Google upravuje své systémy nespočetněkrát ročně. Zatímco o drtivé většině aktualizací mlčí, o těch významnějších a jejich zaměření nás pravidelně informuje. A tak jsme od 14.12.2022 věděli, že běží aktualizace zaměřená na boj s odkazovým spamem. Nasazení dokončili k 12.1.2023. Jak to tedy dopadlo? Máte něco podniknout?
TL;DR
- nemažte žádné odkazy, je to škoda peněz
- podívejte se, kdo si místo vás polepšil a podívejte se, co dělá
- revidujte své odkazové postupy
Než se do tématu ponořím podrobněji, ještě pár důležitých faktů.
December 2022 Link Spam Update v datech
Aktualizace trvala dlouho i proto, že přes svátky došlo k jejímu přerušení, což prý Google dělá často, jak na Mastodonu potvrdil Danny Sullivan z Google.
Link Spam Update z prosince 2022 se časově kryl s aktualizací systému pro hodnocení užitečného obsahu (tzv. helpful content), která začala 5.12. 2022 a ukončena byla 12.1.2023.
Helpful content update spuštěn
Link spam update spuštěn
Helpful content update a Link spam update dokončeny
Hodnocení dopadů je tedy ztížené, ale i tak jej považuji za možné. Není to navíc poprvé, co se aktualizace překrývají. Google je i tradičně skoupý na podrobnější komentáře. Za zmínku stojí, že v komentáři k aktualizaci specificky zmínil i stránky, které odkazují a nikoliv odkazy získávají. Bohužel nevíme, co přesně to znamená:
- budou takové weby nějak postižené na svém výkonu v Google?
- budou všechny jejich odchozí odkazy ignorované?
SpamBrain i pro odkazy
O odhalování odkazového spamu se stará systém s názvem SpamBrain. Stojí na umělé inteligenci, Google jej používá k odhalování spamových webů od roku 2018. Novinkou je, že nyní slouží k odhalování odkazových manipulací.
Takový systém tedy funguje kontinuálně, odkazy hodnotí stále. Pokud najde odkazy, které považuje za nepřirozené, dojde k jejich znulování. Laicky řečeno, přestanou ovlivňovat hodnocení stránek, kterým do té doby mohly pomáhat. Neexistuje cesta, jak “něco opravit”, aby pro vás zase fungovaly.
A to je přesně to místo, kde lze začít s postřehy. Změny rankingu totiž díky nástrojům umíme vidět i na cizích webech. A můžeme začít dumat, co se změnilo a kde jsou nové hranice pro to, aby Google nepoznal, že děláte odkazy uměle, pokud je to váš případ. Ukážu vám, jak postupovat.
Mám problém?
Než si všimnete nižší návštěvnosti v analytickém systému, může to chvíli trvat. Rank tracking proti tomu poskytuje možnost vidět změny ve viditelnosti v Google velmi rychle a tam byste měli začít. O pár řádků níže se dozvíte, jak na to v různých nástrojích.
Pakliže jste nikdy link building aktivně neřešili, nejspíše můžete klidně spát. Všichni ostatní by ale měli udělat aspoň základní rychlou prohlídku dat. Jak tedy udělat tento audit?
Collabim nebo Markerting Miner
Jestliže používáte Collabim nebo Marketing Miner, můžete se podívat, jestli v celkovém přehledu viditelnosti (tzv. Historie rozložení pozic v Collabimu) vidíte zhoršení. Podle toho, jak moc slov měříte denně nebo ve čtrnáctidenním cyklu, může být změna zpožděná.
Ahrefs
Skvělá data zde poskytne Ahrefs, který pravidelně stahuje výsledky z českých dotazů v Google pro dva miliony dotazů, které má ve své databázi. Zde sledujte primárně poklesy počtu slov podle “pozic”, odhady návštěvnosti jsou až sekundární. Pozor ale na sezónní změny.
Google Search Console (GSC)
Pro vlastní weby se můžete podívat i na data přímo od Google. Pokud se vaše průměrná pozice po tomto datum zhoršila, víte, že máte asi co řešit. GSC ale doporučuji jako poslední záměrně. V případě opravdu velkého webu se změny na průměrné pozici nemusí projevit ve velkém. Navíc průměrná pozice poklese vždy, když se do indexu dostane větší množství nového obsahu.
Takže našli jste nějaké zhoršení? Co s tím dál?
Postižené dotazy a URL
Abyste mohli zjistit, co přesně je špatně, musíte najít obsah, který si pohoršil. Ve výhodě je zde každý, kdo používá některý z výše uvedených rank trackingových nástrojů.
V Collabimu se podívejte do reportu s názvem “Historie klíčových slov”. Nastavte období od 14.12.2022 k aktuálnímu datu a výsledky poté seřaďte tak, aby dotazy, které si pohoršily nejvíc, byly nahoře. Co zde máte vidět?
Hledáte slova, která byla na první stránce a vypadla z ní.
V Ahrefs pacienty najdete v záložce “Organic keywords”. Zde vyberte pro srovnání data:
- 15.1.2023
- 14.12.2023
A tomu nastavte filtr “Position: Declined”.
Opět hledáte spíše ty větší změny, posuny o vyšší jednotky směrem dolů.
OK, podezřelá slova a jejich vstupní stránky známe. Jak pokračovat dál? Ukážu na konkrétním případu, kde se neobejdete bez účtu v Ahrefs. S webem z příkladu nemám nic společného.
- hledaný dotaz: penny leták
- změna pozice z 5 na 13
- vstupní stránka tipli.cz/letaky/penny
V Keyword Exploreru se podíváme na přehled výsledků Google pro tento dotaz. Ve filtru deaktivuji aktuálně rankující top 10 a přidám vlastní URL tipli.cz/letaky/penny. Graf mi ukáže, že opravdu okolo daného data došlo k propadu.
Zajímá mě tedy, kolik odkazů má každá URL, která je momentálně v TOP 10 na Google. Čísla jsou v nižších desítkách, Tipli má 26. To mi nijak podezřelé nepřijde, jde ale o všechny odkazy bez ohledu na možné rel=nofollow u některých z nich.
Další náhledy by se mohly zaměřit na výskyt textu hledané fráze v textech odkazů:
- přesná shoda
- částečná shoda
A to poměrově v rámci odkazů na samotné URL nebo v rámci celého webu. K datům se dostanete jen velmi zdlouhavě.
- Export všech dofollow anchor textů
- Označení přesné shody (použil jsem OpenRefine, jako přesnou shodu beru obě slova z dotazu v libovolném pořadí a pádu)
- Sečtení v tabulce (na linku níže uvidíte vzorečky)
A výsledek?
Pokud se zaměřím na srovnání, jak často se v odkazech, které vedou na URL, jenž jsou úspěšné na dotaz “penny leták” a porovnám je s Tipli, vyjde mi, že:
- Tipli přesná shoda: 53,33%
- Nejvyšší poměr v aktuální TOP10 je 28,57%
- 7 z 10 je o řád níž
Pokud by tedy toto byl signál – a podle mě je snadno spočítatelný – pak v něm Tipli jasně ukazuje, že je černou ovcí dané skupiny. Takové odkazy nevznikají přirozeně. Což platí i pro některé další v hodnocené datové sadě, ale někde je asi hranice, kde se SpamBrain musí – dočasně – zastavit.
Dalších kritérií pro hodnocení odkazového proflu může být velmi mnoho, takže hodnocení propadů je vlastně dost obtížné.
Jak upravit vaše link buildingové postupy?
Pokud je vaším “soupeřem” systém, který se z podstaty své existence učí na velkých datech, bude to náročné. Velké datové modely ukáží mnoho vzorů, které díky své link buildingové aktivitě tvoříte.
Odkazovými vzory se snažím zabývat od roku 2013, kdy jsem se začal věnovat penalizacím za nepřirozené odkazy. Pokud se o tomto tématu chcete dozvědět víc, mrkněte na prezentaci ze SEOLogeru Naživo v roce 2022.
Upřímně se tedy podívejte na způsoby, jak získáváte odkazy:
- děláte opakovaně určité formáty obsahu s odkazy?
- odkazujete s převahou nějakých anchor textů?
- odkazujete opakovaně na stejné URL?
- opakuje se ve vašich článcích stále stejný počet odkazů?
- jsou vaše odkazy stále na podobném místě v článcích?
- děláte aktivity skokově?
- je váš obsah označený jako komerční?
- jsou vaše odkazy na webech, kde sami vidíte, že majorita obsahu existuje pro odkazování?
- převažují u vás některé taktiky (př. editace už existujícího obsahu vložením odkazu)
Jakmile odkazy vznikají přirozeně, asi jejich jediným společným znakem je určitá míra chaosu. Vzory zde vznikají také, ale nemusejí se tolik vrstvit. Mnoho webů sice může naráz odkázat na nějakou stránku u vás, ale použijí k tomu velmi pestrou škálu různých textů.
Závěr
Na rovinu. Reversní učení zde je velmi těžké. Dat je mnoho, v Ahrefs se k těm potřebným dostanete až po velké ručním čištění a faktory, které SpamBrain umí použít, můžeme jen odhadovat a to nepočítám způsoby, jakými je může kombinovat. Doporučit vám můžu jen obecně na základě pravidla “raději opatrně, než později litovat”:
- mít co nejvíce odkazových taktik
- omezte nebo zapomeňte úplně na “klíčová slova” v textech odkazů, nebo si stanovte maximum jejich počtu pro každou vstupní stránku
- nedělejte odkazy v obsahu, který je označený jako “komerční sdělení”, “PR článek” a podobně
- omezte taktiky, které lze snadno poznat (např. editace starých článků bez rozšíření původního obsahu
- sledujte změny pozic po přidání odkazů, abyste zjistili, co funguje
- povídejte se, v čem se liší konkurent, který na “váš” dotaz rankuje s nulovým počtem odkazů
Zdroje
Co byste si měli přečíst a uložit:
Chci se zeptat, když dám pouze dva odkazy v patičce, bude Google penalizovat a snižovat rating webu?
Děkuji za odpověď.