V Čechách je pár katalogů, které si nechávají poměrně slušně platit za možnost zápisu. Rozumné je uvažovat pouze o firmy.cz a to ještě ve výjimečných případech. A jako u všech marketingových aktivit musíte mít vymyšlené, jak takovou investici vyhodnotit. Pokud uvažujete v intencích „není to tak moc, takže to zkusím“, pak máte nejspíš hodně zbytečných peněz anebo právě své reklamní investice neumíte vyhodnotit.

Jednomu z mých klientů přišla pravidelná zálohová faktura na prodloužení zápisu v katalogu Hospodářské komory www.axis4.info. Členství v Hospodářské komoře je dobrovolné a členský příspěvek je pár stokorun. K tomu se ovšem můžete nechat zaregistrovat v uvedeném katalogu za zdánlivě nízkou sumu 1540,- Kč bez DPH. A od klienta přišel dotaz, má cenu to platit, přináší to něco?

Přímá návštěvnost

Za sebe mohu posoudit věci, které umím změřit. Podle dat z Google Analytics ze stránky se zápisem na web klienta dorazilo za 26 měsíců celkem 7 návštěvníků. Jeden návštěvník tak vyšel na pěkných 528,- Kč včetně daně. Takže jako zdroj přímé návštěvnosti  je www.axis4.info pro mého klienta k ničemu. Přesto jsem ale požádal, aby z provozovatele katalogu zkusil dostat data o návštěvnosti konkrétní stránky s prezentací.

SEO

A co samotný odkaz? Stál by za roční platbu v uvedené výši? Podívejme se na to optikou, kterou se běžně vyhodnocují odkazy. Ještě před tím je však nutno podotknout, že katalog Axis4 má několik podob. Jeden zápis je na subdoméně axis4.komora.cz, druhý pak na www.jmeno-klienta.axis4.info. Obě adresy však nabízejí identický a tedy duplicitní obsah. Jsou ukryté tak hluboko v katalogu, že pochopitelně nezískaly žádné dostupné ranky. Odkazy jsou vložené formou URL a bez nofollow. Page a Domain Authority bez údajů. Podle mě odkaz bez hodnoty.

Telefonní kontakt

Může zápis přivést návštěvníky i jinak? Teoreticky může přes telefonní kontakt. Zde se konverze měří těžko, pokud si nemůžete dovolit unikátní telefonní číslo. Takže jsem se na tuto možnost podíval jinak. Dostal by se na firemní zápis nějaký návštěvník ze SERP? Odpověď snadná. Nedostal, na žádnou z frází, které jsou pro klienta zdroje návštěvnosti z vyhledávání, se zápis v katalogu neumísťuje na rozumné pozici, tudíž padá představa, že by se touto cestou někdo dostal k telefonnímu číslu.

Grande Finale

Mé finální doporučení bylo jasné. Uvedenou sumu si nechat nebo investovat jinde tak, aby byl její přínos vidět nebo se dal změřit. Pokud by vás zajímal konkrétní návrh, pak jsem doporučil sumu věnovat jako sponzorský dar škole v místě podnikání klienta, jež sponzorům věnuje zápis na svém starém a dobře hodnoceném webu.

❤ Chcete se naučit získávat odkazy? Přijďte na školení link buildingu!



.
.

3 KOMENTÁŘE

  1. Takové katalogy podle mne čerpají hodně z názvů jako „Národní …“, „Česká …“, nebo v tomto případě „Hospodářská komora“. Klientům se potom zdá, že jde o něco významného a fakturu proplatí…

  2. Úplný súhlas 🙂 vetšina katalogov je na tom ako píšetě.
    Inak to ABC, ako sa pytal UvCH, tak to by som odkazal sem:
    abc, prostě hraničí to s klamaním klientov.

    K firmy.cz mam málinko iný názor, alebo poroste v mojom specifickom případě se zatím vyplácejí:
    sice jen 1,400 navstev za rok, co vychádza stále hodně draho za návštevu pri drahšom zápise, ale konverzní pomer 4,5% je hodně nadprůměrný.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here