WordPress jako nejpoužívanější redakční systém funguje na milionech webech po celém světě. Ať již je jakkoliv snadný na ovládání a instalaci, není v silách jeho tvůrců reagovat s odpovídající rychlostí na neustálé změny ve světě vyhledávání. Tak jak Google zvyšuje a mění nároky na obsah webů, přestávají schopnosti WordPressu stačit. Proto existuje celá řada specializovaných pluginů, jenž se snaží tyto nedostatky odstranit. Pokud v oficiálním repositáři na WordPress.org, zadáte do vyhledávání pluginů „SEO“, dostanete více než tisíc pluginů. V tomto článku nebudu radit, nebo spekulovat co a jak udělat pro vylepšení vašeho webu z pohledu SEO, nebo online marketingu, chcete-li, ale pokusím se popsat pluginy pro jednotlivé úpravy a vysvětlit jak fungují.

Univerzální pluginy

Na rozdíl od jednostranně zaměřených, jsou univerzální pluginy již poměrně sofistikované aplikace, které pomáhají vylepšit funkce WordPressu. Ty nejznámější jsou:

  • All in SEO pack
  • WordPress seo by Yoast
  • SEO ultimate

All in SEO pack

Zřejmě nejpopulárnější plugin, který můžete pro WordPress nalézt. Více než 15 milionů stažení mluví samo za sebe. Pokud si tento plugin nainstalujete, můžete nastavit tyto hodnoty:

  • Kanonické url
  • Titulek hlavní stánky
  • Popis hlavní stránky
  • Klíčová slova hlavní stránky
  • Nastavení použití klíčových slov
  • Přepsání defaultního titulku, který generuje WordPress za ten, který nastavíte v pluginu
  • Definování formátu titulku pro různé stránky
  • Aktivace nastavení pro Custom post types
  • Nastavení zobrazení metaboxu pluginu u postů a stránek
  • Verifikace pro webmastery
  • Možnost propojení s Google profilem a Google analytics
  • Nastavení no-index stránek, například pro tagy a výpis článků od autora
  • Pokročilá nastavení

Příklad změny titulku hlavní stránky a přidání meta description a keywords pomocí All in SEO pack.

Defaultní stav po instalaci WordPressu a aktivaci základní šablony:

All-in-one SEO

Stav po nainstalování pluginu a doplnění titulku a meta tagů:

Změna titulku

All In One SEO 2

 

Přidání meta tagů

All In One SEO 3

Jak můžete vidět, plugin přepsal obsah tagu title pomocí filtru wp_title a pomocí akce wp_head přidal meta description a meta keywords. Tento filtr a akce jsou jedny z nejpoužívanějších u seo pluginů, protože umožňují změnit obsah tagu title a rozšířit obsah nacházející se mezi <head> a </head>. Díky tomu lze doplnit různé og tagy a další prvky.

Nastavení pluginu u stránek a článků

Stejný postup, jako u hlavní strany, umožňuje plugin použít i u obsahových částí webu, tedy u stránek a článků. Pod editorem obsahu článku se zobrazí metabox s formulářem, který je podobný tomu z hlavního nastavení. Navíc obsahuje předpokládaný náhled snippetu, tedy toho, jak by mohl vypadat výsledek vyhledávání. Pokud jste v hlavním nastavení zaškrtli automatické generování description, nemusíte jej na každé stránce vyplňovat, ale zase vám to umožní mít větší kontrolu při zobrazování popisu u odkazu, například na Facebooku.

All In One SEO 4

Performance a sitemap

Performance jsou v podstatě informace o systému, hostingu, používaných šablonách, nainstalovaných pluginech, zkrátka takové všeobecné informace.

Sitemap není po nainstalování aktivní, musíte ji aktivovat a vygenerovat.

All In One SEO 5

V nastavení sitemap pak můžete určit vše potřebné pro generování, včetně toho, co se nebude do sitemap zahrnovat, priority a frekvence.

Jak můžete vidět, popis pluginu je docela rozsáhlý, ale jeho ovládání snadné, díky čemuž je tak populární.

WordPress SEO by Yoast

Nyní se pojďme podívat pod kapotu druhého nejpopulárnějšího seo pluginu. Duplicitní funkce již nebudu rozepisovat, pouze je zmíním, některé z nich jsou totožné s All in SEO pack.

Titulky a meta tagy

Stejně jako předchozí plugin, umožňuje Yoast definovat title a description pro hlavní stránku a nastavit pravidla pro články a stránky. Navíc můžete skrýt některé prvky v head, jako například RSD a RSS linky. Pro obsahové stránky můžete dále nastavit možnost přidání informací pro roboty, skrytí author informací, nebo pokud jste rozhodnutí nechat plugin údaje automaticky generovat, můžete skrýt celý metabox pod editorem stránky.

Obdobné možnosti pak máte pro taxonomies, což jsou kategorie a tagy, a pro vípis archívu článků.

Sociální sítě

Yoast plugin na rozdíl od předchozího umožňuje propojit s vaší stránkou Facebook, Twitter a Google+. V nastavení můžete přidat Open Graph meta data, Twitter card meta data a nastavit autora pro Google+.

SEO Yoast 1

XML sitemap

Definování a generování sitemap je obdobné jako u All in SEO pack pluginu

Nastavení trvalých odkazů

Tato volba je velmi zajímavá, protože vám umožní například odstranit /category/ z url, nebo odstranit poslední lomítko v adrese. Další zajímavé nastavení, je přesměrování attachment. Soubory, jako například obrázky mají svou url, například mujblog.cz/wp-content/uploadt/2013/8/obrazek.jpg. V databázi jsou však uloženy jako typ obsahu a proto mají i svou vlastní url adresu, například mujblog.cz/attachment/obrazek/. Tato volba vám umožní přesměrování z obrázku na stránku obrázku.

Vnitřní odkazy

V tomto případě spíše doplňková funkce pluginu, protože se jedná o nastavení funkce, která se stará o výpis drobečkové navigace. Protože pro zobrazení v šabloně, do ní musíte vložit kód volající funkci, tak pokud má šablona vlastní breadcrumbs, není potřeba využívat.

RSS

Toto nastavení vám pomocí proměnných, které jsou zobrazeny v nápovědě, umožní definovat obsah před a za každou položku rss feedu.

Import a export

Snadný způsob, jak ulehčit přechod z jednoho pluginu na druhý. Můžete importovat data z All in seo pack, Woo themes SEO Framework a dalších. Také můžete exportovat data z Yoast.

Úprava souborů

Zde můžete měnit obsah robots.txt a htaccess souborů, bez nutnosti práce s ftp. Přestože se to může zdát jako výhoda, nemám takové možnosti moc v lásce, protože pro vizuální kontrolu je to super, ale pokud si něco změníte a zapomenete to říci kodérovi, lehce může vaši úpravu nahradit neaktuálním souborem.

Specializované pluginy

V druhé části se zaměřím na pluginy, které jsou více specializované, ale nabízejí zajímavou funkčnost, nebo rozšíření.

Vytváření a optimalizace obsahu

Squirrly

Obsah je nejdůležitější částí stránek a bez něj nejsou ničím. Plugin Squirrly pomáhá velmi zajímavým způsobem vytvářet obsah a nabídne vám možnosti, o kterých jste netušili. Po instalace vyžaduje Squirrly kontaktní email a následně můžete začít psát. V pravém sloupci se objeví nabídka Optimize for Keyword a pod ní Squrrly live SEO assistant.

Live assistant je box, v kterém se zobrazují typy, které by jste při psaní článku měli dodržovat a jde spíše o doporučení. Co mě však velmi oslovilo je první box.

Squirrly-1

V něm do políčka formuláře zadáte klíčové slovo a plugin vám z externí databáze nabídne obrázky relevantní ke klíčovému slovu, citace z Wiki, blogů, Tweety a zprávy, vše relevantní pro klíčové slovo. Bohužel plugin není v českém jazyce, ale jinak se jedná o kvalitní nástroj pro blogery, kteří často píší.

Vytváření, úprava a kontrola zpětných odkazů

Tyto pluginy se dají rozdělit do několika základních oblastí, na které jsou zaměřeny. Pluginy pro vytváření zpětných odkazů většinou používají postupy, jenž, nejsou všeobecně doporučovány, ale v tomto článku mají své místo. Dále to jsou pluginy, které kontrolují funkčnost již vytvořených odkazů interních i externích. Jako poslední oblast bych uvedl pluginy, které upravují interní odkazy, například přidáním nofollow.

Vytváření odkazů

Automatic SEO links

Plugin, který po zadání klíčového slova, najde v článcích všechny výskyty tohoto slova a doplní jej o definovaný odkaz, včetně titulku. Pokud nalezne v článku více výskytů slova, odkaz bude přidán pouze na první výskyt.

WP Robot, WP Autopilot a další pluginy, které jsou ve většině případů placené, nabízejí takzvané automatické generování zpětných odkazů, automatické umisťování obsahu a další techniky, které patří do Black Hat seo. Zde je pouze zmiňuji, použití těchto rozšíření je na uvážení každého.

Kontrola zpětných odkazů

Další pomůckou, především pro ty, kteří chtějí kontrolovat funkčnost odkazů na externích webech, jsou pluginy, které prochází url adresy uvedené v seznamu a kontrolují jejich funkčnost.

  • FV WP Link robot
  • Backlink Rechecker

Kontrola nefunkčních zpětných odkazů

Pokud máte na svých stránkách odkazy, které jsou nefunkční, tedy nevedou na fungující url adresu, následující pluginy proscanují celý obsah webu a na nefunkční odkazy upozorní. Výborná pomůcka, pokud měníte design, informační strukturu, nebo jen chcete zkontrolovat prolinkování webu.

  • Autimatic link checker
  • Broken link checker

Zajímavý je ještě plugin Links/problém reporter, který přidá na vaše stránky tlačítko, umožňující uživatelům nahlásit nefunkční odkaz.

Úprava zpětných odkazů

Velmi populární diskuze nad tím, zda označovat odkazy nofollow a pokud ano, tak které, ty pominu a rovnou nabídnu pluginy, jenž umožňují tento atribut k odkazu přidat. Dají se rozdělit do dvou kategorií.

Úprava existujících odkazů

Pluginy procházejí již existující obsah a přidávají nofollow podle definovaných parametrů. V praxi jsem se setkal s tím, že plugin buď prošel celou databázi a upravil články, nebo že plugin pomocí filtru před zobrazením článku našel odkazy a k nim přidal atribut.

  • SEO nofollow external
  • Nofollow internal links
  • Nofollow for external links
  • Follow Nofollow control
  • Nofollow Case by Case

Přidání funkce pro vytvoření nofollow v editoru

Pokud vytváříte nový článek, následující pluginy vám umožní přidat atribut dle vašeho uvážení jednotlivému odkazu. První dva pluginy rozšiřují funkcionalitu TinyMCE, třetí přidává shortcode, jenž vytvoří u odkazu nofollow atribut.

  • Easy Nofollow
  • Ultimate Nofollow
  • Nofollow Shortcode

Sociální sítě

Propojení webu se sociálními sítěmi je stále, více důležitější, a přesto že WordPress žádnou takovou interakci neumožňuje, existuje celá řada pluginů, jenž vám s tím pomohou.

S popularitou a neutuchajícím zájmem o Facebook, Twitter, Google+ a další sociální sítě, je k dispozici řada pluginů, které ve valné většině využívají js pluginů nabízených těmito sítěmi.

Social metrics

Plugin, který vám ukáže počty sdílení na sociálních sítích u vašich článků. Přestože je plugin zajímavý, tak vzhledem k absenci nějakého exportu zobrazených dat, je to spíše kosmetický doplněk.

Social Metrics 1

Social Share Analytics

Podobný plugin, jako předchozí, ale tento pouze přidá jen počty sdílení do výpisu článků v administraci, viz. obrázek.

 Social Share Analytics

Dashboard Social Stats

Plugin přidá do nástěnky WordPressu metabox, který zobrazuje počty sdílení a alexa rank.

Social Crowd

V administraci pluginu vyplníte názvy svých účtů na sociálních sítích a plugin hezky a přehledně zobrazí počty fanoušků a followerů.

Social Crowd 1

Author social bio

Tento plugin je skutečně kvalitním doplňkem a umožní vám přiřadit k autorovi jeho účty na sociálních sítích. Osobně si myslím, že některým magazínům by takový plugin jen prospěl.

Social Bio

WP social SEO Booster

Plugin umožňující nastavení zobrazování snippetů. Můžete určit, zda se zobrazí fotografie autora, hodnocení a další parametry. Předností tohoto pluginu je, že spolupracuje s All in SEO, Yoast SEO a dalšími SEO pluginy, takže se nemusíte obávat, že si špatným nastavením některého pluginu, znemožníte správné zobrazení snippetu.

WP Social Booster

Floating social bar

Jak již název napovídá, tyto pluginy zobrazují jakousi „lištu“ s odkazy ke sdílení. Dá se jich najít velké množství a liší se od sebe jen v grafické úpravě a možnostech nastavení. Většinou máte možnost zvolit si, zda půjde o panel, který se bude zobrazovat nezávisle na obsahu, na levé, nebo pravé straně, či se bude zobrazovat jako lišta a to před obsahem článku, nebo za obsahem.

V obou případech využívají pluginy filtrů pro zobrazení obsahu.

Nejznámější pluginy:

  • Share this
  • Digg digg
  • !Share by Cunjo

Automatická publikace na sociálních sítích

Protože Facebook, Google+ i Twitter poskytují své API, je možné využít pluginy, které je využívají a umožňují, po vytvoření článku, automatickou publikaci odkazu na sociální sítě. Stačí nastavit několik pravidel, které budou generovat text a můžete nechat starost o publikaci na vašich profilech na pluginech.

Pluginy pro automatickou publikaci:

  • Auto social backlink builder free
  • Microblog poster
  • Social networks auto poster

Dá se říci, že propojení WordPressu se sociálními sítěmi má vliv na SEO, takže všechny pluginy, které do této kategorie patří, bych měl v tomto článku zmínit. Bohužel množství pluginů pro sociální sítě, ať již se jedná o různé Facebook a Google + komentáře, přihlašování pomocí sociálních sítí, zobrazování Twitter cards, nebo jen tlačítka pro sdílení, zdaleka přesahuje rozsah tohoto článku. Proto pro vyzkoušení dalších využijte repositář WordPress.org.

Optimalizace obrázků

Optimalizace obrázků, je jednou z technik, které mohou vylepšit vaše. Uživatelé často opomíjejí popisky obrázků, titulky, nebo vyplnění alternativního textu. Následující dva pluginy vám umožní mít na svými obrázky absolutní kontrolu.

SEO friendly images

U tohoto pluginu můžete nadefinovat pravidla, podle kterých se bude vyplňovat titulek a alternativní popis, pokud jej uživatel nevyplní.

SEO Friendly Images

SEO Image Renamer

Tento plugin projde všechny nahrané obrázky a navrhne vám jejich přejmenování. Můžete tak z náhled-34295.jpg vytvořit jméno obrázku, které bude více odpovídat jeho obsahu. Výborný plugin, pokud chcete opravit názvy obrázků, které vložil uživatel.

SEO Image Renamer

Robots a htaccess

Robots.txt a htaccess jsou velmi důležité soubory, protože umožňují vytvářet řadu nastavení. Co je obsahem těchto dvou souborů není součástí tohoto článku. Protože se v podstatě jedná o textové soubory, následující výčet pluginů umožňuje jejich editaci, nastavení pomocí definovaných parametrů, přesměrování, zabezpečení souborů a dalších funkcí.

  • WP robots txt
  • htaccess Redirect
  • htaccess Secure Files
  • WP htaccess Editor
  • WP htaccess Control

Závěr

Pluginů, které se dají označit jako SEO pluginy, je velké množství, protože postupů a technik, jak vylepšit svůj web je také mnoho. Každý z nich se dá využít na něco jiného a ani ty univerzální, jako je All in SEO pack nepokryjí celé spektrum.