Co se stane s webem ve výsledcích hledání, pokud začne ztrácet odkazy, které na něj vedly? Šance jsou, že si pohorší. Abyste tomu předešli, ukáži vám můj postup, jak na to. Tuto rutinu zaveďte jako základní krok u klientů. Nemusíte evidovat všechny odkazy, držím se pravidla jeden link z jedné domény.

TL;DR

  1. Stáhněte data od odkazech ze všech zdrojů
  2. Importujte je do Collabimu nebo jiného trackeru

A teď podrobně!

Získání dat o odkazech

Nejprve musíte získat maximum informací z různých nástrojů. Čím víc, tím lépe.

  • Google Search Console (http i https verze)
  • Ahrefs (One link per domain report)
  • Majestic

Poté slučte všechna data dohromady tak, aby vám zůstaly unikátní URL.

V rámci tohoto kroku můžete ze získaných dat vyloučit odkazy, které vám k ničemu nejsou. Typicky info-mesto katalogy a další spam.

Odkazový profil pod kontrolou. Hlídejte jej i jeho indexaci 1
Odkazy na vaše stránky ve starší verzi Google Search Console

Pokud nepoužíváte pro evidenci a kontrolu existence odkazů Collabim, přeskočte tu část a jděte rovnou na Import odkazů.

Tato část platí pouze pro aktuální verzi Collabimu. V nové verzi je zadávání jednodušší a tento krok přeskočte.

Pro evidenci v Collabimu (vzor souboru) potřebujeme zadat nutně:

  • URL, kde je odkaz
  • URL, kam se odkazuje
  • text odkazu

Protože u dat z GSC tyto informace chybí, je nutné použít nějaký nástroj, který je z čistých URL s odkazy získá. Logicky tedy potřebujeme nějaký crawler.

Data můžete získat třeba různými nástroji:

Postup s Marketing Minerem

Odkazový profil pod kontrolou. Hlídejte jej i jeho indexaci 2
Miner pro URL v Marketing Mineru

V Marketing Mineru zvolte Miner pro URL a dále pak miner Kontrola odkazů.

Odkazový profil pod kontrolou. Hlídejte jej i jeho indexaci 3
Miner pro Kontrolu odkazů

Postup se Screaming Frogem

U Screaming Frogu je se získáním dat trošku více práce.

  1. Prožeňte odkazující URL Screaming Frog v modu List
  2. Po dokončení exportujte přes Bulk Export, All Outlinks
  3. V dokumentu filtrujte pouze vaši URL ve sloupci Destination
  4. Filtrujte pouze Follow odkazy (sloupec v tabulce, hodnota True)
Nastavení Screaming Frogu pro kontrolu odkazů
Nastavení Screaming Frogu pro kontrolu odkazů

Krok číslo 3 dělám v OpenRefine. Tabulkové procesory jsou na toto pomalé.

Filtrování dat v OpenRefine
Filtrování dat v OpenRefine

Doplnění dat URL Profilerem

Do pole URL vložíte seznam vše adres, které na vás odkazují. Do Domain to Check vložte adresu vašeho webu a nechte nástroj pracovat.

Odkazový profil pod kontrolou. Hlídejte jej i jeho indexaci 4
Co a kam zadat v URL Profileru

Výstupem je tabulka, kde máte všechna potřebná data.

Import odkazů

Je před námi poslední krok a tím je dostat odkazující stránky do nástroje podle vašeho vkusu. Znovu přípomínám, že stačí jeden link z jedné domény jako kompromis, abyste u čištění dat nestrávili mládí, pokud vám nějaké zbývá.

Starý Collabim

Jděte do záložky Odkaz,  vpravo nahoře je odkaz Importovat Odkazy.Odkaz pro hromadné vložení najdete v záložce Odkazy

V dalším kroku vyberte List, který v xls souboru obsahuje vaše data.

Zvolte List
Zvolte List

Následně spárujte názvy sloupců s terminologií Collabimu.

Spárujte sloupce
Spárujte sloupce

V dalším kroku přidejte doplňkové informace – hlavně štítek ze značkou hromadného importu! Díky ní pak všechny tyto odkazy snadno najdete. Nezapomeňte i na změnu stavu, aby Collabim odkazy kontroloval.

Odkazový profil pod kontrolou. Hlídejte jej i jeho indexaci 5

Hotovo, můžete odeslat.

Nový Collabim

Celá procedura v novém rozhraní je výrazně jednodušší. Stačí Vám mít seznam odkazujících URL, který vložíte do textového pole. Collabim po odeslání udělá zbytek. Zachovaná je ovšem i původní procedura, kterou jsem popsal výše.

Indexují vyhledávače stránky, které na vás odkazují?

Link ze stránky, kterou vyhledávač nemá v indexu, vám v SEO nepomůže. Když podle výše uvedeného postupu znáte “všechny” URL, které na vás odkazují, můžete si nechat zkontrolovat, které vyhledávače neznají. A případně se pokusit je do indexu dostat.

Poznámka bokem: Donedávna se k tomuto používal operátor info:, ale Google se rozhodl, že na něj prdí a zrušil jej. Pro Seznam stále funguje, ale i tak musíme použít alternativní metody. O ty se postarají níže uvedené nástroje, jen výsledky nemusejí být spolehlivé na 100 %.

Postup s Marketing Minerem

Projděte následující cestu:

  1. Reporty 
  2. Vytvořit report 
  3. URL 
  4. Kontrola indexace (volitelně URL Indexability)
Vyberte oba minery v rámci Kontroly indexace
Vyberte oba minery v rámci Kontroly indexace

URL Indexability také doporučím, ať se nesnažíte dostat do indexu URL, u které to nejde.

Postup s Collabimem

V Collabimu najdete v sekci Jednorázové analýzy. Sem vložíte seznam odkazujících URL.

Sekce Analýza URL
Sekce Analýza URL

V dalším kroku vyberete Analýzu URL indexace pro vyhledávače, které jsou pro vás důležité.

Vyberte požadovanou proceduru
Vyberte požadovanou proceduru

Co s výstupem?

Máte v získaných datech stránky, které na vás odkazují, ale nejsou v indexu? Tyto jsou ztracenou příležitostí. Všechny je projeďte, jestli neuvidíte zjevný důvod, proč je vyhledávač v indexu nechce.

Teď jim musíte do indexu pomoct. Typicky to půjde tak, že směrem k dané URL pošlete nějaký odkaz. Jak to uděláte, to už je na vás.

Shrnutí

Touto sérií nenáročných kroků, kdy za vás většinu práce udělají nástroje, zajistíte kompletní přehled na odkazových profilem. Jestliže nebudete následně zanedbávat přidávání odkazů, které jste získali, nebo vznikly organicky, vyhnete se budoucím drahým analýzám v případě propadu v organické návštěvnosti.

❤ Chcete se naučit získávat odkazy? Přijďte na školení link buildingu!



.
.

3 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here