Link building jako obor to má dnes těžké a můžeme si za to sami. Google přitvrdil svůj přístup a je na čase změnit i naše postupy. Je to ale vůbec možné? A co vše vlastně dnes ještě můžeme dělat, aniž bychom porušovali pravidla kvality u Google pro práci s odkazy?

Google svoje pravidla poslední dobou docela mění. Pro budování odkazů je zajímavé, že do nedávná platné povzbuzování Google k vytváření kvalitních odkazů bylo změněno na „vytvářejte obsah, který budou uživatelé rádi sdílet“. Pravda je taková, že většina stránek by se načekala, než by je někdo sdílel na svém webu nebo profilu sociální sítě:) Tady Google podle mého názoru moc nerespektuje možnosti reálné ekonomiky mnoha oborů. Jaké jsou tedy postupy, které nesly ovoce a nyní mohou přinést spíše zkázu?

Diskusní fóra

Pravidla Google jasně říkají, že komentáře ve fórech s optimalizovanými odkazy v příspěvku nebo podpisu jsou tabu. Můžete si lhát do kapsy, jako třeba tento komentující na WebTrhu, že pokud je to přínosné a k tématu, je to OK. Google říká, že ne. Takže komentování v diskusích je stále OK, ale zapomeňte na optimalizaci odkazů.

Dárky zdarma

Nedávná kampaň MixIt byla pěkný příkladem dobrého nápadu, který se ale Google také už nelíbí. Můj názor je, že strojově odhalitelné to není, ale stačí jeden pilný poctivec a penalizace může být na cestě. Takže pokud chcete jít cestou dárky za obsah, nedělejte to veřejně, oslovujte lidi přímo. A pokud nemáte dárky, nabízejte pomoc (manuály, exkluzivní obsah, etc.)

Výměna odkazů

Přežívající relikt pořád ještě přistává v mailboxech. Zajímavé je, že Google zakazuje pouze „nadměrnou výměnu odkazů“. Míru sice neuvádí, ale je to slušné vodítko. Měnil pouze s těmi, jejichž web může být přidanou hodnotou pro mé klienty, např. fitness centrum a eshop s doplňky stravy.

Patičky

Ještě je máte? Google taky říká fujky. Smažte je.

Guest blogging

Ten zatím mezi příklady porušujícími kvalitu zatím není. Vzhledem k jeho extrémně rostoucí popularitě ve světě je to ale jasný kandidát. Jako obvykle u nás ani nezačal být populární:)

Kam dál?

Zdá se, že už nezbývá moc možností pro link building. Sám Matt Cutts ale říká, že budování odkazů není ilegální nebo špatné. Upozorňuje spíše na sekundární efekty, jako například přenesené citace a zmínky s odkazy na základě třeba dobře napsané tiskové zprávy. Otázkou je, jestli je to stále link building tedy budování odkazů. Je jen na nás, jaké nápady vymyslíme, a  jak dlouho vydrží, než se dostanou na černou listinu. Možná, že budoucí link builder už bude spíše na základě zkušeností vymýšlet nápady, které by mohly vést ke vzniku odkazů.

Dokud ale Google nedovede odhalit vše, což se nepovede nejspíše nikdy, vždycky to bude někdo zkoušet jinými cestami. A v některých oborech to bohužel zatím jinak asi nejde a to právě díky nedokonalosti světové jedničky ve vyhledávání. I když třeba u příkladu Pavla Ungra se závitovými tyčemi si dovedu představit leccos, u nebankovních půjček, které z principu nemohou přitáhnout pozitivní pozornost, je nápadů dost málo a na negativně cílenou kampaň kvůli SEO nikdo rozumný nekývne. Nyní se jen klienti musejí začít dovídat, jaká může být daň za touhu po levnějších, rychlejších a lepších výsledcích.

❤ Chcete se naučit získávat odkazy? Přijďte na školení link buildingu!



.
.

17 KOMENTÁŘE

  1. A není už i současný linkbuilder ten, kdo „spíše na základě zkušeností vymýšlí nápady, které by mohly vést ke vzniku odkazů“?

    Cesta do budoucna je imho ve spolupráci se svým okolím – se zákazníky, dodavateli, komunitou, médii. Ať už formou výměny obsahu, spolupráce na jeho tvorbě, pořádání zajímavých událostí. Ona by v mnoha případech už stačila jen spolupráci na úrovni naslouchání potřebám a bolístkám cílové skupiny a tvorby takového webu a obsahu, který jí pomůže a odkaz si „vykoleduje“ 🙂

    Alespoň já ve vývoji posledních let vidím stále silněji snahu Google vytěsnit vnímání linkbuildingu jako něčeho co si „sám šudlám ve svém koutku“ a překopat práci s odkazy ve smysluplnou „týmovou práci“.

      • Jo, vím. Google to ví taky, proto ty změny. Ještě aby se nám Seznam pochlapil a budeme mít sluníčkový linkbuilding 🙂

        Jasně, v extrémně konkurenčních oborech se využívá kde co. Leckdy si ale říkám, jestli je to pořád efektivní, jestli to dává dlouhodobě smysl nebo je někdy lepší směřovat čas a peníze jinam.

  2. Tak i guestbloging začíná být pro Google problém, pokud je dělán špatně a příliš okatě. Chce to z článků neodkazovat pouze na své projekty, ale i na ostatní autority v oboru, psát úzce zaměřené guestposty atd.

  3. Souhlasím s tím, co píše LUkáš, linkbuilding, jak ho chápu já, je snaha o zviditelnění nabídky / služby / webu (to je celkem jedno), tam, kde se vyskytuje naše cílovka.

    Například švagrová má outlet s luxusními značkami oblečení a s ní se snažíme fashion bloggerkám nabízet kusy oblečení výměnou za recenze, zmínky, odkaz… a myslím, že to funguje docela dobře.

    Já teda osobně mám raději linkbaiting, vymýšlení věcí, které pozornost přitáhnou samy od sebe. Viz na seo restartu Garáž, nebo podobné služby… 🙂

  4. „…sending someone a “free” product in exchange for them writing about it and including a link…“. Konec citátu. Otázkou je, jak jsem psal v článku, jak se tohle může Google dozvědět, nicméně jsme mimo pravidla.

  5. Google sa vždy snažil vychádzať webom v ústrety. Snažil sa správne vyhodnotiť zmršené HTML, porozumieť FLASH-u atď… Prispôsoboval sa webom. Teraz sa musia weby prispôsobovať jemu.

    Je vidieť, že so správnym vyhodnotením odkazov si stále nedokáže poradiť. A tak straší, weby musia hrať podľa jeho pravidiel.
    Momentálne už môže dostať penalizáciu väčšina webov, i keď o pojme SEO a linkbuilding ani nepočuli. Platený zápis na firmy.cz, darčeky za reklamu, tlačové správy s dofollow odkazmi… je to na hlavu postavené, ale Google má bohužiaľ tak silnú pozíciu, že si môže diktovať.

    • Podmínky, které Google marketérům dává, se určitě dost zpřísnili, ale podle mě pořád realita ještě neodpovídá tomu, co by se mělo dělat. Pořád je prostě obrovský množství webů, který neoptimalizují a nedělají nijak SEO /onpage, linkbuilding ani soc. sítě/ a jejich weby se v SERP umísťují. Dívat se ale na věci jako SEO konzultant či agentura tímto způsobem asi není moc efektivní, ale právě lidé z těchto oborů si na ty podmínky „stěžují“ nejvíc.

    • Niekedy mám pocit, akoby sa len Google snažil o to, aby maximalizoval svoje zisky z AdWords… Otázka je, či toto dodržiavanie pravidiel prestane niekedy ľudí baviť a bude sa musieť prispôsobiť on, aby bol populárny a nestrácal na popularite. Alebo je to príliš veľký brat, ktorého budeme stále doslova poslúchať?

  6. Z toho článku to vypadá, že je zakázáno všechno. Bohužel se jedná o ideální stav a tak budou stále existovat výměny, registrace, pr články, protože vždy bude na trhu poptávkách po „zkratkách“.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here