Vše o budování zpětných odkazů

Content First – jaká byla konference o fungujícím obsahu?

Navštívili jsme včera s Martinem Kulhánkem z Můj Byt konferenci Content First, kterou pořádal Dobrý web. Přišli jste o něco, pokud jste na ní nebyli?

Dobrý web na akci zajistil 14 přednášek. S výjimkou keynote měly všechny  okolo 20 až 25 minut, což naznačovalo jediné. Do hloubky se asi nic nedozvím. Favoritů jsem pár měl, ale hned prvního,  Ondřeje Doležela z Alza.cz jsme díky zpoždění na kolejích a vesnickým chybám v navigaci po Praze propásli. Zpětně jsem si na Twitteru dohledal, že tu záplavu písmenek u produktů na jejich webu generuje tým 50 lidí a jedná se o originální popisy. Prý se neohlížejí moc na SEO aspekty tvorby obsahu a snad každé dvě minuty tenhle stroj vyplivne jeden popis. Škoda, že z akce nebudou videa – tady by se pořádající Dobrý web mohl nad obsahem zamyslet:)

logo Content First

Aleš Miklík z Internet Info povídal o nativní reklamě. Prý se jedná o nový a kontroverzně přijímaný formát. Pokud tento termín slyšíte prvně a děláte SEO, jste trošku pozadu a přečtěte si podmínky kvality u Google, kde se o native advertsing píše mezi odkazovými schématy už poměrně dlouho. V kostce se jedná o jakési PR propojené více do hloubky s tématy serveru, kde se taková nativní reklama publikuje. A proč by měla taková reklama být kontroverzní? Protože je značená tak, že zatím moc nepoznáte, že jde o reklamu. Třeba na Lupě ji mají v sekci MarketVoice a na první takový článek jsem upozorňoval na začátku května. Pro přednášku jsem asi nebyl cílová skupina, byl to mix infa pro nákupčí nebo prodejce reklamního prostoru. Pro fanoušky Buzzfeedu bude možná užitečné vědět, že pro tento web je nativní reklama velmi silným příjmovým kanálem.

Petr Škaloud z BMW Group přišel ukázat, jak velká značka „komunikuje“ Mini Coopera. To je určitě hezké auto, v prezentaci na mě bylo moc černé barvy a textu, který Petr souběžně četl.  Přitom obří plátno kina, kde se konference konala, si přímo zasloužilo jiný styl. Líbilo se mi, že cíle jejich činností nejsou pouze primárně prodejní, značka se snaží budovat i ambasadory a ty, co ji prostě milují, i když si na žádný z prodávaných modelů nikdy nekoupí. Petr nám pustil i úspěšnou a opravdu povedenou reklamu se sloganem Mini: Not Normal, o níž nám po jejím konci řekl, co nám měla říct. Nevím, jestli byl v tu dobu v sále někdo tak slabomyslný, že by to potřeboval:)

petr-skaloud-slide
Romány do prezentací prostě nepatří, zvláště když je řečník celé slovo od slova převypráví.

Následující Honza Ambrož prezentovat umí a taky k tomu umí přidat slajdy, které navozují emoce nebo poselství. Přidal tipy z praxe, jak budovat tým, který se stará obsah. To mě zajímalo a za sebe to považuji za jeden ze světlých bodů konference.

Stejně tak Pavel Jašek ví, jak předat užitečné informace, ale v prostoru 20 minut to měl hodně těžké. Zvolil pouze upozornění na 3 postupy, jak z Google Analytics dostat nějak data o tom, jak si váš obsah vlastně vede. Pro mě nové nebyly, sdružování obsahu znám, stejně jako doporučovaný Magic Script pro napojení dat z GA a AdWords do Google Spredsheat a využití API z GA například pro vyvolání pocitu časové tísně u nakupujících si pamatuji z jeho perfektního školení.

Po obědě Martin Svetlík ze Symbio Digital předvedl, jak se připravovala kampaň pro Magnesii na idnes.cz. Prošel to s námi od začátku až ke konečným číslům a přestože tohle téma jde mimo mě, docela mě to zaujalo, protože Martin ukázal data a hlavně postup.  Tvorbu vlastního CMS pro jednotýdenní kampaň s realtime zapojením klienta často nevidím.

Martin Groman z Boomerang Publishing přišel ukázat, jak pro Volkswagen dělají papírový life style magazín Das Auto. Místo z toho sice byla až skoro prezentace Volkswagenu (přešel jsem  z BMW na Opel, takže nic pro mě:), opět bylo vidět, že kde jsou peníze, dá se najít prostor pro ledasjakou aktivitu a důležité je hledat ten správný úhel pohledu, jak nenásilně udržet značku na očích s využitím příběhů.

PR agentury pičují redakce. Tehle oborový jazyk, který na akci zazníval, bych babičce vysvětloval obtížně:)

Jan Havel z Actum se v přednášce zaměřil na to, jak technologie mohou pomoci s personalizací obsahu pro různé uživatele. Hlavně úvod byl udělaný dobře, příklad AirBank, která nabízí všem neměnnou homepage, přestože si vás může dobře identifikovat, byl povedený. Celkově šlo spíše o to, jak otočit mozkové závity posluchačů tím správným směrem k dalšímu studiu tématiky.

Následoval Marek Prokop se svým brilantním rozborem sloganu Budujte kvalitní obsah. Přednášce  nechyběl humor, doporučení zaměřit se nejprve na kvalitní produktový obsah (text, video, foto) a hlavně skvělé heslo: Pozor, abyste se také nestali obětí content marketingu. Což se myslím už děje.

Přednáška od Darko Silajdžiće z DDB na téma Mc Donald´s na rovinu: Dialogem k důvěře mě moc nevzala. Nápad ve stylu Ask Me Anything je zajímavý, má ale své hranice, jak později dobře připomněl Vilém Rubeš.

Duo Zuzana Šenoltová a Jan Vichr z O2 představilo svoji cestu k tomu, jak se uvnitř firmy stalo garanty firemní komunikace. Jak ve velké korporaci mohou probíhat workshopy, kde všude se textový obsah může dostat, to mě až tak nezajímalo, na rozdíl od hlavní myšlenky, a tou bylo polidštění komunikace operátora. Toto se dá přenést do všech firem.

Vilém Rubeš nás poučil, že napřed jde značka a pak až obsah. A když už obsah, tak hlavně konzistentní. Abychom už neplkali. Trefně, jasně. Co dodat.

David Pavlíček z AC Sparta Praha akci uzavřel. Fotbalový klub je na sociálních sítích jako doma, stará se o vše sám a využívá přístupu k unikátním záběrům. Mělo to úroveň a to i formou prezentace a to je mi Sparta spíše nesympatická. Poselství z jeho prezentace? Když můžete, dělejte si obsah sami bez externích dodavatelů.

Když byl ale měl Content First zhodnotit, šel málo do hloubky. Klidně by stačila polovina přednášejících a dvojnásobný čas pro každého z nich. Takto jsem měl z akce podobný dojem, jako z letošní Internet Advertising Conference, která také u většiny témat klouzala pouze po povrchu. Hodně lidí umí říct, co dělat, ale jen málo vám poví, jak na to. Nechtějí? Nemohou? Neumějí? Kdo ví. Ale všichni chceme konkrétní rady.  Nakonec  musím pochválit Petra Koubského, který se v roli moderátora dokázal opravdu pohotově zapojovat.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

1 komentář

  • Přemýšlel jsem zda se mám zůčastnit či ne, nakonec mě odradila cena a spousty práce. Když čtu zhodnocení jsem nakonec rád, protože to bylo evidentně zaměřeno na to jak se dělají kampaně pro velké hráče a to by mi moc nedalo.

Vše o budování zpětných odkazů