Za 2 měsíce to budou dva roky, co Google odstranil klíčová slova ze zabezpečeného vyhledávání. Google na začátku tvrdil, že změna nepostihne segment dat větší, než jednotky procent, po takřka dvou letech již víme, že toto tvrzení se nachází od pravdy ve vzdálenosti větší než malé.
Stav not provided po dvou letech
Na konci listopadu 2011 jsem psal, že měsíc po oznámení změny sleduji chybějící data v jednotkách procent. A dnes? Situace je dramaticky odlišná. Nemám k dispozici statisticky významný vzorek webů, ale pro zajímavost bych se rád podělil o segmenty a výše (not provided), které se v nich k dnešnímu dni objevují při použití data za posledních 30 dnů.
- online marketing: 51,16%
- technologie: 67,69%
- finance: 46,30%
- móda: 32,75%
- nábytek: 45,42%
- zahraniční obchod: 50%
- místní úřad: 57,91%
- outdoor oblečení: 54,68%
- cestovní kancelář: 46,67%
- hotel: 28,57%
Jak na reporting?
Jak vidno, od slibovaných jednotek procent jsme o řád jinde, přičemž většina čísel je taková, že jejich výše prakticky znemožňuje reporting, na nějž jsme byli zvyklí, tedy návštěvnost z přirozeného vyhledávání bez brandových výrazů. Což je hlavní důvod, proč píši tento článek. Rád bych znal vaše postupy, jak se s tímto vypořádáváte.
Vím, že někde se z balíku (not provided) vyčleňuje podíl, který historicky odpovídal obvyklému podílu se značkou spojených výrazů. Další postup je sledování návštěvnosti dělené mezi podle vstupních stránek (titulní vs. produktové) namísto sledování brandových výrazů. Nebo se do nebrandové vyhledávání přidává celý díl (not provided) mířící mimo titulní stránku.
Jaké metody a postupy používáte vy? Podělte se prosím v diskusi.
Používam meranie na základe pomeru – pozriem aký je v danom období pomer brand vs. non brand a to započítam aj do not-provided. Momentálne je to dosť nepresný odhad, avšak na nič presnejšie (a pritom jednoduché) som zatiaľ neprišiel.
Odhad na základe vstupných stránok mi príde väčšinou až príliš nepresný. Je mnoho typov webov, kde sa brand vyskytuje aj na podstránkach. I keď je počet návštev z brandu len v jednotkách %, v počte konverzií to môžu byť desiatky %.
Za mě je to podobně jako u Jána. Poměr v daném období ale zkontroluji s poměrem u vstupních stránek (homepage vs. ostatní) a pro zpřesnění je dobré ještě nahlédnout určitě do Webmaster Tools a zjistit jaký poměr brand vs. non brand dotazů je v reportu vyhledávacích dotazů. Pokud má klient AdWords, tak bude příjemné využít i nový report paid vs. organic, který před pár dny zpřístupnili – http://adwords.blogspot.cz/2013/08/analyze-and-optimize-your-search.html. Výsledkem sice bude více poměrů, ale je to podle mě přesnější než se upínat na jednu metodu v GA.