby v odkazech, které jsem popsal výše. Navržené změny měly i tento problém špatné preference vstupní stránky Googlem vyřešit. Přestože jedna z konkurenčních stránek byla homepage, čekal jsem, že navržené změny ji z hledáčku Google vyhodí.

Externí odkazy byly přeoptimalizované

Minutovým pohledem na texty odkazů vedoucích na cílovou URL bylo jasné, že tady o přirozeně vzniklé nebo alespoň tak vypadající odkazy se tu zavadit nedá. U konkurence to bylo naprosto opačně.

Řešení:

  • zákaz dalších odkazových aktivit do vyhodnocení on-page změn
  • po vyhodnocení žádné komerční texty odkazů v budoucích aktivitách

➡️ Tip: Přečte se si December 2022 Link Spam Update u Google. Co znamená pro link building?

Všechny postřehy jsem v průběhu sbírání dat zapisoval do dokumentu v Notion včetně návrhu na řešení. Jak to dopadlo jste viděli nahoře v článku.

Poučení?

Jak je vidět, naprosté základy jsou pořád nezbytnost pro to, abyste mohli být úspěšní v neplaceném vyhledávání. Pořád musíte:

  • mít obsah, který dobře kryje dané téma
  • trefit uživatelské očekávání
  • říkat Google pomocí odkazů, o čem daná stránka je
  • pomocí odkazů také říkat, že toto je vaše nejlepší stránka na dané téma

Pro ladění obsahu podle dat z Google Console můžete zkusit placený nástroj Query Hunter. Editoři obsahu mohou pro každou URL sledovat dotazy v prohlížeči, aniž by museli mít přístup do Google Search Console a znalost ovládání. Pro profi obsahové týmy bych nástroj klidně zařadil mezi standardní vybavení. Zkuste zde.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

4 x komentováno

  • Ahoj Zdendo,
    super rychlá případovka, určitě hodně lidem pomůže. Zároveň díky za tip jak dosledovat snadno duplicitu na webu. Převzal jsem okamžitě do své praxe.

    Mám pdobný problém u jednoho svého klienta také s duplicitní stránkou. Bohužel kvůli NDA nemohu bohužel sdílet konkrétní případ, ale popíšu problém na e-shopech se zeleninou.

    Klient měl dlouhou dobu stránku výpisem Zeleniny [1], na které je výpis produktů, které má stále v nabídce a ví, že mu je dodavatel každý den doveze. S touto stránkou dlouhodobě rankoval na první pozici na dotaz “zelenina” a dělala mu obří organic traffic a zisky.

    Následně však rozšířil svoji nabídku, protože mu lidé psali, že by chtěli výpis čerstvě dovežené zeleniny, která kolikrát ani nemůže být ve stále nabídce, protože dodavatel každý den doveze zeleninu do stále nabídky + extra druhy zeleniny, které nejsou ve stále nabídce. Tedy založil kategorii (Čerstvá zelenina pro dnešní den), tento dotaz se také hledá a také nám vodí menší organický traffic, tedy pojmenování kategorie bylo jasné.

    Tato kategorie si našla svoji oblibu u zákazníků, avšak Google nepochopil že se jedná o dvě rozdílné kategorie 1) Zelenina všeobecně – stálá nabídka, dobrý touch jak získat nové zákazníky z organicu
    2) Čerstvá zelenina pro dnešní den – každý den jiná nabídka zelenina, podle ranní zavážky dodavatelů

    Google totiž začal na dotaz zelenina přerankovávat původní stránku Zeleniny[1] a začal dosazovat stránku Čersvé zeleniny[2]. Říkali jsme si, že je to oka že to nevadí. Problém je však ten, že stránka hůře performuje na nové zákazníky a dokoce má horší CTR a větší bounce rate než původní stránka Zeleniny[1].

    Zkusili jsem tedy zlepšit interní prolinkování z více stránek i ze stránky čerstvé zeleniny. Trochu jsme upravili titulky atp., zkusili jsme externí odkazy, ale nic nám nepomáhá vrátit původní stav. Zkrátka nevíme jak Googlu vysvětlit že se jedná o dvě stránky, které možná zní podobně, ale mají jiný význam a to dle dat i pro samotné návštěvníky stránky. Poslední řešení nás napadá kompletně přejmenovat stránku čerstvé zeleniny[2], ale zase přijdeme o pokrytí dotazu “čerstá zelenina pro dnešní den”.

    Tedy jsme si nechtěně a nevědomky, vytvořili duplicitní stránku z pohledu Google. Jak by si postupoval v takovém případě, než bys to s tou druhou kategorií v SEO vzdal?

    Díky za tipy,
    Ondra

    • Ty stránky se asi dost podobají i obsahem, že? Výpis podobných produktů, liší se jen nadpis a nějaký text kategorie? Jsou obě na stejné úrovni hloubky crawlu? Pokud ne, zkusit bych tu čerstvou zeleninu zanořit, tím se dost vychýlí struktura interních odkazů, pokud je na webu drobečkovka.

      • Ahoj,
        jsou obsahově podobné. liší se jen tím co píšeš.

        Zanoření je aktuálně v našem řešení nemyslitelné. Zkusili jsme tedy alespoň zlepšit interní prolinkování na všeovecnou stránku Zeleniny a následně jsme poladili UX, tak aby na stránce zeleniny dnešního dne bylo vše dostupné.

        Toto řešení nás vrátilo alespoň an longtail dotazy s hlavní stránkou zeleniny. U hlavního dotazu se SERP nezměnil, ale díky novému UX jsem vrátili konverzní poměr na původní čísla.

        Zanoření je v backlistu, tak se k tomu třeba někdy dostaneme a dám zase update. Díky za tipy! Pomohlo 🙂

SEO a link building