Skoro každý web, který nabízí SEO, se chlubí pozicemi, které pro své zákazníky dostal. Reference jsou v pořádku a podílejí se na budování značky a její důvěryhodnosti. Některé reference ale mohou ukazovat na to, že optimalizace je namířena špatným směrem, ať už vinou nesolidnosti poskytovatele SEO, nebo chybným zadáním zákazníka, jenž poskytovatel optimalizace nedovedl vyvrátit.
Klíč k úspěchu
Na začátku každé optimalizace stojí analýza včetně rozboru klíčových slov. Ta musí vycházet z nabídky a obsahu webu zákazníka, současně se ale musí potkat s poptávkou. Ta je v SEO definována počtem hledání uvedených klíčových slov. Podle konkurence v daném oboru je pak na uvážení obou účastníků optimalizace (klient a poskytovatel), jakým směrem se zaměřit.
Jak na to?
K určení poptávky se běžně používají statistiky hledanosti, které poskytuje jak Google, tak Seznam. Pokud je objem hledání malý, statistiky k dispozici nejsou. Dá se tedy předpokládat, že cílový “trh” je velmi malý a nemá cenu investovat prostředky do optimalizace na taková klíčová slova.
Dvakrát měř, jednou SEO
Pokud vám někdo nabízí optimalizaci, věnujte chvíli svého času a zkuste se podívat, jakými referencemi se chlubí. Optimalizace na nekonkurenční výrazy s minimální poptávkou je totiž velmi snadná a můžete se snadno nechat zaslepit leskem spousty referencí na přední pozice ve vyhledávání. K prověření statistik můžete použít nástroje uvedené v barevném boxu.
Nesouhlasím s tímto:
“K určení poptávky se běžně používají statistiky hledanosti, které poskytuje jak Google, tak Seznam. Pokud je objem hledání malý, statistiky k dispozici nejsou. Dá se tedy předpokládat, že cílový „trh“ je velmi malý a nemá cenu investovat prostředky do optimalizace na taková klíčová slova.”
Nesouhlasím s tím, že pokud statistiky nejsou, je cílový trh malý. Třeba vůbec ještě není a je potřeba ho vytvořit. Když vymyslíte vynález, který bude úplně nový, třeba Facebook nebo sociální sítě, tak trh – poptávka po tomto nebude vůbec existovat. Tu si musíte vytvořit. Musíte vytvořit problém, a pak k němu lidem prodat řešení. To je klasický marketing.
Ani s posledním odstavcem nesouhlasím. Jednak reference musíte někde sehnat, tím myslím, něco pro někoho udělat. A ne vždy budete dělat optimalizaci na třeba e-shop. BTW: udělat SEO u e-shopu vyžaduje opravdu zkušenosti a je to práce jen pro pár lidí v republice. E-shopů je dnes bambilión, například můj Čajové lahůdkářství. Udělat na něj optimalizaci, respektive dostat tam lidi je dost těžké, časově náročné a stojí to taky dost peněz.
Cílovým trhem zde míním SERP, na něhož je optimalizace zaměřena. Když vezmu Váš příklad nového produktu a vytváření poptávky, pak se logicky budu zaměřovat na přímou propagaci, což na webu jde ideálně přes PPC nebo bannerové kampaně.