Ukážu konkrétní případ, kdy připravily web o tisíce prokliků každý týden.
Napřed trošku pozadí, výsledky najdete po dočtení níže.
V SEO dáváme strukturovaná data ze dvou důvodů:
- mají zvýšit CTR z výsledků hledání
- měly by pomoct lépe chápat strukturu a vazby obsahu
A právě ta druhá motivace stála za problém, který jsem odhalil v SEO auditu.
Na některých eshopech se v kategoriích objevuje “ItemList”. Jednoduše říká, že na stránce se nachází seznam položek.
S těmito daty dlouho Google u nás nic nedělal. Ale už chvíli se díky nim u nás objevuje tzv. rozšířený výsledek alias karusel nebo kolotoč. Výsledek vypadá tak, že pro kategorii se objeví název stránky a místo meta data několik vybraných položek ze seznamu. Viz obrázek níže.

Dokud takový výsledek nemá více eshopů, vypadáte dost odlišně. Je to výhoda nebo ne?
Mě v auditu zaujal propad výkonu kategorických stránek a hledal jsem příčinu. Kromě konkurence ItemList nikdo neměl a “náš” výsledek tak vypadal jinak, než jsou lidé zvyklí. Říkal jsem si – buď nekliknout vůbec nebo kliknou na produktu z listu. Jaká je ale šance, že je zaujme konkrétní produkt?
Navrhl jsem dát data pryč a stalo se tohle jen pro kategorické URL:
- +60% týdně unikátně zobrazených URL
- + 57% impresí
- + 46% kliknutí (jsme v řádech tisíců týdně)
- o 5,46% lepší průměrná pozice
Změna byla prakticky instantní. Roste v čase a porazila sezónní trend. Takže jak se říká, důvěřuj, ale prověřuj.
Kdybyste chtěli taky prověřit, pro SEO audity mívám prostor. Typicky jde o den až dva práce.
P.S. Heuréka na obrázku je jen ilustrační. 😉