Obsahu okolo odkazů je u nás málo (stírám si máslo z hlavy…:). Ono se toho zdánlivě moc neděje a pokud ano, je te exkluzivní. A tak mě napadlo něco netradičního.

Psát případovou studii na odkazy (a on-page úpravy) živě.

Z pochopitelných důvodů nebudu uvádět konkrétní weby, ale pokusím se vše popsat tak, abyste viděli do kuchyně odkazové kampaně.

Práce je zvláštní tím, že na ni mám hodinu týdně a většinu exekutivy předávám dále. Můj úkol jsou nápady, přístup k drahým datům a kontakty.

Práci jsem převzal po agentuře bez návaznosti (nic jsme si nepředali).

Klient

Firma ve stavbo/bydlo segmentu (montáže hotových produktů). Malý web (112 URL), 560 návštěv za měsíc z neplaceného vyhledávání (Y2Y srovnání chybí).

Odkazové portfolio taková klasika:

  • koupené články
  • katalogy
  • partnerské výměny

Co o webu ví AhrefsK webu není analýza klíčových slov ani žádný další podklad.

Rozpočet: 4 hodiny práce + 5000,- Kč na případné investice

První kroky

Vše zde uvedené se odehrálo minulý a tento týden.

On-page

Zjišťuji, že klíčovku nemáme a bez ní to nejde. Pracuje na ní exekutivec klienta, zkušenosti má a na práci dostane zpětnou vazbu. Do týdne připraví na dva hlavní produktové segmenty analýzu se segmentací (5000+ dotazů, 17 hodin práce). Segmentace vyžaduje mírnou úpravu, abychom dokázali později dodělat správné vstupní stránky.

Tu jsem prohnal Rank Trackerem, abych zjistil, jak si web stojí. Celková viditelnost je slabá (do 3%), ale vykoukne na mě několik dobře rankujících stránek, které padají někam do think fáze a kde tuším, že bychom jemným poladěním mohli poskočit v návštěvnosti.

Z dat nabraných Screaming Frogem jsem našel pár problémů:

  • rozbitý interní link
  • duplicitní titulky v různém obsahu (2×2 URL)

Doporučil jsem dát pryč odchozí odkazy na weby zákazníků, které jsou v podobě log na homepage.

Off-page

Nechal jsem si vyplnit obvyklý dotazník, který řeším online přes Google Drive. Jeho zpracování mi zabere do pěti minut.

Prošel jsem můj obvyklý seznam nízko visícího ovoce:

  • katalog firem v místě sídla firmy – link tam nebyl, už je (+1 nový link)
  • zadal jsem přesměrování URL, kam vedou externí linky a končí na 404 – zachráněny odkazy na 4 různé podstránky
  • prošel jsem weby dodavatelů
    • zadal jsem oslovení jednoho dodavatele, kde je konkurence a klient ne
    • (+1 potenciální nový link)
    • přes dotaz „brand reference“ -inurl:klient.tld jsem našel weby firem, které dodávaly služby a spotřební produkty pro klienta a napsali o něm na webu –
    • (+2 nové potenciální odkazy)
  • ověřil jsem, že nemáme žádné rozbité odkazy vedoucí z webu klienta

Data set klíčových slov jsme projel Prospecting Minerem od Marketing Mineru. V zásobě mám potenciální seznam zajímavých webů.

Z dotazníku znám dva konkrétní konkurenty, u jednoho stihnu projít odkazový profil a najít několik zajímavých scénářů, které si poznačím do strategie získávání odkazů.

Z měření Rank Trackerem mám celkem 40 konkurentů v SERP Google a Seznam, dost na hledání inspirace z jejich profilů.

  • registrace do oborové asociace (web s mnoha oborovými příchozími odkazy)  s členstvím za rozumnou cenu a možnou B2B/B2C synergií (+1 potenciální nový link)
  • web nezávislé oborové autority, která na rozhovory se zaměstnanci odkazuje u sebe na webu (viz Napsali o nás)
  • oborový web, který podle všeho dokáže vydat tiskou zprávu bez devalvujícího označení

Prošel jsem si web a do strategie zapsal odkazová aktiva, která jsem našel na webu nebo vyskočily z dotazníků:

  • blog
  • článek spojený s cenami, který je dobře vidět v SERP
  • FB profil (slabší kvality/metrik)
  • potenciálně jeden rozumný reklamní předmět

Toto celé zabralo 2 hodiny práce, kam nepočítám čas, kdy běžely na pozadí nástroje. Součástí je posílání dat mailem a projektové řízení ve Freedcampu (ten je zdarma).

Záznamy ke klientovi z Toggl.com

Plán na další týden

  • zkontrolovat aktualizovanou segmentaci v klíčovce
  • ověřit stav zadaných úkolů na odkazové akvizice
  • dokončit průzkum odkazových profilů konkurentů
  • prověřit, jestli existují další cíle pro využití kombinace aktiva Blog a taktiky Napsali o nás 
  • zadat označení byznys priority do dokončené analýzy klíčových slov
  • přidat komplet odkazové portfolio do Collabimu

To je pro první report vše. Další bude, když se nic nepokazí, následovat zhruba za týden.

.

❤️️ Tip: podívejte se na moji tajnou zbraň pro linkbuilding!


.

15 KOMENTÁŘE

  1. Musí to byť celkom zaujímavé a dajme tomu že aj sranda takto sa s tym ,,hrať,, ale samozrejme to chce stovky a až tisíce hodín predchadzajúcich skúesností, štúdia a experimentovania. Trochu sa divím že má ten web tak nízky traffic – ked relatívne aj dobré ranky mu ahrefs ukazuje.

    • Traffic a Domain Rank od Ahrefs nemají spojitost. Je to jejich interní metrika a hodnotí jen linky. To, jak je vidí Google, s tím nemá nic společného.

  2. Za 2 hodiny práce si Zdeňku toho stihnul opravdu dost a je to dobrý začátek, každopádně teoretických „potenciálních“ 9 zpětných odkazů, web v SERPu nějak extra nevystřelí. Bude těch odkazů potřeba více. Jinak jen takové doplnění, podle Ahrefs ranku se dá ten web vystopovat, ale nebudeme čtenáře navádět 🙂 Každopádně se těšíme na další díl.

  3. Prima nápad a těším se na pokračování. Pro zajímavost – co znamená „vydat tiskou zprávu bez devalvujícího označení“? Devalvuje jí třeba to, že je v rubrice Tiskové zprávy? Nějaké označení to mít musí, pokud je medium seriózní a nevydává TZ za svůj obsah.

    • Pro mě trošku ano, ideální je, když může vyjít s autorem od firmy (jméno) nebo názvem firmy. U tohoto případu ale ještě nevím, co to bylo za konkrétní tip obsahu, vypadalo na na první pohled jako tiskovka (zaměření jen na jeden brand).

  4. Zdendo, držím palce, aby se povedlo dotáhnout kejsku do zdárného konce. Většina obdobných případů totiž z různých příčin obvykle skončí po 1-2 dílech. Věřím, že toto nebude stejný případ. Takže se těšíme na další pokračování 🙂

  5. Super článek, těším se na pokračování!
    K bodu „Zadal jsem přesměrování URL, kam vedou externí linky a končí na 404 – zachráněny odkazy na 4 různé podstránky“. Má smysl toto řešit i např. u produktů, které jsou vyprodané a prodávat se už nikdy určitě nebudou? Je to tak, že pokud externí link vede na 404, tak o jeho váhu přijde cílový web úplně, ale pokud jej přesměruji na jinou i když ne úplně relevantní stránku (např. homepage), tak o váhu odkazu web nepřijde? Díky za reakci 🙂

    • Klíčem k tomu přesměrování je relevance. Pokud je obsah přesměrované stránky odlišný od té původní, Google se na takový redirect může dívat jako na soft 404. U Seznamu nevíme, jak to je.
      Každopádně je dobré to aspoň nějak udělat, ale opravdu jen tam, kde víme, že máme příchozí linky.

      A pokud už produkt není v nabídce, ale chce URL zachovat nalezitelnou, pak do obsahu dej nějak up-sell nebo link na nástupnický produkt.

  6. Možná jeden z nejlepších článků na linkbuilding. Myslím, že pro hodně esopařů bude dobré vidět jak toto všechno dopadne. Kolik dílů plánujete?

    • Plánuji psát tak dlouho, jak pojede moje práce na tom webu.

      Po třetím díle, kde jsem strávil hodně času na analýze klíčových slov a učení klienta, jak z ní tvořit obsah na web, to bude zase více o odkazech.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.