Rok 2011 a začátek roku 2012 je u Google ve znamení velkých změn pro SEO. Sžili jsme se s Pandou, zvykáme si na neposkytované údaje o zdrojích návštěvnosti a nově jsme se dozvěděli, tentokrát s předstihem, že Google se pokouší vymyslet jistou formu penalizace pro stránky, které příliš pracují na SEO. Pro původní anglický termín over-optimizing jen těžko hledám rozumný překlad, takže si musím v jednoslovné verzi vystačit s ohavnou přeoptimalizací, či přehnanou mírou optimalizace pro vyhledávače. Konkrétní podklady pro to, jak taková stránka vypadá, pochopitelně nejsou, k dispozici je ale celá řada spekulací a úvah.
On-site možnosti
Jedním z parametrů, které by Google mohl sledovat, je používání identických klíčových či frázích na místech, kam se pozornost SEO specialistů soustředí nejvíce. Máte stejné fráze v URL, titulku, nadpisech a interním linkování? Teoreticky by to mohl být signál. Ale také ne, přesně takto například bude vypadat výsledek, pokud napíšete příspěvek ve WordPressu. Tak či tak, pokud jste se tvrdě zaměřovali na menší škálu výrazů, zkuste ji rozšířit, hlavně v oblasti interní navigace webu.
Off-site možnosti
U externích odkazů je pravděpodobná snad pouze jediná možnost. Převažuje ve vašem odkazovém profilu pouze jeden či několik málo typů odkazu? Máte všechny odkazy na pár klíčových slov? Pokud se zamyslíte, je vůbec pravděpodobné, aby mimo brandové fráze takové odkazy vznikaly v nadměrné míře? Zde doporučím moji krátkou úvahu ohledně budoucnosti textu odkazů, za velké zamyšlení stojí i zkušenost Michala Kubíčka a jeho klienta ohledně vlivu příchozích odkazů.
Pokud se věnujete article marketingu jako formě sběru odkazů, zkuste změnit strategii. Ne každý odkaz ve vašem článku musí být schovaný za klíčovým slovem a ne každý odkaz musí vést na jediný web, což je mimochodem další ze signálů, které bych sledovat já, pokud bych chtěl hledat nepřirozeně vznikající odkazy, jako se snaží Google. Podívejte se na své články a přiznejte si sami, vypadají v nich odkazy, jak jsem je popsal? Odkazujte tedy i na cizí weby, můžete na jiné články, kde je o vás zmínka, zkuste autority vašeho oboru.
Jako hlavní shrnutí toho všeho bych viděl jedinou větu: Netlačte na pilu. Mějte široký záběr a nechtějte výsledky na počkání. Od toho je PPC nebo další formy přímé reklamy.
Doporučená četba
How to Stop Over Optimizing and Start Creating for SEO – Whiteboard Friday
Too Much SEO? Google’s Working On An “Over-Optimization” Penalty For That
Je dosť možné, že keď sa toto úplne prejaví, tak to bude znamenať veľmi veľké posuny optimalizovaných stránok bežnými “SEO expertmi”, kt. využívajú PR články, lištičky, patičky. Čo povedie k ešte horšiemu povedomiu o SEO v očiach širokej verejnosti.
O to je však dôležitejšie robiť veci kvalitne.