Vše o budování zpětných odkazů

SEO jako nástroj úspěchu

SEO, neboli česky optimalizace pro vyhledávače, je jeden z mnoha nástrojů online marketingu. Pro mnohé je to jen další moderní slovo, které prostě chtějí. Firmy samotné si nepokládají zásadní otázky. Prostě jen chtějí to SEO, protože se říká, že je důležité ho mít. Každý ho musí mít. Ale opravdu potřebujete platit za optimalizaci pro vyhledávače? Opravdu potřebujete SEO? A hlavně – jaké SEO potřebujete?

Tento článek je guest post přes systém Guestblogging a jeho autorem je konzulant Pavel Ungr z H1.

Prodáváte přes internet?

První, co bychom měli vědět, je, co SEO reálně dělá. Přivádí na váš web návštěvníky z vyhledávačů na klíčové fráze. A tady z toho plyne první otázka, kterou by si měl každý majitel webu položit. Jsou pro můj obchod a návratnost investic důležití návštěvníci z vyhledávačů? Pokud je odpověď ne, SEO je v takovém případě zbytečné. Protože SEO opravdu neudělá nic jiného, než že přivede lidi na váš web, a pokud na vašem webu není nějaký funkční mechanismus, jak jim poskytnout vaše služby a produkty, investujte raději do jiných nástrojů marketingu. V tomto případě stačí mít web po stránce použitelnosti dobře zpracovaný a po stránce obsahové poskytuje zajímavý a unikátní obsah.

SEO Google

obrázek od Igor Brasil / CC BY 2.0

Máte unikátní produkt?

Další variantou, kdy je užití SEO jako nástroje diskutabilní, je případ, kdy poskytujete hodně specifický produkt nebo službu, kterou neposkytuje nikdo jiný. Dobrým příkladem je většina výrobků firmy Apple. Mají málo, o to specifičtějších produktů, a nevyrábí je nikdo jiný a prodává je buď sám Apple nebo autorizovaní prodejci. A pokud chcete Macbook, nemáte šanci narazit na konkurenci Apple. V takovém případě je pro Apple samotný SEO na tyto produkty nadbytečné. Pokud se řadíte do této skupiny, kdy nabízíte něco unikátního nebo velmi specifického, neinvestujte do SEO. Na pro vás důležité prodejní fráze vyhledávače stejně vždy najdou pouze váš web. Opět bude stačit, když váš web nebude klást překážky vyhledávačům v indexaci vašeho webu a váš web bude obsahovat dostatek informací k vašim službám nebo produktům.

Nikoho nezajímáte

Třetím případem, kdy SEO nepotřebujete, je varianta, kdy fráze, na které byste chtěli přivádět návštěvníky, nikdo nehledá. Pokud nikoho nezajímáte, můžete rychle dosáhnout dobrých pozic na zvolené fráze, ale návštěvníky vám to nepřivede. Opět investice do SEO aktivit je neefektivní. Můžete ale probudit zájem potenciálních klientů jinou formou reklamy, třeba bannerovými kampaněmi nebo reklamami v televizi či v rádiu. Pak, až se hledanost frází zvedne na minimální mez, je čas investovat do SEO.

not provided google analytics

Kdy má smysl investovat do SEO

Na základě předchozího textu si můžeme vydedukovat několik základních bodů, kdy si velice jednoduše můžeme říci, že má cenu do SEO investovat:

  • prodáváte nebo poskytujete služby přes internet a internetoví návštěvníci jsou pro vás zásadní,
  • máte konkurenční produkt nebo službu, který potřebujete prosadit v konkurenčním prostředí,
  • hledanost vašich frází není zanedbatelná a produkt nebo služba, kterou poskytujete, je žádaná.

Pokud se už rozhodnete pro SEO, máte dvě možnosti, jak ho realizovat. Buď máte peníze nebo máte dostatek času. V případě, že nemáte ani jedno, můžete se s úspěchem v SEO rozloučit.

Mám dostatek času a méně peněz

Naučte se SEO sami nebo tím pověřte někoho z vašich zaměstnanců. Kupte si kvalitní knížky o SEO v češtině. Sledujte kvalitní zahraniční zdroje, jako je napřiklad SEOmoz, Search Engine Land aj. Absolvujte kvalitní školení o SEO renomovaných agentur na internetový marketing (H1.cz, Dobrý web a jiné). A pusťte se do toho. Budete hodně experimentovat, párkrát uděláte chybu, ale ušetříte peníze. Nzapomínejte ale, že SEO nikdy nekončí, není to jednorázová činnost. Nelze si SEO jednorázově zapnout.

Nemám čas, ale mám peníze

Najděte si kvalitní agenturu na online marketing a nechte je, ať se o vše postarají sami. Ušetříte velké množství času a můžete se věnovat jiným záležitostem vašeho obchodu. Nezapoměňte si smluvně domluvit odpovídající výsledky za rozumnou dobu (minimálně 6 měsíců) a průběžný reporting. Dobrým vstupem do spolupráce jsou vstupní analýzy a zejména analýza klíčových slov, které vám agentura musí připravit.

O autorovi

Pavel Ungr

Miluju hudbu a tančím. Taky jsem klející pohan a SEO magik v H1 poměrně postmoderního ražení.

Komentuj

Vše o budování zpětných odkazů