Na konci dubna naskákaly spoustě webmasterů a SEO expertů na čelech vrásky. Pozice a návštěvnost padaly, jedním směrem zaměřené strategie v důsledku Penguin Update přinesly nechtěné ovoce. Z mých webů jsem něco, co bych vědomě označil za důsledek Penguin update, sledoval pouze u jedné stránky a jediného KW. Protože v češtině zatím nikdo konkrétní data nedal, budu první a doufám, že tím pomohu ostatním postiženým.

Úvodní stav

Z pochopitelných důvodů nedám k dispozici konkrétní URL, ani klíčové slovo, pokusím se ale vše popsat tak, aby byl jasná příčina, důsledky i cesta k nápravě. Jedná se o menší web s návštěvnosti okolo 100 UIP denně, kde od ledna probíhá velmi malá podpůrná kampaň. Konkurence je, aktivita ale není zásadní.

Google Penguin - případová studie

Linkbuildingové aktivity

Za 4 měsíce na web přibylo 23 konkrétních odkazů (kvanita není můj směr a u tohoto webu by to bylo i podezřelé), přičemž 4 jsou v kategorii čistý odkaz (wiki, linkovací služby, sitewide, etc), 3 jsou jdou diskusní příspěvky a zbytek je v článcích, které jsou sice originální, ale kvalita stránek, na nichž jsou umístěné, není úplně špičková. Cílení probíhá na dvě klíčová slova, některé odkazy jsou ale jako prostá URL (do 10%).

Od ledna do poloviny dubna se web na hlavní KW posunul z 11. na 6. pozici na Google a ze 14. na 6. pozici u Seznamu (sledování pozic zde beru jako začátek celého sledovacího procesu pozice-návštěvnost-konverze), na druhého podpůrného KW došlo k posunu z 34. na 13. pozici u Google a u Seznamu pouze z 20. na 19. pozici. I tyto malé posuny stačily na zvýšení návštěvnosti o 25%.

Tučnák zasahuje

Běžné poklesy a návraty by nikoho z míry vyvádět neměly. Protože sleduji novinky v oboru, byl propad ke konci dubna u jednoho z KW docela podezřelý. Dotazoval se na něj i klient, které jsem seznámil s možnosti, proč se tak mohlo stát i co by se dalo dělat v případě  nápravy. V průběhu dvou týdnů se web docela slušně propadl, což můžete vidět na grafu níže.

Google Penguin ukázka

Začátkem května jsem tedy dospěl k názoru, že Google některé z těch pár odkazů vyhodnotil jako závadné a devalvoval jejich hodnotu. V rozmezí následujících dvanácti dnů jsem sjednal umístění 3 odkazů (1 v článku na uvedené KW), druhý sitewide na úplně jiné KW a třetí také jako sitewide na postižené KW. Oba sitewide odkazy jsou na webech, které nemají velké množství podstránek. Jak můžete vidět na grafu výše, k dnešnímu dni je na tom web lépe, než dřív. Všechny starší odkazy jsem nechal na svých místech.

Poučení

Z jednoho případu nelze dělat velké závěry, lze se ale zkusit poučit. Pokud chcete tlačit na konkrétní KW, počet odkazů s tímto spojením vedoucích na cílovou URL by neměl dominovat nad ostatními odkazy vedoucími na web. Plánujte svůj běh raději jako delší trať. Pokud používáte články, míchejte v nich své odkazy s odkazy i na cizí stránky i URL.

A co vaše setkání s tučnákem? Nějaké konkrétní ohlasy již mám, jedná se ale pouze o zákulisní drby a informace, které se nedají publikovat:)

Update 21.5.2012: Na Twitteru na mě padl dotaz, jestli Penguin náhodou nebude v CZ vypuštěný později, stejně jako byla Panda.  Na blogu InsideSearch od Google se jasně píše, že poslední aktualizace je vypuštěna pro všechny jazykové mutace současně.

Update 30.6.2012: Musím říct, že dnes si nejsem jistý, jestli se jednalo o zásah Tučnákem. Situaci jsem každopádně vyřešil a web si nyní stojí lépe, než dříve.

❤ Chcete se naučit získávat odkazy? Přijďte na školení link buildingu!



Google Penguin - případová studie.
.

13 KOMENTÁŘE

  1. Pěkně rozepsané, ale v takto malém měřítku(a vůbec pokud počítáš nárůst o 23 odkazů za 4 měsíce) bych nebral případovou studii jako směrodatnou.
    Bylo by super sem dát podobné měření s velkým webem, který má denní nárůsty v řádech desítek odkazů minimálně a sledovat vliv na vícero klíčových frází – neplánuješ něco takového do budoucna?
    Případně bychom mohli spolupracovat(pokročilou analytiku a web bych zařídil, ale v příštích 3 týdnech na to nebudu mít čas).

  2. Filipe, musíš brát v potaz, jak rostl web dříve v počtu zpětných odkazů. To jsem v článku neuvedl, bylo to množství blížící se nule. Tudíž není důležitý objem, ale poměr v růstu.

    • S tím bohužel nemůžu souhlasit – to jak web rostl v minulosti má určitě vliv, ale primárně se(alespoň dle zahraničních zdrojů co mám načtené) Google Zoo soustředí na weby s nedynamickým rozvojem odkazového profilu a weby se špatným pozicováním odkazů.

      Kdo říká, že starší web bez mnoha odkazů nemůže vydat článek, který bude super a všichni ho budou sdílet/odkazovat na něj – Google Zoo si pak všímá, jestli nárůst zpětných odkazů působil cíleně a především jestli nebyl nárůst skokový(10 000 odkazů v jeden den a pak nic).

      Hodnocení pouze podle dosavadního vývoje by nedával moc smysl a Google by přicházel o mnoho kvalitních výsledků.

  3. Super clanek. Jen k te navstevnosti – pocitas taky s vlivem ruznych sezonnich vlivu, pocasi apod.? U shopu (napr. Online lekarna) muze treba 25% narust znamenat, ze bylo hnusne a lidi proste sedli k pocitaci…

  4. HonzaDvo: Srovnávám dvě stejná období z různých let, víc pro to udělat nemůžu. SEO umí výsledky měřit, ale externí vlivy samozřejmě nedovede nikdo zohlednit úplně.

  5. U e-shopu je potřreba pocitat taky s tim, kdy berou lidi vyplatu – ve spojeni s dobrou reklamou a spatnym pocasi to muze byt velky terno (tucnak netucnak) :)ř

    • Pomáhal jsem s tím známému – problém měl s pozicováním odkazů a jednotnosti anchor textů.

      Řešili jsme to větší variabilností anchor textů, přesunutí odkazů z paty a přidání textu. Dále jsme získali některé odkazy z článkůch a jednotných podstránek pár webů.

      Tato změna probíhala cca. 2-3 týdny a za další dva týdny byly pozice zpět(některé na tom byly dokonce mnohem lépe).

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here