Odhadování, jak je web silný a autoritativní pro vyhledávače, je pro linkbuildery docela důležité. Když někde získám odkaz, bude silný nebo bude mít šanci stát se silným? Léta k tomu sloužil GTPR, pak si odkazové indexy udělaly vlastní metriky.

Zatímco GTPR byly aspoň data Google, další „taky-ranky“ jsou jen data třetích stran. Čím je nahradit, aby to mělo smysl?

Viditelnost webu v SERP - nejlepší metrika pro linkbuildera

Cesta tu je. Není levná, není stoprocentní, ale vidím v ní větší smysl a hlavně u nás.

Jestli je web dobrý nebo ne se totiž pozná podle toho, jak moc je vidět výsledcích vyhledávání (SERP). Čím je web autoritativnější, dosáhne výš. Pak stačí srovnat počet stránek v indexu s počtem frází, kde se web dokáže umístit, vzít v potaz i „pozice“ a víte, na čem jste.

Premisa je jasná. Jak to ale ověřovat?

Problémy jsou zřejmé. Neznáme dataset klíčových slov, která daný web pokrývá. Když bychom ho znali, můžeme si udělat vlastní měření, což je ale druhý problém.

Dlouho to trvá a (nebo) je to drahé.

U nás se tímto směrem zaměřilo SERPO, které ale muselo skončit. Je nějaká náhrada? Částečně.

Jesliže máte učet u Ahrefs, můžete využít toho, že už aktivně scrapují český Google a podívat se na data v sekci Organic search -> Organic keywords.

Organic search - data v Ahrefs
Organic search – data v Ahrefs

Pro zvolenou doménu uvidíte, na které fráze Ahrefs našel nějakou URL z dané domény a na jaké „pozici“ tehdy byla. Jazykových verzí Google je tam aktuálně patnáct a bratry Slováky potěší, že je tam i google.sk.

Ukážu, jak na to. Jako příklad vezmu web geeklife.cz.

Dotazem site:geeklife.cz v google zjistím, že web má v indexu 586 stránek.

Následně se podívám do Ahrefs, kde v sekci Organic keywords vidím, že k 13.7.2017 se umísťuje na 2203 různých dotazů.

Viditelnost webu v SERP - nejlepší metrika pro linkbuildera 1
Jak moc je daný web vidět na Google?

Fajn, počet dotazů převyšuje počet stránek, to je dobrý signál. Pro zpřesnění se podíváme, kolik frází to dotáhlo až na první stránku Google. Pro zjednodušení budu brát pozice 1-10.

Viditelnost webu v SERP - nejlepší metrika pro linkbuildera 2
Na kolik dotazů je stránka vidět na „první“ straně Google.

V tomto případně je to 211 dotazů, by očko tedy cca 10 % z celkového počtu dotazů. Není to tedy žádný dominátor, ale zhruba těch 10 % mám jako svůj limit pro web, který mě už zajímá.

Z dotazů si můžete ještě vyloučit brand.

A jak to vypadá, když je web slabý?

Otestujeme na takovém tom magazínu, ke kterému se dostanete na pay per post tržišti.

Dáme dotaz site:www.czkutil.cz a vidíme, že má celkem 730 stránek.

A co ukáže Ahrefs?

Viditelnost webu v SERP - nejlepší metrika pro linkbuildera 3
Podle Ahrefs je web vidět na 205 dotazů.

Celých 205 dotazů, to není mnoho.

A kolik z nich to dotáhlo na první stránku?

Viditelnost webu v SERP - nejlepší metrika pro linkbuildera 4
Velmi slabá viditelnost webu.

Tenhle web pro mě terno není. A pro vás?

Jestli chcete vidět celý postup podrobně, pusťte si toto video.

Takže máme vyřešené, kdo to umí. Zbývá otázka „jak dobře to umí“, tedy jak velký je dataset, který Ahrefs používá. Povedlo se mi zjistit, že v US indexu údajně sledují 230 milionů frází, počet se chystají snižovat (11/2016, viz níže).

Dotaz ve skupině Ahrefs Insider
Dotaz ve skupině Ahrefs Insider

Odpověď na velikost české databáze jsou bohužel nedostal. Takže jsem se rozhodl si zkusit udělat nějaké srovnání vlastní. Jako etalon jsem použil poslední data ze SERPO, o němž víme, že sledovalo 2 miliony dotazů.

Výsledky vypadají takto.

Viditelnost webu v SERP - nejlepší metrika pro linkbuildera 5
Několik vybraných webů ve srovnání SERPO vs Ahrefs.

Při pohledu na vývoj v čase je vidět, že někde se začíná Ahrefs hodně zlepšovat. Zajímavé je, jak hodně mimo je v případě idnes.cz včetně podivného skoku v říjnu:)

Spolehlivě vypovídající to tedy zatím není, pro mě osobně to má ale větší hodnotu, než jiné „taky-ranky“. A samozřejmě chybí Seznam.

Co dál?

Kdo další se může dostat k podobným datům? Každý, kdo scrapuje Google ve větším měřítku. Napadá mě Marketing Miner, zajímavá příležitost by to mohla být pro SEMOR. Podobná data najdete i na Similar Web, ale rozsahem jsou horší.

Už jste tuhle funkci Ahrefs zkoušeli? Pracujete s ní? Nebo se řídíte něčím jiným (selský rozum berme prosím jako základ:)

Aktualizace 22.1.2019: nově tento postup můžete použít v Marketing Mineru (popsal jsem to tady) nebo SEMOR, tam hledejte funkci SERP Digger.

Update 27.1.2016: Zaujal mě i články Gabky Koščové o jejím přístupu, jak poznat web vhodný pro odkaz.

❤ Chcete se naučit získávat odkazy? Přijďte na školení link buildingu!



Viditelnost webu v SERP - nejlepší metrika pro linkbuildera.
Viditelnost webu v SERP – nejlepší metrika pro linkbuildera
5 (100%) 1 vote[s]
.

10 KOMENTÁŘE

  1. Já Ahrefs použil teď na něco podobného. Klient plánuje expanzi na dva zahraniční trhy a zajímal nás tržní potenciál. Takže jsem si nejdříve našel TOP konkurenty a potom si je projížděl v Ahrefs a SEMrush a dával dohromady seznam frází, na které se objevují.

    Za mě to je super na ty rychlé přehledové analýzy.

  2. Ono je to zřejmě kvůli tomu, že tyhle ranky nemají takové využití v ČR V zahraničí by měly dávat lepší čísla. I z Googlu zaznělo, že moz Rank je hodně blízko tomu Googlovskýmu.

    Já když jsem si vytvořil nějaký vlastní způsob, tak jsem si vždy říkal jestli to má smysl, jestli má smysl se zabývat něčím, co už existuje. Já osobně vždycky našel x relevantních stránek, dal jsem jim trust flow, odhadovanou návštěvnost z Similar webu, ohodnotil nějak aktuálnost (jak se tam diskutuje, kolik je nových příspěvků)..

    Jediný problém u těhle ranků je ten, že na Blackhat foru je spousta návodů, jak ty ranky „ochcat“ …za účelem toho, aby si ostatní kupovali na tvém webu PR články…to je hlavní nebezpečí toho se spoléhat jen na ranky.

    Jinak byly i studie, že tyhle ranky jsou docela silně závislé na pozici na Googlu (myslim, že bylo uvedeno něco o 95 %)

    bohužel teď nemůžu najít ty dva články, na jejihž tvrzení se zakládá moje argumentace, takže to je jen plácání prázdný slámy. 😀 Ale třeba je někdo taky četl.

    BTW: kvalitní stránky pro backlink získáš i z klíčovky…když se na kw z klíčovky budou objevovat často nějaké weby, tak víš, že je to super příležitost pro LB – dataset slov vlastně máš. Jen to nepokryje weby se širším záběrem. Ale imho je to dostačujícíc.

  3. Ahrefs používam veľmi často, ale takéto riešenie ako hodnotiť silu webu – vzhľadom k počtu KW do top10 ma nikdy nenapadlo. Ale dáva to pekne zmysel a určite to vyhodí dosť relevantný výsledok – podľa ktorého sa človek môže riadiť. Vďaka za dobrý tip.

  4. Ahoj Zdeňku, super tip na další použití ahrefs. Do teď jsem to dělal způsobem, že jsem si výběr zužoval pouze dotazy pro ČR. Omezit to na první pozice a udělat si z toho hodnotící metriku mě nenapadlo. Feedback: Videa jsou bezva nápad. Nepříjde ti, že je zvuk hodně tichý?

  5. Já jen po delším časovém úseku přidám svůj pohled dle toho, co jsem testoval:

    Linky, které získám na webu, který je na dané KW mezi 1. 5. místem hodnotný je, přivádí pravidelnou návštěvnost, ale rapidně web nezvedne globálně.
    Link z Wikipedie (který je dle mě nejhodnější ze všech) pomůže, ale taktéž ne globálně.

    Proto se ptám. Má cenu složitě a časově náročně vypočítávat, kam a kde link dostat?
    Myslím si že ne. Daleko důležitější je pravidelnost.

    Proto asi nepotřebuji ahrefs, ale jednoduše otestuji vlastnoručně nějaký dotaz v SERPU Googlu a Seznamu.

    Ono vlastně, tak jsem si našel i geeklife 🙂

    Ale třeba se mýlím 🙂

  6. Ahoj, díky za zajímavý pohled na hodocení webů. Popravdě, nenapadlo by mě to.

    Mám dotaz, jak píšeš: „Fajn, počet dotazů převyšuje počet stránek, to je dobrý signál“ tak to zjednodušeně znamená, že na každou z těch stránek se „připadá“ (nevím, jaké jiné slovo použít) více dotazů než jeden. Což je ve výsledku „dobré znamení“, protože stránka/obsah je kvalitní a dokáže tak přilákat více než jeden dotaz? Moc nevím, jak to, že počet dotazů převyšuje počet stránek uchytit a udělat si z toho „metriku“.

    Díky za info.

    Jinak, nejde mi ti ohodnotit článek pomocí hvězdiček, tak na to mrkni.

    • Chápeš to správně, ideálně (podle zaměření) URL rankuje na více slov/výrazů. Čím víc jich je, tím lepší hodnocení URL z pohledu vyhledávače.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here