SEO a link building

Naučí vás SEO škola analýzu klíčových slov?

Je to už nějaký ten pátek, co Josef Řezníček ze Včeliště.cz spustil druhou verzi svého vzdělávacího produktu SEO škola. Ta přitáhla pozornost nejen laiků, ale i kolegů z oboru. Po dohodě s Josefem jsem dostal možnost si projít vybranou část kurzu, abych ji zhodnotil. Pomůže tedy nováčkům nebo začátečníkům vykročit tou správnou nohou do světa SEO?

Co v SEO škole najdete

Celý kurz se skládá z několika rozsáhlých kapitol:

  • Základy SEO
  • Analyzujeme klíčová slova
  • Vylepšujeme stránky
  • Analyzujeme konkurenci
  • Tvoříme zpětné odkazy
  • Měříme a plánujeme SEO

Jak vidíte, rozsahem by měl pokrýt vše důležité, co v SEO potřebujeme. Já jsem si vybral část zaměřenou na analýzu klíčových slov, protože správné určení výrazů, které jsou pro web vhodné, považuji za velmi důležité a podle mě v něm často laici dělají zásadní chyby.

SEO škola

Technické provedení a forma

Nejprve něco k technickému a obsahovému provedení kurzu. Web je udělaný velmi přehledně a orientace v něm mi přišla bezproblémová. Každá z programů má své vlastní menu s kapitolami. V každé takové kapitole pak najdete úvodní popis, po něm online video, které si můžete uložit pro pozdější využití. Dále pak dokumenty ke stažení nebo odkazy na software použitý v dané kapitole a nakonec textový přepis celého videa. Josef zde myslel na vše, to se mi líbilo.

Jdeme na analýzu klíčových slov

Program Analýzy klíčových slov má celkem 14 kapitol. Shlédl jsem je všechny a v průběhu si k nim dělal poznámky.

V první kapitole se zájemci naučí přípravu samotného souboru pro analýzu. Postup je pěkně za ručičku, pokud jste už trošku zkušenější, bude vám to připadat rozvláčné. Po vytvoření souboru následuje brainstorming. Celá analýza je vytvářena pro fiktivní úklidovou firmy CleanSYS. Užití konkrétního příkladu je opět jedním z podařených prvků, stejně jako doporučení k použití nástrojů pro myšlenkové mapy, zde konkrétně můj oblíbený FreeMind.

analyza-klicovych-slov-seo-skola

Konkurence

Josefův program poté pokračuje prohlídkou webů konkurence pro získání dalších klíčových slov. Konkurenci je určitě dobré omrknout, ale za sebe bych tento krok rozhodně nezařadil před prohlídku statistických dat o hledanosti. Důvody mám dva. Že je někdo konkurent ještě neznamená, že to dělá dobře, konkurence se také SEO třeba nevěnuje a zbytečně si budete zapisovat výrazy, které nemusejí mít přínos. O výkonnosti webu konkurence toho totiž víte docela málo. Pozitivně naopak hodnotím tip na zapojení dalších osob do brainstormingu. Víc hlav víc ví, proto se brainstormingy dělají.

Statistiky hledanosti

Následují tři kapitoly zaměřené na nástroje pro statistická data o hledanosti. Začíná se nástrojem v AdWords, kde Josef pro mě nepochopitelně doporučuje věnovat se pouze frázím s hledaností větší než 50 za měsíc. Raději budu úspěšný na 10 frází s poloviční hledaností, než na pár s větší. U dat z nástroje Sklik Josef správně upozorňuje na zkreslení čísel objemu hledání.

Zde bych měl ještě výtku k tomu, že Josef umístil sekci s dalšími nástroji k usnadnění práce až do předposlední kapitoly. Nováčci tak při prvním pokusu nevyužijí plugin pro snazší analýzu klíčových slov pomocí Skliku od Jana  Matouška.

Josef Řezníček
Josef Řezníček

Spojení klíčových slov

V této části Josef učí účastníky čistit duplicity, sloučit fráze, které popisují tu samou věc různým způsobem a řešit jednotné a množné číslo. Ergo nebudují se stránky pro každou frázi. V poznámkách jsem si poznačil, že mě překvapilo, že Josef na příkladu hypotetické firmy sbíral i lokální fráze, přičemž firma je neumí obsloužit. To považuji za mrhání časem.

Typy klíčových slov

Jak si vymyslet kategorie slov a v jakých částech webu je nasadit, to je obsah další kapitoly. V další kapitole se Josef samostatně věnuje klíčovému slovu pro hlavní stranu. Za sebe nevidím valný rozdíl ve výběru slov pod podstránky nebo titulní stranu webu. Pro výběr platí stejná pravidla a logika. Josef doporučuje nebát se vysoce konkurenčních frází. Vzhledem k tomu, že titulní strana webu sbírá často nejvíce odkazů, to není marná úvaha.

Cílové stránky pro klíčová slova

Přiřazení slov ke konkrétní stránce je část zaměřená silně na ty, co už stránky mají. Dobrým tipem je vylepšování už úspěšných stránek. Vyhýbal bych se používání slova pozice, neboť u Google má tento termín dnes už poněkud diskutabilní povahu. Slova, pro něž Josef nenalezne využití, je vhodné uložit někde bokem pro pozdější využití, jako jsou další weby nebo rozšíření podnikání.

Problémy s analýzou

Jak řešit problémy, které vyvstanou častěji? Josef zde radí, jak si pomoci, pokud nedokážete najít víc, než jen pár klíčových slov, nebo jak si poradit, pokud je klíčových slov velké množství. Zde mohl Josef zmínit využití dat z Google Analytics nebo PPC. To naštěstí napraví v následující části, ale opět bych vytkl problém s načasováním použití informace.

část rozhraní SEO školy
část rozhraní SEO školy

Další nástroje a pomůcky

Zde Josef dohání některé výše uvedené resty. Doporučuje i zapojit zákazníky, abyste porozuměli způsobu, jakým hledají a mohli jej využít. Pozitivně hodnotím i zmínku o využití offline zdrojů. Velmi lidské mi přišlo ponechání jednoho zábavného dvojnásobného přeřeknutí v této části videa. Jistě to šlo vystřihnout nebo přetočit, Josef to ale nechal a na mě to působilo mnohem lépe, než škrobené a naučené projevy a gestikulace jiných prodejců infoprofuktů. Jinak nechybí Google Refine, již zmíněný plugin pro Sklik a další.

Celý blok věnovaný analýze je zakončený stručným shrnutím. Délka všech videí v této části je lehce přes 120 minut.

Co vidím na SEO škole pozitivního?

  • Veškeré materiály si můžete stáhnout (video, texty, přílohy)
  • Můžete procházet vlastním tempem
  • Josef s účastníky dále komunikuje, k dispozici je privátní fórum
  • Doplňkové odkazy na zdroje informací na jednom místě
  • Možnost koupit jen některé bloky

 A jaká jsou negativa?

  • Je to bez oběda 🙂
  • Chybí osobní kontakt
  • Chybí offline networking s ostatními účastníky (často podceňovaná část školení)
  • Menší renomé provozovatele v oboru

Pokud bych měl posoudit kvalitu poskytnutých informací, přijde mi dostačující – alespoň v části, kterou jsem prošel – aby si začátečník nebo nováček byl schopen kvalitně poradit sám, nebo, a to mi přijde důležitější na našem trhu, už dokázal poznat různé podvodné nabídky nebo výstupy od firem, které dělají „SEO optimalizaci“. Samotný blok věnovaný analýze klíčových slov totiž nyní stojí jen 900,- Kč, což sami uznáte, jsou náklady pro běžného podnikatele naprosto zanedbatelné. Pakliže jsou i ostatní bloky celé školy v podobné úrovni, nebál bych se ji doporučit těm, kterým nevadí negativa online tréninku, jak jsem je uvedl výše.

Nezapomeňte, že SEO je dynamický obor a jedním kurzem vaše vzdělávání rozhodně nekončí.

Josef se oproti první verzi SEO školy vyvaroval i příliš strojené prezentace, celé to působí hezky civilně.

Poznámka na konec: produkt jsem dostal k vyzkoušení zdarma bez nějaké dohody o tom, jak by měla výsledná recenze vypadat.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

8 x komentováno

  • Já budu zase trochu za hejtra, jo? 🙂

    Ten kurz nestojí jen 900,- Kč. Ten kurz stojí 900 + náklady času + náklady chyb, omylů a ztrát které vyplývají ze snahy nasát know-how někoho, kdo sám evidentně moc dobré know-how nemá (soudím na základě více signálů z různých zdrojů). Stavět web na základě neúplných, leckdy zavádějících informací je zkrátka riziko.

    V toto případě je podle mně snaha uspořit oproti ověřeným školitelům (Marek Prokop, Pavel Ungr a další) nebezpečná loterie.

  • Ahoj.
    Díky za publikování a tvůj vlastní názor na školení. Zkusím se vyjádřit k některým tvým poznámkám.

    Konkurence- Je pravda, že nejlepší je nejdřív si celý trénink projít a pak až začít. Konkurenci jsem zařadil na začátek proto, že z jejich webu můžeme získat první slova, která pak budeme dále rozvíjet pomocí dalšího nástrojů. Většina lidí ví, jaká slova asi lidé používají pro nalezení jejich stránek, ale pro ty, kteří to netuší, je myslím toto nejlepší postup.

    Spojení slov- Šlo o fiktivní firmu, takže jsem to vzal jako ukázku možností. Nemá smysl cílit na lokace, které nemůžeme obsloužit. To je jasné. Ale ze zkušenosti s úklidovými firmami oni právě často mají v nabídce Prahu, Brno a Ostravu, proto jsem je uvedl.

    Všeobecně jsem měl zrovna při přípravách analýzy klíčových slov problém s tím, jak to celé načasovat. Protože, tak jako u mnoha jiných věcí u SEO, všechno nějak souvisí se vším. Možná ty jako odborník bys informace ocenil jinak než začátečník. Poznámka ohledně doplnění některých informací až na konci je dobrá. Já jsem nechtěl lidem předat jen to nejdůležitější a dávat jim to postupně, aby nebyli přehlceni. Proto jsem pluginy a další vychytávky uvedl až na konci. Třeba pro další pokus, když už ví, jak to celé provést.

    Lukáš Pítra: I při klasickém školení je třeba jak finanční investice, tak časová. Nemám rád, když někdo komentuje něco, co sám nevyzkoušel. Na druhou stranu uznávám, že nikdo není neomylný. Kdo chce, vždy si najde důvod proč kritizovat, viz třeba Pavlův článek: http://blog.bloxxter.cz/co-honza-reznicek-a-vceliste-nedela-dobre/. Myslím, že i klasické školení je pro mnoho lidí dobré. Já jsem se snažil nabídnout školení těm, kterým vyhovuje studium z domova, možnost v klidu vše projít, možnost ke všemu se opakovaně vracet. A protože s distribucí obsahu nejsou tak vysoké náklady, nevidím důvod, proč bych si za to měl účtovat stejně jako ti, kteří musí pronajmout místnost, být fyzicky na místě, občerstvit přihlášené apod. Neříkám, že je to špatně, jenom je to jiný způsob.

  • Zdravím,
    překvapilo mě, že se u frází nijak nehodnotí “vhodnost” k optimalizaci na daný výraz.
    Já vždy zadám frázi do Google a Seznam u pěti prvních výsledků zhodnotím, jak je mi stránka sympatická + GTPR, Srank + počat zpětných odkazů. Je fakt, že to je pomalý postup (u mě cca 10 frází/hod.) a nevím, jestli se úplně vyplatí, když mám stovky frází.
    Děláte to jinak nebo neděláte vůbec? Má to cenu?
    Díky

  • Honza D.: Asi máte na mysli jak obtížné je dostat se na nějaké slovo výše. To řeším na seoskola v části analyzujeme konkurenci. Ukazuji to tam pomocí nástrojů, i ručně. Ale tak nějak, jak to popisujete, tak to lze také dělat. Je to ale dost časově náročné.

  • Používám pluginy MozBar a SEO Quake, ale pořád to je děsně zdlouhavý. Už přemýšlím o nějakém naprogramování aplikace.

  • Přemýšlím, zvažuji, hodnotím, stavím se kriticky, hledám důvody pro koupit a nekoupit. Josefe, mám prst na spoušti a v brzké době se asi přidám k tvým klientům 🙂

SEO a link building