SEO a link building

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu

Odkazová taktika, v níž je úspěšnost i přes 40%? Kdo by neměl zájem! Nehodí se ale pro každého, protože k ní potřebujete jedno silné odkazové aktivum. Značku. A tu nemá každý. Pojďte se podívat, jak s pomocí monitoringu zmínek o značce a nástroje Ahrefs získávat odkazy.

TL;DR

A teď pro ty s touhou se to naučit podrobně. 👇

Jako každá odkazová taktika musí i tato projít procesní přípravou. Potřebujete znát:

  • odkazové aktivum
  • cílovou skupinu
  • nástroj pro hledání zmínek (Ahrefs, Marketing Miner, Google Alerts)
  • mít e-mailové šablony
  • mít e-mailovou automatizace
  • nastavenou evidenci a tracking získaných odkazů

Výsledek pak vypadá takto.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 2
Odkazová taktika v databázi Notion

A teď hurá na jednotlivé etapy přípravy.

Pro koho se hodí (aktivum)

Nejprve se podívejme, kdo má šanci s tímto postupem odkazy získávat. Předně vaše značka musí být unikátní. Neměla by se plést s nějakým obecným slovem, jako třeba pilulka. To pak zvyšuje náročnost pro odfiltrování šumu.

Monitoring je vhodný pro značky, které se úspěšně věnují public relations. Tím, že kolegové z PR dokáží úspěšné šířit obsah značky do médií, vzniká prostor pro link building.

Další skupinou značek jsou ty, které publikují hodnotný a úspěšný obsah. Typicky v článkové formě. Jakmile totiž takový obsah okupuje dobré pozice ve vyhledávání, začnou jej nacházet autoři budoucích článků na příbuzná témata. A díky lepšící se praxi odkazování na zdroje – i když často jen formou textu bez hypertextového odkazu – máte najednou značku nebo název domény někde v cizím obsahu.

Mám takto “pod palcem” tři značky, které v Česku získají měsíčně jednotky až nízké desítky odkazů.

Tady je namístě z části poděkovat Google. Díky konceptu EEAT dokázali SEO specialisté u mnoha projektů protlačit do praxe myšlenku, že tvrzení v obsahu musíte opírat o zdroje.

Ti šikovnější z vás se mohou zaměřit na příklady, kdy vaše značka sice není tak známá, ale dělá něco podobného, jako jiná větší značka. Sledováním zmínek o ní můžete najít příležitosti k doplnění obsahu s odkazem na vaši značku.

Zajímavým použitím v současnosti jsou podcasty. Jakmile někdo z vaší značky dostane pozvánku do podcastu, pohlídejte si, aby v popisu epizody byl odkaz. Slušní podcasteři do dělají předem sami, takže získáte odkazy z audio agregátorů. Někdy se ale musíte ozvat se zpožděním.

Existují i jednorázové a raritní případy. Například se vaší značce povedl nějaký velký úspěch, který rezonuje na internetu. Rezonuje i neúspěch, ale ten se špatně přetavuje v odkazy.

Typy webů, které na vás odkážou

Cílová skupina? Každý typ webu, který produkuje obsah. To znamená:

  • magazíny
  • zpravodajství
  • blogy
  • podcastové služby

U každého webu musíte ale trefit, jestli člověk spravující obsah má tu správnou motivaci. Větší média, která jasně žijí z reklamy a nemají často ke svému tématu úzký nebo srdeční vztah, vám odkaz nepřidají.

Jistě, zkusit to můžete, nakonec samotný proces po nalezení zmínky je automatizace v řádu minut. Ale míra úspěchu u fakt velkých médií je malá.

Nástroje

Sám mám na tohle nejraději placený Ahrefs. Proč? Jejich crawler je velmi aktivní, což vím z analýzy access logů pro mnoho webů. K tomu navíc nabízejí i promyšlený uživatelský interface, který přesně cílí na tento scénář. Ten uvnitř Ahrefs najdete pod záložkou Content Explorer.

V něm si zadáte značku, pro kterou byste chtěli vidět zmínky najít. Nezapomeňte vybrat jazyk.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 3

Pro první sledování vás zajímají všechny zmínky. Pro další kolo si zvolte frekvenci, jakou chcete a podle ní nastavte filtr Publication date. Minimum je 24 hodin. Podle zkušenosti doporučím pro větší značky týden, pro menší jedou za měsíc.

Výhodou Ahrefs je možnost označit zmínky, které odpovídají zadání, ale neobsahují odkaz na doménu. K tomu slouží filtr Highlight unlinked. Má to ale několik slabin.

  • Bohužel nemůžete vyloučit i cílovou doménu, která se tak mezi výsledky objeví. To jde obejít filtrem One Page per domain.
  • Hledá se přesné znění domény, takže pokud odkazy například s i bez https, dostate spoustu falešných hlášek

Dost se divím, že toto v UI Ahrefs a funkcích chybí, to musí vadit každému uživateli.

Užitečným přehledem je i shrnutí webů a autorů článků, které značku zmiňují. Můžete se s nimi zkusit spojit příště.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 4
Autoři článků se zmínkou o hledaném slově

Další nástroj, který může s monitoringem pomoct, je opět placený Marketing Miner. V něm najdete Brand monitoring (EN) nebo Monitoring zmínek. Na rozdíl od Ahrefs neumí poznat, jestli se na vás odkazuje, nebo ne. Ale zase posílá zmínky do mailu. Nebo jako RSS feed. Plus umí vyřadit domény, ze kterých vás zmínka nezajímá.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 5
Zapnutí monitoringu v Marketing Mineru

Zdarma funguje Google Alerts. Letitá služba, se kterou jsem začínal. Pak se hodně pokazila. před nějakým časem ji Google redesignoval.

Výhodou je, že Googlebot jako crawler je špička v prozkoumávání webu. Nastavit si může typ obsahu, který vás zajímá (zprávy, blogy, web) a taky jazyk a lokalitu. Zmínky vám přijdou přímo do mailboxu.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 6
Nastavení Google Alerts

E-mailové šablony

Ať vás ani nenapadne psát e-maily ručně! Jakmile se nějaké sdělení opakuje, je čas na šablonu. Jak na ni zdarma?

Uživatelé Gmailu mohou využít tuto funkci přímo v něm. Nejprve ji ale musíte aktivovat v sekci Nastavení.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 7
Aktivace funkce šablona v Gmailu

Když chcete šablonu vytvořit, začněte psát mail. Jakmile je hotovo, kliknutím na menu se třemi tečkami pod zprávou se otevře nabídka, kde jsou Šablony. Tam vyberte Uložit koncept jako šablonu. Na stejném místě pak šablony spouštíte.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 8
Výběr a současně i prostor pro uložení šablony v Gmailu

S Outlookem a dalšími vám neporadím, v Gmailu bydlím od jeho spuštění a neměnil bych. Pokud ale váš poštovní klient funkci nemá, udělejte si někde dokumenty s texty. Prosté copy/paste je vždy rychlejší, než psaní. Navíc nebudete dělat překlepy.

Já využívám Gmelius a podrobně jsem o něm psal tady.

A co do šablony patří?

  1. kdo jste
  2. proč píšete
  3. co chcete
  4. proč to má adresát udělat

To hlavní je bod číslo čtyři! Dejte lidem důvod. Je to podložené studiemi, jako třeba tato z roku 1978. V ní americká profesorka psychologie udělala tento pokus.

Langerová požádala lidi, aby se předběhli ve frontě lidí čekajících na obsazenou kopírku v univerzitním kampusu. Nechala lidi použít tři různé, konkrétně formulované žádosti o přerušení fronty:

  • “Promiňte, mám pět stránek. Mohu použít kopírku?”
  • “Promiňte, mám 5 stránek. Mohu použít xerox, protože si musím udělat kopie?”.
  • “Promiňte, mám 5 stránek. Mohu použít xerox, protože spěchám?”


Měla formulace vliv na to, zda se lidé nechali přerušit ve frontě? Zde jsou výsledky:

  • “Promiňte, mám 5 stránek. Mohu použít xerox?”: 60 % vyhovění.
  • “Promiňte, mám 5 stránek. Mohu použít xerox, protože si musím udělat kopie?”: 93% vyhovění.
  • “Promiňte, mám 5 stránek. Mohu použít xerox, protože spěchám?”: 94%vyhovění.

Jak se to projeví v šabloně na “reklamaci” chybějícího odkazu?

Dobrý den,

jsem z XXXX. Moc nás těší, že jste nás zmínili na stránce XXXX! ​

Myslíte, že byste prosím dokázali do textu ​k naší značce přidat proklik na náš web, aby se k nám čtenáři od Vás přímo dostali?

Adresa je XXXX.

Děkujeme!

Nabízíte verzi “protože” nebo “aby”, která dává smysl autorovi textu. Chce svým čtenářům pomoct. Tak prosté to je.

Šablon můžete mít víc. Můj tip je při vyvolání šablony doplnit něco relevantního ke konkrétnímu článku. Fakt si ho přečtěte a reagujte. Nepište bullshity jako “líbí se mi váš web” nebo “šel jsem náhodou kolem”.

Tady Olena určitě přečetla hodně článků v češtině na mém webu GeekLife.cz, odkud chce link.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 9
Možná vám Olena taky psala…

Nezapomeňte, že text by měl respektovat tón vaší značky. A měl bych pocházet z její domény. Nemáte na ni adresu, protože jste externista? Nechte si ji zřídit.

E-mailové automatizace

Žijeme zaplaveni e-maily. Z toho plyne, že než se na vás u adresáta dostane řada, tak to trvá. Jestliže třeba napíšete mně a neděláme spolu byznys, počkáte si klidně tři až pět dnů. Inbox Zero mě nebaví a nejsem eshopová podpora. Podobně to má hodně lidí a taky amatéři, kteří tvoří obsah rekreačně.

Někdy na vás lidé taky zapomenou. Nechtějí řešit. Nebo spadnete do spamu. To vše má řešení, kterému se říká anglicky follow up. Pošlete přípomínku, že už jste psali a nebyla reakce. Jenom nedává smysl hlídat si ručně, kdo vám neopověděl, a pak mu zase ručně psát. A to je prostor pro automatizaci.

Já si opět vystačím s Gmelius, který umí v drag and drop editoru nastavit podmínkové chování na principu If then, tedy když se něco stane/nestane, následuje nějaká akce.

Follow upy opravdu fungují. Jako cesta ze spam složky, i jako zvýšení šance na odpověd.

Monitoring a reklamace zmínek v link buildingu 10
Reakce na follow up

Ale pozor. Nesmíte to přehnat. Základní pravidlo je dát lidem čas. Vy nespěcháte, s odkazem v této taktice pro to není důvod. Moje nastavení je:

  1. První e-mail
  2. Po sedmi dnech bez reakce první follow up
  3. Po dalších sedmi dnes druhý follow up
  4. Po dalším týdnu se zpráva označí štítkem a skončí mi v poště

Tracking získaných odkazů

Všechny aktivity si trasujte. Chcete mít pro sebe přehled o:

  • celkovém práci – počet aktivit
  • počtu získaných odkazů – míra úspěšnosti
  • tom, že odkaz existuje i v budoucnu

Tohle vše pro mě dělá Collabim. Mám ho na toto raději, protože k hlídanému odkazu umožňuje přidat poznámku. Tu využívám pro název taktiky. Při exportu dat pak jednoduše vidím, co mi jak jde. A můžu to ukazovat směrem nahoru, pokud to někoho zajímá.

Tak a to je celé. Monitoring zmínek a následné reklamace mám opravdu rád. Jakmile je značka kvalifikovaná, rozhodně tento postup zařaďte na svůj link buildingový playlist. Šablony si upravte podle sebe a vylepšujte podle reakcí druhé strany.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

Komentuj

SEO a link building