Každý, kdo se pohybuje v oblasti linkbuildingu, bude znát dva nejznámější české pay per post systémy (PPP), tedy Placla a Posts Genius. V oblasti se nově pohybuje i Linkmonitor. Všechny systémy představují relativně snadnou možnost, jak získat zpětné odkazy. Všem ale chybí pár zásadních věcí. Které to podle mě jsou?
Kvalitu hledat s lupou
Za nejzásadnější považuji absenci kvalitních obsahových webů. Celkový počet webů v nabídkách je zatím nejlepší v Placle, jedná se ovšem v drtivé většině pouze o weby, které vznikly za účelem prodeje odkazů nebo odkazů zabalených v obsahově chudých povrchních článcích. Příčina je podle mě jasná, Placla, Postsgenius ani Linkmonitor neumí přilákat majitele takových stránek, které vznikají z touhy vytvářet kvalitní obsah pro cílovou skupinu. Systém dokázal přitáhnout pouze jednu skupinu podnikavců, kteří si tímto přilepšují ve svých podnikatelských výsledcích. Je to podle mě velká škoda a minimálně Place bych doporučil, aby zkusila vymyslet, jak změnit složení nabízených webů, protože parametry typu SR/PR rozhodně nejsou to pravé ořechové ve světě, kde Google opakovaně a cíleně zasahuje proti nekvalitním webům.
Tématické selekce
Moje další výtka se týká pouze Placly. Proč v systému ještě není dělení webu do obsahových kategorií, jako to umí konkurence v podobě Linkmonitoru, kde je ale PPP pouze jeden z inzertních kanálů? Každý, kdo kdy použil Placlu z pozice inzerenta, může potvrdit, že i když do poptávky zadáte, že požadujete pouze weby zaměřené na nějaké téma, osloví vás s nabídkou i weby, které toto nesplňují. Nestojí Placle náš čas za tuto investici do úpravy systému? Mě tato selekce o čas okrádá a možnost banovat konkrétní weby není to správné řešení.
Průběžné hlídání kvality
Některé z webů registrované v Place deklarují tématické zaměření. To ovšem padá v momentě, kdy se na web dobře podívate. Budu zde konkrétní, zkuste například ebookmag.cz/, který v popisu uvádí, že je “internetový magazín a blog o internetových knihách”. Z titulních deseti textů se sice dočtete, kde si koupit dětské hřiště, jak co rozříznout laserem a která dieta je nej, ale o elektronických knihách nic. Můžete namítnout, že takový web nemusím akceptovat, což taky neudělám, ale opět mě celé zkoumání stojí čas a ubírá v mých očích Placle na kreditu.
Přemrštěné ceny
Aby bylo jasno, nemám problém zaplatit za článek i více než 1 000 korun, pokud vím, že text bude dobře napsaný a bude publikovaný na webu, z něhož bude navíc proudit kvalitní návštěvnost. V uvedených systémech jsem zatím takovou stránku nenašel. Naopak některé weby, které chtějí za napsání a publikování článku částky v rozmezí 700-1 000,- Kč s tím, že údajně v redakci pracují profesionálové, pak autory pro tyto texty shánějí na Webtrhu s tím, že nabízí maximálně 50,- Kč za normostranu. Pardon, text za 50 Kč zcela jistě nenapíše profesionál, navíc je web obložený 14 prodanými odkazy v sidebaru a patičce. Tématiku jsem řešil s uvedeným webem i po mailu a můžu přiložit i jejich vyjádření:
“Cena 1000 Kč / článek se týká kulturního deníku Nekultura.cz, na kterém pracuje profesionální redakce (viz. http://www.nekultura.cz/kontakty/) včetně profesionální korektorky Mgr. Ivany Dachary. Navíc v šestém bodě pravidel PlaCla pro přidávání webů se uvádí, že weby zaměřené čístě na PR články nejsou povolovány. Takže z příjmů z placených článků vyplácíme honoráře pro další články publikované na Nekultuře, což se na výdajové straně v současnosti pohybuje kolem 3500 Kč měsíčně za 55 článků. Naše navrhovaná cena v PlaCla je 700 Kč / článek (zbytek je provize provozovatele PlaCla). Ve výpisu placených článků snadno zjistíte, jaký jsme tím mohli dosáhnout zisk: http://www.nekultura.cz/autor-10950-komercni-sdeleni.html Od března byl v květnu publikován jeden článek.” Ing. Daniela Havránková/Nekultura.cz s.r.o.
Budoucnost PPP
Celkově se myslím ukazuje, že tyto systémy dlouhodobě již nebudou žádný velký užitek, pokud se samy nezmění. Koncept PPP podle mě přináší větší profit, pokud si weby v příslušné nice najdete sami, oslovíte majitele a dohodnete se na podmínkách. Někdy tak bývá cena vyšší, mnohdy ale budete překvapeni, jak málo nákladů budete muset vynaložit. Podobnou zkušenost má koneckonců i kolega Filip “Ryan Gossling” Podstavec:). Takovouto cestou získáte text, který bude umístěný na webu, jenž žije vlastní skutečný život a má skutečné čtenáře. Bonusem je, že se přímo seznámíte s majitelem nebo autorem, což oceníte v případě dlouhodobé spolupráce a budování vztahů je u linkbuildingu velmi důležité. Navíc jako ve všem v životě, i u PPP platí, že čím snazší je cesta, tím menší je výsledek.
Opravdu nejlepší je hledat tématické weby sám. Pokud někde zadám poptávku, tak mi chodí nabídky pořád od stejných webů. Občas se objeví i jiné, ale z nich se těžko vybírá. S Nekulturou jsem taky jednal, díky za odkaz na poptávku.
Ano, tak nějak. Měl jsem možnost zatím vyzkoušet pouze placlu. Teď už vím, že nemusím plýtvat časem s PG a LM. Děkuji proto za článek. Doufám, že časem objevím nějaký systém PPP, kde budou pouze kvalitní zdroje s reálnými čtenáři.
Dobre vedieť, že sú aj takéto možnosti
Tak to je dobré s tou Nekultura.cz. Já používám jen PlaCla, přijde mi nejlepší, ačkoliv jsem navrhoval pár změn a nebyly přijaty.
Tak dva moje weby se kvůli požadavkům na ranky ani do PlaCla nedostanou, přitom kvalita je výborná. Inzerenty tak musím shánět sám, což zase žere čas 🙁 Teď vypadá slibně kupclanek.cz, tak snad se konečně PPP pohne správným směrem.
Ahoj, coby provozovatel LinkMonitor.cz vás zdravím. Nedávno jsme udělali velké změny v designu, snad se stal LinkMonitor podstatně přehlednější. U nabídek se krom ranků a cen nyní zobrazují také další parametry – screenshot, stáří domény, IP adresa. Na dalších vylepšeních se pracuje. Budeme rádi i za nějaké připomínky a nápady.