Co se stane s webem ve výsledcích hledání, pokud začne ztrácet odkazy, které na něj vedly? Šance jsou, že si pohorší. Abyste tomu předešli, ukáži vám můj postup, jak na to. Tuto rutinu zaveďte jako základní krok u klientů. Nemusíte evidovat všechny odkazy, držím se pravidla jeden link z jedné domény.
TL;DR
- Stáhněte data od odkazech ze všech zdrojů
- Importujte je do Collabimu nebo jiného trackeru
A teď podrobně!
Získání dat o odkazech
Nejprve musíte získat maximum informací z různých nástrojů. Čím víc, tím lépe.
- Google Search Console (http i https verze)
- Ahrefs (One link per domain report)
- Majestic
Poté slučte všechna data dohromady tak, aby vám zůstaly unikátní URL.
V rámci tohoto kroku můžete ze získaných dat vyloučit odkazy, které vám k ničemu nejsou. Typicky info-mesto katalogy a další spam.
Pokud nepoužíváte pro evidenci a kontrolu existence odkazů Collabim, přeskočte tu část a jděte rovnou na Import odkazů.
Tato část platí pouze pro aktuální verzi Collabimu. V nové verzi je zadávání jednodušší a tento krok přeskočte.
Pro evidenci v Collabimu (vzor souboru) potřebujeme zadat nutně:
- URL, kde je odkaz
- URL, kam se odkazuje
- text odkazu
Protože u dat z GSC tyto informace chybí, je nutné použít nějaký nástroj, který je z čistých URL s odkazy získá. Logicky tedy potřebujeme nějaký crawler.
Data můžete získat třeba různými nástroji:
Postup s Marketing Minerem
V Marketing Mineru zvolte Miner pro URL a dále pak miner Kontrola odkazů.
Postup se Screaming Frogem
U Screaming Frogu je se získáním dat trošku více práce.
- Prožeňte odkazující URL Screaming Frog v modu List
- Po dokončení exportujte přes Bulk Export, All Outlinks
- V dokumentu filtrujte pouze vaši URL ve sloupci Destination
- Filtrujte pouze Follow odkazy (sloupec v tabulce, hodnota True)
Krok číslo 3 dělám v OpenRefine. Tabulkové procesory jsou na toto pomalé.
Doplnění dat URL Profilerem
Do pole URL vložíte seznam vše adres, které na vás odkazují. Do Domain to Check vložte adresu vašeho webu a nechte nástroj pracovat.
Výstupem je tabulka, kde máte všechna potřebná data.
Import odkazů
Je před námi poslední krok a tím je dostat odkazující stránky do nástroje podle vašeho vkusu. Znovu přípomínám, že stačí jeden link z jedné domény jako kompromis, abyste u čištění dat nestrávili mládí, pokud vám nějaké zbývá.
Starý Collabim
Jděte do záložky Odkaz, vpravo nahoře je odkaz Importovat Odkazy.
V dalším kroku vyberte List, který v xls souboru obsahuje vaše data.
Následně spárujte názvy sloupců s terminologií Collabimu.
V dalším kroku přidejte doplňkové informace – hlavně štítek ze značkou hromadného importu! Díky ní pak všechny tyto odkazy snadno najdete. Nezapomeňte i na změnu stavu, aby Collabim odkazy kontroloval.
Hotovo, můžete odeslat.
Nový Collabim
Celá procedura v novém rozhraní je výrazně jednodušší. Stačí Vám mít seznam odkazujících URL, který vložíte do textového pole. Collabim po odeslání udělá zbytek. Zachovaná je ovšem i původní procedura, kterou jsem popsal výše.
Indexují vyhledávače stránky, které na vás odkazují?
Link ze stránky, kterou vyhledávač nemá v indexu, vám v SEO nepomůže. Když podle výše uvedeného postupu znáte “všechny” URL, které na vás odkazují, můžete si nechat zkontrolovat, které vyhledávače neznají. A případně se pokusit je do indexu dostat.
Poznámka bokem: Donedávna se k tomuto používal operátor info:, ale Google se rozhodl, že na něj prdí a zrušil jej. Pro Seznam stále funguje, ale i tak musíme použít alternativní metody. O ty se postarají níže uvedené nástroje, jen výsledky nemusejí být spolehlivé na 100 %.
Postup s Marketing Minerem
Projděte následující cestu:
- Reporty
- Vytvořit report
- URL
- Kontrola indexace (volitelně URL Indexability)
URL Indexability také doporučím, ať se nesnažíte dostat do indexu URL, u které to nejde.
Postup s Collabimem
V Collabimu najdete v sekci Jednorázové analýzy. Sem vložíte seznam odkazujících URL.
V dalším kroku vyberete Analýzu URL indexace pro vyhledávače, které jsou pro vás důležité.
Co s výstupem?
Máte v získaných datech stránky, které na vás odkazují, ale nejsou v indexu? Tyto jsou ztracenou příležitostí. Všechny je projeďte, jestli neuvidíte zjevný důvod, proč je vyhledávač v indexu nechce.
Teď jim musíte do indexu pomoct. Typicky to půjde tak, že směrem k dané URL pošlete nějaký odkaz. Jak to uděláte, to už je na vás.
Shrnutí
Touto sérií nenáročných kroků, kdy za vás většinu práce udělají nástroje, zajistíte kompletní přehled na odkazových profilem. Jestliže nebudete následně zanedbávat přidávání odkazů, které jste získali, nebo vznikly organicky, vyhnete se budoucím drahým analýzám v případě propadu v organické návštěvnosti.
Díky za inspirativní článek. Neprováděl jsem doteď kontrolu indexace.
Naštěstí to už dnes není těžké, takže s chutí do toho!
Taky děkuju za super inspirativní článek 😉