Pro nás, co máme odkazy jako denní chleba, budou na podzimním Marketing Festivalu povinné přednášky a workshopy od Julie Joyce. Pozval jsem ji k rozhovoru, abychom se s ní trošku seznámili, než se s ní potkáme živě.

Ahoj Julie, na úvod bych se rád vrátil trošku ke kořenům. Pamatuješ si, kdy jsi poprvé slyšela o linkbuildingu?

Rozhovor s Julie Joyce

Okolo roku 2000 jsem se jako programátorka dostala k technickému i obecnému SEO, ale nejspíš to nebylo dříve, než v roce 2002 nebo později, kdy jsem vůbec pomyslela na odkazy. Věděla jsem, že jsou třeba, ale nebyly součástí naší nabídky tam, kde jsem tehdy pracovala. Upřímně, linkbuilding jsem nenáviděla dlouho před tím, než jsem se ho začala milovat. Je neskutečně obtížný a můžeš pracovat dny a dny a nedostat za svou námahu zpět naprosto nic, takže jsem na ně měla docela negativní názor pár let. Když jsme založili naši společnost, nedělala jsem žádnou práci spojenou s odkazy, ale věnovala jsem se klientům a řídila zaměstnance, kteří se věnovali linkbuildingu. Jakmile jsem ale naskočila a začala budovat odkazy sama, zalíbilo se mi to. Mívám dny, kdy nadávám jako dlaždič, ale kdykoliv si od odkazů dám pauzu a dělám něco jiného, nemůžu se dočkat, až se k nim vrátím.

Proč jsi se rozhodla naskočit na palubu?

Bylo to tak trošku rozhodnutí, které bylo učiněno za mě. Můj manžel založit firmu (Link Fish Media) a odkazy se staly naší specializací, protože to bylo to, co po nás klienti chtěli.

Linkbuildingové služby nabízíš už velmi dlouho. Je něco, co ti chybí ze starých časů, což je už dnes příliš riskantní?

Ani ne. Když se ohlížím zpět, myslím, že jsme riskovali víc, než jsme měli, s těmi odkazy, které jsme vybudovali a ve srovnání s tím, co děláme dnes, byly ty odkazy naprosto příšerné. Tak trošku postrádám jednoduchost, s níž se daly ovlivnit výsledky díky textu odkazu, ale jako všechno užitečného, i tohle muselo skončit.

Julie Joyce
Julie Joyce

Když jsme nakousli rizika, věříš Mattu Cuttsovi, co prezentuje? Nebo lépe řečeno prezentoval, když je na dlouhodobé dovolené:)

Věřím, že bez ohledu na to, co děláš, vždycky něco riskuješ už jen tím, že jsi online. Viděla jsem příliš mnoho nespravedlivých a nepodložených penalizací a také jsem viděla, že můžeš totálně porušovat pravidla po celá léta, aniž bys byl chycen, takže pokud něčemu věřím, pak tomu, že Google má výjimečně nespravedlivý systém, který pravděpodobně zraní náš všechny dříve či později.

V různých článcích jsem si všiml tvého přístupu k placeným odkazům. Je vůbec šance, aby stránky uspěly v komerčním prostředí bez placených odkazů?

Jestliže mají úžasný obsah a kulervoucí tým pro sociální média, tak mohou, ale hlavní problém, kterému čelíme u odkazů pro komerční weby nebo velké značky, je to, že webmasteři vědí, že tito klienti nemají hluboko do kapsy a nemají pocit, že by mohli udělat cokoliv zdarma. Jsem si jistá, že bychom našli příklady, které si vedou dobře bez placených odkazů, ale v mé zkušenosti jsou placené odkazy třeba, pokud chceš v současnosti přeskočit konkurenci. Obzvlášť proto, že tak hodně konkurentů také nakupuje odkazy. Jsem překvapená, kolik lidí si vůbec neuvědomuje, kolik velkých značek vlastně odkazy nakupuje.

Který z indexů odkazů preferuješ a proč?

Aktuálně MajesticSEO, ačkoliv jsem měla ráda Ahrefs, když jsem je rok zkoušela. Na MajesticSEO jsem zvyklá a mám ráda výpis nových odkazů, protože je uživatelsky velmi přívětivý.

Když jsme u těch služeb, dej seznam 10 aplikací, které denně užíváš!

Pochybuji, že bych si vzpomněla na deset! Skoro na všechno používám Evernote, taky využívám SEO Quake, Link Research Tools, Link Risk, Majestic, OSE a náš interní analytický nástroj.

Budování odkazů vši souviselo se vztahy s jinými lidmi. Jak je řešíš? Používáš nějaké CRM?

Řešíme je tak podivně. Nepoužíváme nějaký systém nebo dokonce CRM, neždímáme naše kontakty, abychom získali víc, než kvůli čemu jsme je oslovili. Máme veškeré informace pochopitelně v databázi, ale není naší obvyklou praxí zůstávat s webmastery v nějakém dalším styku, to není naše běžný styl. Mohou se znovu ozvat, ale to je tak vše.

Máš programátorské zázemí. Vytváříš si vlastní nástroje pro usnadnění práce? Pokud ano, s čím přesně ti pomáhají?

Mám štěstí, že mám fantastického ajťáka, který tohle dělá za mě, takže už jsem nic nevytvořila léta. Prostě mu řeknu, co chci a on to udělá. Máme velký interní systém, který mi pomáhá řídit klienty a ukazuje, kde se právě nachází v každém měsíci a tenhle systém má vazby na různé zdroje dat, takže se nemusím dívat na pět různých míst, abych zjistila, co potřebuji.

Vím, že také nabízíte školení linkbuildingu a měla jsi pod sebou hodně různých lidí v týmu. Jak dlouho trvá vytrénovat linkbuildera?

Někdy měsíc, jindy rok. Cítím, že se ale učíme pořád. Typicky lze vidět, že linkbuilder několikrát v kariéře zažije vyhoření, protože je to skutečně obtížná práce, jak jsem zmínila výše. Jsme docela minimalistická agentura, takže není obtížné někoho vytrénovat, ale vyžaduje to spoustu času z mé strany. Mívala jsem někoho, kdo trénoval jiné lidi namísto mě, ale nemůžu vydržet tak moc odpojená od práce, která od nás odchází zaštítěná mým jménem. Asi budu docela blázen, co chce mít vše pod kontrolou, chci trénovat lidi sama a současně chci dělat všechno ostatní taky sama, takže je to docela boj. Někteří linkbuildeři se do toho dostanou rychle, jiným to trvá déle. Nejvíc si na svých zaměstnancích cením touhu učit se a pracovat tvrdě, takže když tohle vidím, dokážu být při tréninku více trpělivá. Pokud ale narazím na někoho, kdo je nedochvilný anebo pořád naříká, jak je to náročná práce, ten u nás nevydrží.

Dokázala by jsi říct, jestli je nějaký druh lidí, kteří se prostě nedokážou věnovat linkbuildingu?

Kupodivu někteří z těch nejhorších jsou ti intelektuálně zaměření, ti, co pořád teoretizují o tom, co dělají a zkoumají věci, na nichž vlastně vůbec nezáleží. Lidé beze smyslu pro pořádek jsou také hrozní linkbuildeři, stejně jako lidí, co nechtějí tvrdě pracovat.

Která taktika budování odkazů je tvá nejoblíbejnější?

Kromě nákupu? Ha! Doopravdy mám ráda oslovování mailem s velmi dobrým zacílením, ať už nakupujeme, nebo žebráme. Nám to funuguje (a budu o tom mluvit během konference). Ráda používám sociální média k tlačení obsahu, ale to je taky dost obtížná práce!

A kterou podle tebe zakáže velký G příště?

To je hezká otázka. Nic z toho, co udělají, mě nepřekvapí. Umím si představit, že zasáhnou spam v lokálním SEO, ale co se týká odkazů, to nemám ponětí. Dlouhé texty v odkazech? Příliš mnoho odchozích odkazů? To ví jen Bůh a oni.

Vybavuji si kauzu, kde autor z jednoho většího média publikoval opravdu do hloubky praktiky linkbuildingové agentury. Děsila tě někdy možnost, že by se ti to taky stalo, zvlášť v časech opravdu aktivních white hat SEO evangelistů?

O bože, ano. Vyhrožovali nám webmasteři, slyšeli jsme je říkat, že „nahlásí našeho klienta Googlu“ a podobné věci. Nicméně, mám obavy o klienta, ne o sebe nebo Link Fish Media, protože jsme vždy byli velmi transparentní, co se týká nakupování odkazů a nikdy jsem nepředstírala, že že to neděláme. Nejsem jedna z těch pokrytců, co říkají, že to nedělají a přitom to pak zadají někomu jinému, kdo to udělá za ně. Máme způsoby, jak minimalizovat rizika pro klienty.

Zpátky k businessu a klientům. Jaké cíle nabízíte klientům jako dodavatel linkbuildingových služeb? Rád bych si udělal srovnání s naším prostředím.

Naším cílem je šťastný klient. Nedíváme se na pozice ve vyhledávání, ale chceme získat odkazy, které viditelně pomohou s umístěním v SERP a také pošlou konvertující návštěvnost. Spousta našich klientů nás ale používá čistě k získávání odkazů a do ničeho dalšího nás nezapojují. Většina z nich má vlastní tým na SEO, ale odkazy nechávají na nás.

Tady na blogu jsem měl rozhovor s Brianem Deanem a ten mi řekl, že cenotvorba a ceny obecně byl jeden z důvodů, proč už nedělá odkazy pro klienty. Vidíš vše okolo cen jako obtížnější, než dříve?

Ne víc, než obvykle, co se týká nás. Vždycky jsem vysvětlovala cenu naší práce, proč jsou, jaké jsou a ceny nakonec nebývají problém. Účtujeme za jednotku práce, takže když klienti vědí, že nás platí jen za to, co děláme, neznepokojuje je to.

Na podzim budeš v České republice, víš něco o vyhledávání u nás? Jsme jedna z mála zemí na světě, kde Google zatím totálně nedominuje.

Vlastně vím! Jindřich byl tak hodný a pověděl mi o Seznamu, který mě fascinoval, protože prý nedává penalizace. Vždy jsem byla velký zastánce toho, abyste nenechávali Google dominovat ve svém životě, takže mi přijde vzrušující, že jsou na světě místa, kde jiné vyhledávače ještě takto dobře fungují. Placené odkazy na Seznamu…žádný problém, ano?:)

No, Seznam aplikuje systém určitých penalizací, ale liší se od toho, jak to dělá Google. Některé z posledních informací říkají, že tolik netrestají za odkazy. Může to zní jako docela pohoda pro linkbuilding, ale tím vzniká rozdíl v tom, jaké odkazy pomáhají uspět u Seznamu a Google.

Aha, tak to jsem nevyrozuměla dobře s těmi penalizacemi. Dobré vědět, protože jsem k tomu neměla možnost moc přečíst. Upřímně, o Seznamu nejsem dobře informovaná, takže se těším, že mi k tomu snad řekneš víc. Myslím, že čistě pro odkazy to zní dobře, protože způsob, jak my budujeme odkazy, by velmi dobře u Seznamu fungoval.

V Brně budeš mít i workshop o tom, jak nalézt a odstranit nebezpečné odkazy. Nechci, abys tu teď odhalovala nějaké velké detaily, mám jen dva dotazy. Jak moc by měl člověk spoléhat na nástroje v této oblasti? Může to být zničující, pokud k čištění odkazového profilu přistoupíš špatně.

Vynikající otázka, protože já mám velké obavy z lidí, kteří jednoduše spoléhají na metriky bez lidské revize. Nástroje jsou neocenitelné a není způsob, jak jinak projít takovou úroveň dat, pokud se jedná o skutečně velký web, ale používám čísla k tomu, abych zmenšila seznam, který pak ručně vyhodnocuji. Znám hodně lidí, co s vaničkou vylijí i dítě, a když vidí nějaká čísla a odkazy se jim zdají špatné, zřeknou se jich na úrovni celé domény. To je podle mě velmi nebezpečné,  měla jsem hodně klientů, co mi ukázali seznamy odkazů, kterých se zřekli a přitom tam byly fantastické domény, o které přišli, protože se prostě spolehli na nějaké metriky a nic jiného. V nástrojích může vidět dobré odkazy označené jako špatné a ty špatné nejsou třeba vůbec vyznačeny, takže podle mě je opravdu důležité získat čísla a pak udělat masivní ruční vyhodnocení.

Preferuješ odstranit odkazy natvrdo nebo využít Disavow Tool v GWT?

Bohužel jsem už změnila svůj postoj, protože jsem říkala, že bych se odkazů nezříkala v GWT, ale potom, co jsem viděla lidi plýtvat penězi a časem na mazání odkazů a i potom jim penalizace stále zůstala, pravděpodobně bych se odkazů zřekla, pokud by šlo o mě. Ale myslím si, že je poněkud ubohé zříci se celé domény, kde jsi záměrně získal odkaz, takže pokud bych měla zdroje, byla bych pro částečné mazání následované zřeknutím se v GWT.

Registrace na tvůj workshop se otevřou 1. října. Na co bys nalákala potenciální účastníky?

Můj manžel, který založil Link Fish Media, povede workshop se mnou, abychom se skutečně mohli ponořit do toho, co dělá odkaz riskantním. Projedeme si odkazový profil a uděláme celý audit krok za krokem, aby každý přesně viděl, na co se zaměřujeme a co udělat s těmi špatnými odkazy.

Chcete se Julie na něco zeptat? Položte dotaz anglicky v komentářích, jsem s ní domluvený, že odpoví.

Doufám, že se tam potkáme a díky za rozhovor.

Doufám, že se potkáme, jinak! Taky díky, už se moc těším, až dorazím.

❤ Chcete se naučit získávat odkazy? Přijďte na školení link buildingu!



Rozhovor s Julie Joyce.
Ocením zpětnou vazbu! Ohodnoťte, prosím, článek.
.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here