SEO a link building

Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google?

Velmi častá otázka, na kterou není – jako často v SEO – jednoznačná odpověď. Jak moc odkazů musím získat, abych se dostal do top 10 v Google? Existuje ale několik způsobů, jak si můžete udělat alespoň orientační představu. Pojďme se na ně podívat.

Nejprve ale důležité sdělení. Neobejdete se bez placených nástrojů:

  • Ahrefs
  • Marketing Miner
  • Screaming Frog
  • Excel (nebo zdarma Google Tabulky a OpenRefine)

Ruční kontrola pro jeden dotaz v Google s Ahrefs Toolbarem

S Ahrefs máte dvě možnosti, jak odhadnout, jestli odkazy a jak moc ovlivňují výsledek hledání v Google pro nějaký dotaz.

První volbou je rozšíření prohlížeče Ahrefs Toolbar. Jako příklad použiji dotaz “ako postavit terasu” v Google.sk. S aktivním rozšířením se mi k výsledkům doplní odkazová data Ahrefs a můžu číst (pokračujeme pod obrázkem).

Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google? 1
Červeně zvýrazněné jsou počty domén pro rankující URL

Až na několik výjimek nemá žádná z úspěšných stránek žádné příchozí odkazy. Dokonce ani “síla domény”, kterou jakýmsi způsobem simuluje Domain Rank od Ahrefs, není tím hlavním faktorem.

První Hornbach je sice silná doména, ale jejich obsah je ultimátní. Kryje více formátů, má dobré UX a jde i textově do hloubky. Ostatní domény jsou spíše méně populární.

Jsou tam tedy nejspíše díky podrobnému obsahu, což si můžu taky snadno ověřit, jak uvidíte níže.

Z dat je vidět, že průměrně má obsah v TOP10 pro tento dotaz takřka 1400 slov. To indikuje, že jde nejspíš o podrobné texty. Jak by ne, stavba terasy není žádná sranda. 🙂

Závěr?

Pro tento dotaz nemusíte ani tolik řešit odkazy, jako kvalitu obsahu. Až pokud obsah nestačí, přijde čas na odkazy,

Ruční kontrola pro jednotlivé dotazy v Ahrefs

Využít můžete také nástroj Keywords Explorer v Ahrefs.

Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google? 4
Zadejte dotaz a zvolte zemi

Ahrefs dodá data ke hledanému dotazu a ve spodní části vám zobrazí aktuální vzhled SERP. V něm snadno poznáte data o doménách.

Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google? 5
Data o počtu domén máte jako na dlani.

Obě cesty jsou snadné a hodí se na občasné přehledy. Co ale dělat, když byste chtěli takové údaje pro větší data set, třeba celou analýzu klíčových slov?

Hromadná analýza

Základ je jednoduchý.

  1. Mít sadu dotazů
  2. Zjistit, které URL na ně rankují v Google
  3. Zjistit, kolik mají takové URL odkazujících domén
  4. Zpracovat data (pivot)
  5. Sloučit s klíčovkou

Postup není náročný a zvládnete jej do hodiny čistého času. Ve skutečnosti to bude méně, ale nechte si rezervu na chyby,

V prvním kroku vezmete data z vaší analýzy klíčových slov a vytvoříte v Marketing Mineru report s použitím mineru Analýza SERP. Díky němu získáte sadu URL, které jsou na první straně Google pro daný dotaz.

Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google? 6

Jak výstup vypadá, to ukazuje screenshot níže. Nás zajímají aktuálně URL, z nichž musíte vyřadit ty, které jsou označeny jako Ad Result, tedy reklamní výsledky

Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google? 7

Všechny vhodné URL zkopírujeme a vložíme do Screaming Frogu. V něm je potřeba přepnout nastavení do módu List a připojit Ahrefs přes API. Pokud děláte připojení poprvé, na pár kliknutí si vygenerujete API klíč.

Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google? 8

Po připojení musíte vybrat ty správné metriky. V tomto případě je jsou to Exact URL (http + https) a konkrétně Backlinks a Refering Domains. Jednotlivé odkazy přidávám proto, že jejich vyšší počet může naznačit použití sitewide linků.

Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google? 9
Nastavení sběru dat z Ahrefs

Důležité info – počet požadavků je omezený na objem za měsíc. Na webu Ahrefs to není, ale jde o 300 tisíc řádků.

Jakmile Screaming Frog data z Ahrefs nabere, musíte je sloučit s výstupem z mineru Analýza SERP. To lze udělat pomocí VLOOKUP v Excelu, nebo sloučením dvou projektů v OpenRefine.

Data set, ve kterém jste sloučili výstup z Marketing Mineru a Ahrefs, exportujte do tabulkového procesoru podle libosti. V něm udělejte kontingenční tabulku, kde řádky budou klíčová slova (Input v datech z Marketing Mineru) a Hodnoty pak Ahrefs RefDomains se zobrazením jako průměr.

Data z kontingenční tabulky pak musíte přenést do vaší analýzy klíčových slov, kde ke spojení využijete právě hledaný dotaz.

A jak vypadá výsledek? Uvidíte v něm:

  • vyhledávaný dotaz
  • průměrný počet domén
  • další data, která máte v klíčovce (pozice, vstupní stránka)
Kolik odkazů budu potřebovat, abych byl vidět na nějaký dotaz v Google? 12

Na co si dát pozor?

  1. Průměry jsou nebezpečné. Využít můžete i mediánové hodnoty v kontingenční tabulce.
  2. Link spam. V datech jsou jen absolutní čísla. Na mnoho URL dnes vede nevyžádaný odkazový spam, který metriky navyšuje.

K jakým závěrům lze dojít?

  1. Dotazy s nulovým nebo malým počtem odkazujících domén jsou spíše o obsahu.
  2. Dotazy s nulovým nebo malým počtem odkazujících domén mohou být také o síle značky/webu. Pokud byste si to chtěli ověřit, musíte si stáhnout z Ahrefs Domain Rating pro každou rankující doménu. Tato data ovšem v API pro nástroje nejsou.
  3. Pokud je u dotazu vysoké množství odkazujících domén, rankuje na něj nejspíše jedna nebo i více domovských stránek nějakého webu.

K počtu odkazů na dotazy si můžete přidat svůj průměrný náklad na jeden link a dojít tak k hrubé kalkulaci nákladů za úspěch. To je cílem této analýzy. Jako vedlejší produkt máte seznam domén konkurentů ( z URL je na doménu převedete v Google Tabulce pomocí této funkce).

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

9 x komentováno

  • dobrý den, Zdeňku,
    u Ahrefs Toolbaru je nutné mít pro zobrazení výsledků metrik aktivní Ahrefs účet a být přihlášen, že?

  • Opět velmi užitečný návod pro obsahové weby. Jsem rád, že sdílíš takovéto tipy co nás posouvají dál. Díky za to 🙂

  • Možná trochu odskočím. Jak moc se ale dá spolehnout na ahrefsové DR jako na nějaký ukazatel? Narážel na podivné “odkazové farmy”, kterým vycházelo doslova obří DR/DA, ale zároveň tytéž nástroje (Ahrefs + SEMRush) ukazovaly, že organická návštěvnost je nula. Nebylo by třeba lepší zkusit to porovnat právě s tím odhadovaným celkovým trafficem domény?
    Na závěry to ale asi mít vliv nebude. Každopádně díky za moc zajímavý článek!

  • Bohužel ne vždy je to záruka úspěchu. Například v mém případě:
    – poměrně dost konkurenční dotaz
    – průměr SERP DA 53, já 63
    – průměr SERP ref.domén 76, já 192 (žádné shity, jen kvalitní obsahové weby nad 25 DR i velké mediální domy)
    – průměr SERP word count 2750, já 10 000 (skvěle napsaný hodnotný článek plný zdrojů a informací, žádné bláboly, které má konkurence)

    Ani po roce jsem se nedostal na 1.stránku, pořád hniju na 2. bez žádného progresu

    • Je to tak, v SEO záruky nejsou, ale plánovat nějak musíš. Ten wordcount může být i problém, viděl jsem případovku Matthew Woodwarda, kde mu promazání obsahu pomohlo. Dost záleží i na formátu a UX prvcích podle mě. Rád se mrknu, pošli dotaz a URL na můj mail.

SEO a link building