Vše o budování zpětných odkazů

Co chybí v českých pay per post systémech?

Každý, kdo se pohybuje v oblasti linkbuildingu, bude znát dva nejznámější české pay per post systémy (PPP), tedy Placla a Posts Genius. V oblasti se nově pohybuje i Linkmonitor. Všechny systémy  představují relativně snadnou možnost, jak získat zpětné odkazy. Všem ale chybí pár zásadních věcí. Které to podle mě jsou?

Kvalitu hledat s lupou

Posts GeniusZa nejzásadnější považuji absenci kvalitních obsahových webů. Celkový počet webů v nabídkách je zatím nejlepší v Placle, jedná se ovšem v drtivé většině pouze o weby, které vznikly za účelem prodeje odkazů nebo odkazů zabalených v obsahově chudých povrchních článcích. Příčina je podle mě jasná, Placla, Postsgenius ani Linkmonitor neumí přilákat majitele takových stránek, které vznikají z touhy vytvářet kvalitní obsah pro cílovou skupinu. Systém dokázal přitáhnout pouze jednu skupinu podnikavců, kteří si tímto přilepšují ve svých podnikatelských výsledcích. Je to podle mě velká škoda a minimálně Place bych doporučil, aby zkusila vymyslet, jak změnit složení nabízených webů, protože parametry typu SR/PR rozhodně nejsou to pravé ořechové ve světě, kde Google opakovaně a cíleně zasahuje proti nekvalitním webům.

Tématické selekce

PlaCla - český pay per post systémMoje další výtka se týká pouze Placly. Proč v systému ještě není dělení webu do obsahových kategorií, jako to umí konkurence v podobě Linkmonitoru, kde je ale PPP pouze jeden z inzertních kanálů? Každý, kdo kdy použil Placlu z pozice inzerenta, může potvrdit, že i když do poptávky zadáte, že požadujete pouze weby zaměřené na nějaké téma, osloví vás s nabídkou i weby, které toto nesplňují. Nestojí Placle náš čas za tuto investici do úpravy systému? Mě tato selekce o čas okrádá a možnost banovat konkrétní weby není to správné řešení.

Průběžné hlídání kvality

Některé z webů registrované v Place deklarují tématické zaměření. To ovšem padá v momentě, kdy se na web dobře podívate. Budu zde konkrétní, zkuste například ebookmag.cz/, který v popisu uvádí, že je “internetový magazín a blog o internetových knihách”. Z titulních deseti textů se sice dočtete, kde si koupit dětské hřiště, jak co rozříznout laserem a která dieta je nej, ale o elektronických knihách nic. Můžete namítnout, že takový web nemusím akceptovat, což taky neudělám, ale opět mě celé zkoumání stojí čas a ubírá v mých očích Placle na kreditu.

Přemrštěné ceny

Aby bylo jasno, nemám problém zaplatit za článek i více než 1 000 korun, pokud vím, že text bude dobře napsaný a bude publikovaný na webu, z něhož bude navíc proudit  kvalitní návštěvnost. V uvedených systémech jsem zatím takovou stránku nenašel. Naopak některé weby, které chtějí za napsání a publikování článku částky v rozmezí 700-1 000,- Kč s tím, že údajně v redakci pracují profesionálové, pak autory pro tyto texty shánějí na Webtrhu s tím, že nabízí maximálně 50,- Kč za normostranu. Pardon, text za 50 Kč zcela jistě nenapíše profesionál, navíc je web obložený 14 prodanými odkazy v sidebaru a patičce. Tématiku jsem řešil s uvedeným webem i po mailu a můžu přiložit i jejich vyjádření:

Cena 1000 Kč / článek se týká kulturního deníku Nekultura.cz, na kterém pracuje profesionální redakce (viz. http://www.nekultura.cz/kontakty/) včetně profesionální korektorky Mgr. Ivany Dachary. Navíc v šestém bodě pravidel PlaCla pro přidávání webů se uvádí, že weby zaměřené čístě na PR články nejsou povolovány. Takže z příjmů z placených článků vyplácíme honoráře pro další články publikované na Nekultuře, což se na výdajové straně v současnosti pohybuje kolem 3500 Kč měsíčně za 55 článků. Naše navrhovaná cena v PlaCla je 700 Kč / článek (zbytek je provize provozovatele PlaCla). Ve výpisu placených článků snadno zjistíte, jaký jsme tím mohli dosáhnout zisk: http://www.nekultura.cz/autor-10950-komercni-sdeleni.html Od března byl v květnu publikován jeden článek.” Ing. Daniela Havránková/Nekultura.cz s.r.o.

Budoucnost PPP

Celkově se myslím ukazuje, že tyto systémy dlouhodobě již nebudou žádný velký užitek, pokud se samy nezmění. Koncept PPP podle mě přináší větší profit, pokud si weby v příslušné nice najdete sami, oslovíte majitele a dohodnete se na podmínkách. Někdy tak bývá cena vyšší, mnohdy ale budete překvapeni, jak málo nákladů budete muset vynaložit. Podobnou zkušenost má koneckonců i kolega  Filip “Ryan Gossling” Podstavec:). Takovouto cestou získáte text, který bude umístěný na webu, jenž žije vlastní skutečný život a  má skutečné čtenáře. Bonusem je, že se přímo seznámíte s majitelem nebo autorem, což oceníte v případě dlouhodobé spolupráce a budování vztahů je u linkbuildingu velmi důležité. Navíc jako ve všem v životě, i u PPP platí, že čím snazší je cesta, tím menší je  výsledek.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

6 x komentováno

  • Opravdu nejlepší je hledat tématické weby sám. Pokud někde zadám poptávku, tak mi chodí nabídky pořád od stejných webů. Občas se objeví i jiné, ale z nich se těžko vybírá. S Nekulturou jsem taky jednal, díky za odkaz na poptávku.

  • Ano, tak nějak. Měl jsem možnost zatím vyzkoušet pouze placlu. Teď už vím, že nemusím plýtvat časem s PG a LM. Děkuji proto za článek. Doufám, že časem objevím nějaký systém PPP, kde budou pouze kvalitní zdroje s reálnými čtenáři.

  • Tak to je dobré s tou Nekultura.cz. Já používám jen PlaCla, přijde mi nejlepší, ačkoliv jsem navrhoval pár změn a nebyly přijaty.

  • Tak dva moje weby se kvůli požadavkům na ranky ani do PlaCla nedostanou, přitom kvalita je výborná. Inzerenty tak musím shánět sám, což zase žere čas 🙁 Teď vypadá slibně kupclanek.cz, tak snad se konečně PPP pohne správným směrem.

  • Ahoj, coby provozovatel LinkMonitor.cz vás zdravím. Nedávno jsme udělali velké změny v designu, snad se stal LinkMonitor podstatně přehlednější. U nabídek se krom ranků a cen nyní zobrazují také další parametry – screenshot, stáří domény, IP adresa. Na dalších vylepšeních se pracuje. Budeme rádi i za nějaké připomínky a nápady.

Vše o budování zpětných odkazů