SEO a link building

Workshop: Analýza zpětných odkazů – rozhovor s Míšou Matanelli

Dobrý web před nedávnem rozšířil svoji nabídku školení o nový workshop zaměřený na analýzu zpětných odkazů. Tohle téma mě  nemohlo minout, takže jsem oslovit Míšu Matanelli, která má tento workshop na starosti a poslal jí pár dotazů. Míša náš e-mailový rozhovor otevřela velmi zajímavě:)

Ahoj Zdeňku, díky za tvé dotazy. Víš, jaká byla tvoje první otázka? Jestli můžeš dát k článku fotku, kterou mám u workshopu DW nebo jestli Ti pošlu jinou. Posílám jinou! Bojím se, že by lidé nechtěli ze strachu přijít. 🙂

1. Míšo, DW spouští nový workshop zaměřený na analýzu zpětných odkazů. Od jaké úrovně znalostí SEO to pro mě nebudou špatně investované peníze?
Míša MatanelliDoufám, že se nespletu, když tvůj první opravdový dotaz nebudu vztahovat na tebe, ale na ty, které Dobrý web může a chce tímto workshopem oslovit. Špatně investované peníze to nebudou pro toho, kdo se nějakým způsobem stará o webové prezentace. Ať se jedná o majitele webů, kteří řeší SEO a budování zpětných odkazů dodavatelem nebo vlastními zdroji, dále o konzultanty a vedoucí webových projektů nebo prostě jen o zájemce o problematiku.

Úroveň znalostí by měla být řekněme na nějaké střední úrovni. Z workshopu by měl s dobrým pocitem odejít každý, kdo již má nějaké zkušenosti s optimalizací on-page faktorů. Také je velké plus vědět, jak fungují vyhledávače a co je cílem linkbuildingu. To jsou základy, které by každý účastník, pokud se nechce na školení ztrácet, měl znát. Teorie bude probírána minimálně. Chci, aby se účastníci naučili a vyzkoušeli něco nového. Z uvedeného je jasné, že příliš nadšený nebude ten, kdo má přímo v popisu práce být odborníkem na analýzy odkazových profilů.

2. Představ si, že jsem laik. Proč analýza zpětných odkazů?
Tato představa mi jde celkem špatně, ale zkusím to. 🙂

Myslím, že před pár lety by tvoje otázka mohla vypadat „proč budování zpětných odkazů“. Je dobře, že jsme již o několik kroků a roků dále a zajímá nás, co jsme všemi zpětnými odkazy z 1000 katalogů a zaručeně neduplicitními PR weby napáchali. Ne, neboj, ani zdaleka nemluvím o praktikách Dobrého webu!

Proč se pustit do analýzy zpětných odkazů? Určitě pokud chceš začít pracovat za získávání zpětných odkazů a nechceš pouze vařit z vody. Tím, že omrkneš konkurenční weby, získáš spoustu inspirace, poučíš se z dobrého a vyhneš se tomu neefektivnímu. Odhalíš své nedostatky oproti konkurenci a v průběhu dalších měsíců se můžeš zaměřit na zlepšení. Pokud máš málo zpětných odkazů, zaměříš se na jejich získávání. Můžeš mít velké množství anchor textů tvořených brandem, pak se je můžeš pokusit vyvážit rozmanitými anchor texty bez brandu, atd.

Dalším důvodem může být prevence nebo dokonce zjištění, že něco není v pořádku. Do Google Webmaster Tools Ti může přijít zpráva nebo najednou sleduješ pokles návštěvnosti z přirozených výsledků vyhledávání … To může značit, že se Ti na webu vyřádili zvířátka ze ZOO – Penguin nebo Panda. Hlavně tučňáka – Penguin update – zajímají zpětné odkazy a kvalita těchto jednotlivých referencí dohromady. Zdá se Ti to jako laikovi stále jako španělská vesnice? Rádi Tě uvidíme na školení. 🙂

3. Se kterými nástroji se účastníci seznámí?
Na workshopu si prakticky vyzkouší nástroje Majestic SEO a Collabim. Věřím, že Collabim bude většině účastníků bližší a pravděpodobně s ním již budou mít nějaké zkušenosti. Majestic SEO může být naopak nástroj, se kterým se určitě někteří setkají poprvé. Důležité bude, aby si z workshopu odnesli, jak s tímto nástrojem pracovat a jak získaná data využívat pro další rozvoj webových prezentací.

Zmíním určitě i další nástroje, které lze pro analýzu odkazového profilu využít, ty ale nebudou součástí tohoto školení.

4. Dozvím se nějaké méně známé know-how?
Workshop není určen pro úplné laiky, ale také rozhodně ne pro odborníky, kteří každý měsíc analyzují data z Majestic SEO a podobných nástrojů. Budu se snažit, aby si všichni účastníci školení odnesli něco nového a zajímavého. Protože se jedná o první workshop, každý dotaz účastníka bude inspirací, jak další školení vylepšit a obohatit.

5. Nakonec něco mimo školení, jaký je tvůj názor na nofollow odkazy?
Můj názor na nofollow odkazy? Černá skříňka vyhledávače Google? 🙂

Ze strany majitele webů, linkbuilderů a konzultantů byl pohled na odkazy s atributem nofollow donedávna velice striktní. „Ne!“, říkali jsme všichni. Díky zmíněným změnám v algoritmech vyhledávačů jsme byli donuceni přehodnotit svůj postoj a říkat: „Klidně občas ano“. Přirozené totiž není jenom černé a bílé, ale také staroslonovinové nebo olovnatě mrduňkové (opravdu, podívejte se na seznam názvů barev), proč se tedy omezovat vždy jen na jednu nebo dvě barvy?

Jsem pro využívat v rozumné míře i nofollow odkazy. Velice důležité je sledovat další možné přínosy takového odkazu. Přivede relevantní návštěvnost? Výborně! Co když nás takto přivedená návštěvnost odmění dofollow odkazem?

Stejně tak jako netvoříme obsah pro vyhledávače, ale pro lidi, měli bychom tvořit zpětné odkazy, které budou následovat nejen vyhledávače, ale také návštěvníci. Tací, které služba, informace nebo produkt zajímá, vrátí se, nakoupí nebo doporučí dále.

Díky Zdeňku za rozhovor

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

5 x komentováno

  • Díky za příjemný rozhovor. Míša je skvělý profík a lidsky moc příjemný člověk. Myslím, že nikdo kdo si workshop objedná neprohloupí:-) Koneckonců stará dobrá Ataxo škola týmu Mirka Rojka je znát:-)

  • Ahoj Pavle, díky za milý komentář 🙂

    Lukáši, budu Vám v prosinci držet místo 🙂

  • Na toto téma by bylo dobré udělat videoškolení a to následně klidně prodávat na internetu – za shlédnutí v klidu doma bych zaplatil…

SEO a link building