Vše o budování zpětných odkazů

Rozhovor o Collabimu s Jirkou Koutným

Collabim používám každý den a již jednou jsem tu uváděl, že jako nástroj hodně přispěl k mému rozhodnutí věnovat se linkbuildingu oficiálně. Jirka Koutný jej na trh vypustil již více než před dvě lety a tak jsem si řekl, že by mohl být dobrý nápad jej vyzpovídat. Dostat z něj odpovědi sice chvíli trvalo, nakonec se ale podařilo, a tak si můžete přečíst následující rozhovor.

Jiří Koutný - Collabim
Jiří Koutný

Zdravím Jiří, Collabim je dnes již více než dlouletý chlapeček. Je na něj tatínek pyšný?

Na Collabim určitě pyšný jsem. Je to mé první podnikání. Od úzce specializované práce SEO konzultanta v H1.cz jsem se stal podnikatelem, který musí dělat od všeho trochu. Super zkušenost, kterou by si podle mě měl každý alespoň zkusit.

Můj dojem je, že v tuzemsku používá Collabim již velmi mnoho uživatelů, v rámci agentur to myslím budou všechny. Jak vidíte penetraci do SEO sféry vy?

Collabim používá pravidelně kolem 1000 firem. Aktuálně máme něco pod 300 platících klientů a stále rosteme. Používají nás snad všechny známější české internetové agentury. Velikost našeho trhu mě nepřestává pozitivně překvapovat.

Trochu mě mrzí, že většina klientů používá Collabim jen na sledování pozic ve vyhledávačích. Z našich statistik vyplývá, že v Čechách dělá pořádný linkbuilding jen velmi málo firem. I přes všechnu osvětu je pro ně stále složitý a špatně uchopitelný.

Můžete prozdradit, jaký je podíl mezi free a placenými tarify co do počtu uživatelů?

Viz výše.

Jsou k dispozici nějaké statistiky, kolik webů je celkem v Collabimu spravováno a jaké množství aktivit Collabim eviduje?

Máme více než 500 000 klíčových slov, na které sledujeme pozice. K nim máme uloženo zhruba 20 000 000 výsledků z vyhledávačů, se kterými pracujeme hlavně v nástroji Site finder. Odkazů je relativně málo, asi 200 000.

Je to už celkem velká halda dat a je pro nás velkou výzvou udržet v tomto objemu dat Collabim funkční. Dříve jsme s tím dost bojovali, ale v posledních měsících už to zvládáme bez větších problémů. Hlavní dík patří našim skvělým vývojářům!

Po jakých nových funkcích uživatelé nejvíce volají?

Nejčastěji chtějí sledovat denně více klíčových slov. To je pro nás dost složité, protože už nyní posíláme na Google každý den obrovské množství dotazů. Ostatní potřeby jsou dost roztroušené.

Neustále hledáme průnik mezi tím, co bychom chtěli v Collabimu my a co chtějí naši uživatelé. Poslední týden jsem byl doslova zahrabaný v analýzách chování uživatelů, abych zjistil, jak Collabim používají a s čím mají problémy. V následujících měsících se tedy těšte na různá menší i větší vylepšení.

Sám některé věci v Collabimu příliš nepoužívám, například Site Finder mi přijde jako startovací funkce pro začátečníky. Jaké jsou na něj jiné ohlasy?

logo CollabimSite finder obsahuje super data, jen je uživatelé neumí dostatečně dobře využívat. To je samozřejmě hlavně náš problém, protože nedokážeme tato data dostatečně jednoduše a účelně prezentovat.

Máme připravená nějaká vylepšení. Budu samozřejmě rád za jakékoliv nápady, jak Site finder využít lépe.

Samozřejmě se nemůžu nezeptat na chystané novinky. Můžete alespoň naznačovat:-)?

Máme hotové API, které jsem ale stále nestihl pořádně propagovat. Zatím ho využívají hlavně větší klienti typu H1.cz.

Z mé výše zmíněné analýzy vyplynulo, že klienti nejvíce využívají měření pozic. Chtěli bychom proto u měření pozic výrazně vylepšit grafy a další související věci. Dále se opět pustíme do rozvoje reportů, které už dlouho odkládáme.

Poslední měsíce jsme se soustředili hlavně na zásadní úpravy architektury Collabimu. Bez nich byla každá změna strašně těžko realizovatelná. Nyní jsme více méně hotovi a chceme se soustředit opět na nové funkce.

A co expanze za hranice ČR? Vím, že něco v plánu bylo, daří se v tomto směru?

Zahraničí se nám upřímně moc nedaří. Konkurence je obrovská a bez neustálého objíždění zahraničních konferencí to moc nejde. Aktuálně se proto soustředíme hlavně na český a slovenský trh, který nás bez problémů uživí.

Poslední otázka, kde vidíte Collabim za další dva roky?

SEO je hodně úzký obor. Chtěli bychom Collabim postupně rozšířit o nástroje pro jiné aktivity internetového marketingu. Lidé jsou aktuálně zbláznění ze sociálních sítí, chtěli bychom také pracovat s PPC reklamou.

Cílem je udělat z Collabimu platformu internetového marketingu. Rozšíří se nám tak cílová skupina, která je aktuálně velmi omezená.

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

11 x komentováno

  • Osobně pro svou práci v současné podobě moc využití pro Collabim nemám, snad proto, že jsem poznal jen standardizovanou verzi.

    Každopádně Jirkovi držím s vývoje palce, myslím že SEOmoz nebo Raventools jsou dobrými vzory 🙂

  • Nějak jsem nepochopil “viz výše” – něco chybí?
    Collabim používám taky, ovšem jen příležitostně pro svou firmu. Chybí mi možnost plnohodnotného přístupu pro jeden web, klidně i placená. Já třeba Site finder využívám a ten pak po (zkušebním) měsíci chybí. Myslím, že takovou variantu by uvítalo víc firem, které mají svůj web a ten si chtějí spravovat sami.

    • V dotazu jsem se ptal na podíl platících klientů, ten Jiří zodpověděl v předchozím dotazu, proto uvedl viz. výše, tzn. 1000 celkem, platících pod 300.

    • Ad ten free tarif http://otazky.collabim.cz/post/detail/free-tarif

      Situace se může změnit v případě, že usoudíme, že nám Free tarif už nepřináší žádný marketingový potenciál. Poté možná přidáme placený tarif pro 1 web se všemi funkcemi. Do té doby opravdu nechceme komplikovat ceník dalím tarifem.

      • Díky za odpověď. I když si myslím že je to škoda.
        Bohužel dívám se na to asi jako správný český člověk – proč mám platit za další 4 weby, když potřebuju jeden. Ale Váš komentář na Vašem blogu beru.

      • Ale třeba majesticSEO tuhle možnost – plná funkce pro stránky, jejichž jste vlastníkem – má.

  • > Každopádně Jirkovi držím s vývoje palce, myslím že SEOmoz nebo Raventools jsou dobrými vzory

    Raventools jsou samozřejmě super, i když na můj vkus už mají až moc funkcí. SEOMoz má výborný obsah, ale jejich software za moc nestojí (tedy kromě OpenSiteExploreru a obecně jejich datech o odkazech).

  • Tady jde krásně vidět že původní představy se musí v průběhu podnikání zásadně měnit aktuální situací na trhu. Z původně globální myšlenky se collabim stal pouze lokální záležitostí, to mu ale naopak možná přidalo, protože český trh perfektně pokryl. Gratulace a mnoho dalších úspěchů se službou.

  • Já sám Collabim používám a nemám žádné výhrady. Takže držím tomuto projektu palce. Myslím si že má co nabídnout

  • Collabim je dobrý nástroj, ušetří nám spoustu času. Doufám, že se bude Collabim v budoucnu zlepšovat a přidá i nějaké nové funkce.

Vše o budování zpětných odkazů