Přináším třetí díl mé živé případové studie. Dnes toho bude trošku více, protože minulý report jsem nestihl kvůli konferenci SEO Restart a také jsem narazil na určitou komplikaci, která trošku změnila původní plán i očekávání.
Posun od minulého období
Jako obvykle začnu tím, co se povedlo nebo nepovedlo posunout od minulého reportu. Pro přehlednost to dělím na on/off page části. Nově na konec přidám i přehledy časů, které práce zabrala.
On-page SEO
Minule jsem si dal za cíl prověřit stav indexace a sitemap. Zjistil jsem, že v indexu chybí z indexovatelných 150 URL:
- 5 URL u Seznamu
- 7 URL u Google
Společným znakem je, že se jedná o lokálně cílené podstránky, které mají na první dostatek unikátního obsahu. Podpůrný obsah okolo je ale dost rozsáhlý, tak jsem na výsledek zvědavý.
Současně na ně vedou i interní odkazy, což jde snadno ověřit v Sitebulbu. Interní odkazy jsou pro indexaci u Google důležitější než přítomnost v sitemap, tak na to pamatujte.
Takto vypadá rychlý výstup.
Po ručním odeslání žádosti do indexu se během týdne stav změnil na:
- 0 URL u Seznamu (překvápko a pochvala!)
- 7 URL u Google
Žádná změna u Google značí, že se obsah na nich Google možná nezdá a budeme se na něj muset podívat. Logy nemám, tak si bohužel neověřím, jestli tam crawler vůbec byl. Priorita pro tento obsah je stejně malá, takže úkol bude ještě chvíli viset ve Freedcampu.
Přes Sitebulb jsem taky zjistil, že v sitemap máme 18 URL, které mají nějak omezenou možnost indexace. Naštěstí jsem většinou o děkovací stránky po odeslání poptávek a 301 přesměrování. Vzhledem k našim možnostem a “objemu” těchto URL to nemá cenu řešit.
Revize analýzy klíčových slov
Tohle mi pořádně zavařilo:-)
Velký úkol od minulého reportu byl získat rozšířenou klíčovku a navrhnout z ní kostru obsahového plánu. Bohužel se ukázalo, že data v analýze klíčových nemají potřebnou kvalitu. Někde chyběla klasifikace, jinde byly současně stejná data v různých klasifikačních sloupcích, chybělo kompletní sloučení podobných dotazů.
Bez analýzy klíčových slov ale obsah nedokážeme rozšířit a víme, že nám ho hodně chybí pro všechny nákupní fáze. A bez obsahu není pro co získávat odkazy, natož pak nějakou organickou návštěvnost.
A tak sem navrhl, že ji sám zreviduji, abychom z ní dostali potřebná data s tím, že zvýšené časové dotace pokryjeme z:
- nevyčerpaného období za nemoc
- z rozpočtu, který si původní agentura přála na nákup odkazů
- úsporou za budoucí období, kdy budu čekat, než se výstupy přetaví v obsah
Původní sběr dat měl pro produktový segment 2100 dotazů. Po očistění jsme zůstali na 1012 dotazech a 23 klasifikačních dimenzích, na které jsem aplikoval filtry pro určení priorit:
- byznys priorita – dodal klient ke každé fráze na stupni 1-3
- fáze nákupu podle STDC
Po aplikování těchto filtrů v kombinaci byznys priorita 1 + Think/Do dotazy nám zůstalo 360 dotazů, k nimž u klienta namapují vstupní stránky podle klíče:
- existuje
- musíme založit
Tam, kde už máme pár URL+klíčové slovo, jsem přidal v Open Refine štítky a importoval data do Collabimu.
V rámci komentovaného výstupu k datům z klíčovky jsem navrhl první konkrétní stránky a témata, které musíme vytvořit:
- 2 nové produktové vstupní stránky
- 3 příspěvky do blogu
Počítám, že tvorba klientovi zabere tak měsíc, když budu mít kliku.
Výběr proběhl čistě podle dat o hledanosti a počtu dotazů pro jednotlivé dimenze.
Následně během Skype hovoru plánuji kolegu u klienta naučit, jak z podle těchto dat vytvářet obsahový plán. Tím dojde k velké úspoře nákladů do budoucna, protože po pokrytí této produktové skupiny budeme podobný postup budeme opakovat i u dalšího produktového segmentu a já se budu moct u on-page zaměřit pouze na technické optimalizace.
Od července navíc budeme mít na straně klienta více kapacit na tvorbu obsahu, což vnímám jako velké plus.
Off-page SEO
Opravili jsme všechny stránky, které vracely stavový kód 404 a současně na ně vedly externí odkazy. Úkol splněn.
Jeden referenční odkaz od dodavatele je nově online. Úkol splněn.
Další referenční odkazy od dodavatelů bohužel stále stojí i přes urgence. Výhodou je, že nově už máme k dispozici adresu na firemní doméně, což zvyšuje důvěryhodnost požadavků. Úkol nesplněn.
Naše žádost o členství v oborové asociaci se stále zpracovává. Úkol na cestě ke splnění.
Úkol projet 3 odkazové profily konkurence se nepodařilo splnit kvůli nutnosti vyřešit klíčovku.
V rámci networkingu na SEO Restartu se mi otevřela možnost na získání hodně exkluzivních odkazů, které nás budou stát pouze náklady na tvorbu obsahu. Miluju konference:)
Získal jsem jeden nový link zdarma v rámci webu, kam mám přístup.
Celkem:
- + 3 nové živé linky od začátku spolupráce
- 4 linky na cestě
Plán na další týden
Tady to bude vlastně “ob týden”, protože časová dotace je fuč a navíc mám stejně exrémně nabito díky školení a in-house práci u jiného klienta.
- projet 3 odkazové profily konkurence
- prověřit příležitosti podle “Napsali o nás” taktiky
Časy práce
Drtivou většinu času (95%) zabrala revize analýzy klíčových slov. Až si říkám, jestli jsem ji neměl rovnou udělat sám…
- týden 11.-17.6.2018 – 7,5 hodiny
- týden od 18.6.2018 – 3 hodiny
Celkové časy:
- květen: 2 hodiny
- červen: 13,25 hodin
Dotazy? Připomínky? Sem s nimi.
Díky za hezký vhled do toho, jak se pracuje v zákulisí. Toto by si jen mělo přečíst více klientů, aby věděli, že je potřeba nad tím taky myslet, než jen něco tupě klikat do Excelu nebo jiných formulářů…
Lukáši, to je jeden z důvodů, proč tu studii píšu.
Perfektní. Nikdy by mne nenapadlo, kolik je s tím práce 🙂 Měl bych dotaz k anchor textům odkazů. Pokud mám podstránku (u níž chci, aby se ve vyhledávači zobrazovala na frázi “tepelná čerpadla”), na kterou nevede zatím žádný externí odkaz a mám nyní možnost získat 4 odkazy z různých webů, z nichž chci všechny směřovat na výše zmíněnou podstránku. Jaké by mělo být znění těchto 4 anchor textů? Předpokládám, že 4x “telepná čerpadla” je asi špatně, co?