Vše o budování zpětných odkazů

Link building & on-page SEO studie: živě

Obsahu okolo odkazů je u nás málo (stírám si máslo z hlavy…:). Ono se toho zdánlivě moc neděje a pokud ano, je te exkluzivní. A tak mě napadlo něco netradičního.

Psát případovou studii na odkazy (a on-page úpravy) živě.

Z pochopitelných důvodů nebudu uvádět konkrétní weby, ale pokusím se vše popsat tak, abyste viděli do kuchyně odkazové kampaně.

Práce je zvláštní tím, že na ni mám hodinu týdně a většinu exekutivy předávám dále. Můj úkol jsou nápady, přístup k drahým datům a kontakty.

Práci jsem převzal po agentuře bez návaznosti (nic jsme si nepředali).

Klient

Firma ve stavbo/bydlo segmentu (montáže hotových produktů). Malý web (112 URL), 560 návštěv za měsíc z neplaceného vyhledávání (Y2Y srovnání chybí).

Odkazové portfolio taková klasika:

  • koupené články
  • katalogy
  • partnerské výměny

Link building & on-page SEO studie: živě 1

Co o webu ví AhrefsK webu není analýza klíčových slov ani žádný další podklad.

Rozpočet: 4 hodiny práce + 5000,- Kč na případné investice

První kroky

Vše zde uvedené se odehrálo minulý a tento týden.

On-page

Zjišťuji, že klíčovku nemáme a bez ní to nejde. Pracuje na ní exekutivec klienta, zkušenosti má a na práci dostane zpětnou vazbu. Do týdne připraví na dva hlavní produktové segmenty analýzu se segmentací (5000+ dotazů, 17 hodin práce). Segmentace vyžaduje mírnou úpravu, abychom dokázali později dodělat správné vstupní stránky.

Tu jsem prohnal Rank Trackerem, abych zjistil, jak si web stojí. Celková viditelnost je slabá (do 3%), ale vykoukne na mě několik dobře rankujících stránek, které padají někam do think fáze a kde tuším, že bychom jemným poladěním mohli poskočit v návštěvnosti.

Z dat nabraných Screaming Frogem jsem našel pár problémů:

  • rozbitý interní link
  • duplicitní titulky v různém obsahu (2×2 URL)

Doporučil jsem dát pryč odchozí odkazy na weby zákazníků, které jsou v podobě log na homepage.

Off-page

Nechal jsem si vyplnit obvyklý dotazník, který řeším online přes Google Drive. Jeho zpracování mi zabere do pěti minut.

Prošel jsem můj obvyklý seznam nízko visícího ovoce:

  • katalog firem v místě sídla firmy – link tam nebyl, už je (+1 nový link)
  • zadal jsem přesměrování URL, kam vedou externí linky a končí na 404 – zachráněny odkazy na 4 různé podstránky
  • prošel jsem weby dodavatelů
    • zadal jsem oslovení jednoho dodavatele, kde je konkurence a klient ne
    • (+1 potenciální nový link)
    • přes dotaz “brand reference” -inurl:klient.tld jsem našel weby firem, které dodávaly služby a spotřební produkty pro klienta a napsali o něm na webu –
    • (+2 nové potenciální odkazy)
  • ověřil jsem, že nemáme žádné rozbité odkazy vedoucí z webu klienta

Data set klíčových slov jsme projel Prospecting Minerem od Marketing Mineru. V zásobě mám potenciální seznam zajímavých webů.

Z dotazníku znám dva konkrétní konkurenty, u jednoho stihnu projít odkazový profil a najít několik zajímavých scénářů, které si poznačím do strategie získávání odkazů.

Z měření Rank Trackerem mám celkem 40 konkurentů v SERP Google a Seznam, dost na hledání inspirace z jejich profilů.

  • registrace do oborové asociace (web s mnoha oborovými příchozími odkazy)  s členstvím za rozumnou cenu a možnou B2B/B2C synergií (+1 potenciální nový link)
  • web nezávislé oborové autority, která na rozhovory se zaměstnanci odkazuje u sebe na webu (viz Napsali o nás)
  • oborový web, který podle všeho dokáže vydat tiskou zprávu bez devalvujícího označení

Prošel jsem si web a do strategie zapsal odkazová aktiva, která jsem našel na webu nebo vyskočily z dotazníků:

  • blog
  • článek spojený s cenami, který je dobře vidět v SERP
  • FB profil (slabší kvality/metrik)
  • potenciálně jeden rozumný reklamní předmět

Toto celé zabralo 2 hodiny práce, kam nepočítám čas, kdy běžely na pozadí nástroje. Součástí je posílání dat mailem a projektové řízení ve Freedcampu (ten je zdarma).

Link building & on-page SEO studie: živě 2
Záznamy ke klientovi z Toggl.com

Plán na další týden

  • zkontrolovat aktualizovanou segmentaci v klíčovce
  • ověřit stav zadaných úkolů na odkazové akvizice
  • dokončit průzkum odkazových profilů konkurentů
  • prověřit, jestli existují další cíle pro využití kombinace aktiva Blog a taktiky Napsali o nás 
  • zadat označení byznys priority do dokončené analýzy klíčových slov
  • přidat komplet odkazové portfolio do Collabimu

To je pro první report vše. Další bude, když se nic nepokazí, následovat zhruba za týden.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

17 x komentováno

  • Musí to byť celkom zaujímavé a dajme tomu že aj sranda takto sa s tym ,,hrať,, ale samozrejme to chce stovky a až tisíce hodín predchadzajúcich skúesností, štúdia a experimentovania. Trochu sa divím že má ten web tak nízky traffic – ked relatívne aj dobré ranky mu ahrefs ukazuje.

    • Traffic a Domain Rank od Ahrefs nemají spojitost. Je to jejich interní metrika a hodnotí jen linky. To, jak je vidí Google, s tím nemá nic společného.

  • Za 2 hodiny práce si Zdeňku toho stihnul opravdu dost a je to dobrý začátek, každopádně teoretických “potenciálních” 9 zpětných odkazů, web v SERPu nějak extra nevystřelí. Bude těch odkazů potřeba více. Jinak jen takové doplnění, podle Ahrefs ranku se dá ten web vystopovat, ale nebudeme čtenáře navádět 🙂 Každopádně se těšíme na další díl.

    • S výstřelením devíti linky nikdo nepočítá, je to jen začátek kontinuální práce.

  • Prima nápad a těším se na pokračování. Pro zajímavost – co znamená “vydat tiskou zprávu bez devalvujícího označení”? Devalvuje jí třeba to, že je v rubrice Tiskové zprávy? Nějaké označení to mít musí, pokud je medium seriózní a nevydává TZ za svůj obsah.

    • Pro mě trošku ano, ideální je, když může vyjít s autorem od firmy (jméno) nebo názvem firmy. U tohoto případu ale ještě nevím, co to bylo za konkrétní tip obsahu, vypadalo na na první pohled jako tiskovka (zaměření jen na jeden brand).

  • Zdendo, držím palce, aby se povedlo dotáhnout kejsku do zdárného konce. Většina obdobných případů totiž z různých příčin obvykle skončí po 1-2 dílech. Věřím, že toto nebude stejný případ. Takže se těšíme na další pokračování 🙂

  • Tiež ma prekvapilo, že si to všetko stihol za 2 hodiny 🙂 Ale super nápad so živou prípadovkou, teším sa na pokračovanie.

  • Super článek, těším se na pokračování!
    K bodu “Zadal jsem přesměrování URL, kam vedou externí linky a končí na 404 – zachráněny odkazy na 4 různé podstránky”. Má smysl toto řešit i např. u produktů, které jsou vyprodané a prodávat se už nikdy určitě nebudou? Je to tak, že pokud externí link vede na 404, tak o jeho váhu přijde cílový web úplně, ale pokud jej přesměruji na jinou i když ne úplně relevantní stránku (např. homepage), tak o váhu odkazu web nepřijde? Díky za reakci 🙂

    • Klíčem k tomu přesměrování je relevance. Pokud je obsah přesměrované stránky odlišný od té původní, Google se na takový redirect může dívat jako na soft 404. U Seznamu nevíme, jak to je.
      Každopádně je dobré to aspoň nějak udělat, ale opravdu jen tam, kde víme, že máme příchozí linky.

      A pokud už produkt není v nabídce, ale chce URL zachovat nalezitelnou, pak do obsahu dej nějak up-sell nebo link na nástupnický produkt.

  • Možná jeden z nejlepších článků na linkbuilding. Myslím, že pro hodně esopařů bude dobré vidět jak toto všechno dopadne. Kolik dílů plánujete?

    • Plánuji psát tak dlouho, jak pojede moje práce na tom webu.

      Po třetím díle, kde jsem strávil hodně času na analýze klíčových slov a učení klienta, jak z ní tvořit obsah na web, to bude zase více o odkazech.

Vše o budování zpětných odkazů