Vše o budování zpětných odkazů

Nástroje, které používám pro off-page SEO

Ve facebookové skupině SEOloger se nedávno objevil dotaz na nástroje, které pro linkbuilding používám. Nelíbí se mi dávat můj obsah Facebooku, takže moje odpověď bude tady.

Odkazová data

Přehled o odkazových datech čerpám z Ahrefs. Kromě základních přehledů – domény a konkrétní odkazy – jsem našel a oblíbil si i pár speciálních vychytávek, které Ahrefs nabízí:

Všechny tři mi šetří čas a mají prokazatelně dobré výsledky.

U Ahrefs používám i jejich API pro nástroje, které umějí jejich data tahat.

Líbí se mi o nástroj Competing Domains, který podle dat stažených ze SERP ukazuje reálné konkurenty. Výsledek je ale ovlivněný velikostí datasetu, který Ahrefs má pro český Google. Na jeho velikost jsem se ptal v Insider skupině Ahrefs, ale zatím marně čekám na odpověď. BTW pro US SERP mi Tim Soulo z Ahrefs napsal, že sledují 230 milionů klíčových slov…

Jakmile budu znát velikost datasetu, udělám si názor na jejich nástroj Organic Keywords. Mít přehled o jakémkoliv webu a jeho výkonu v SERP mi přijde skvělé. Bohužel Ahrefs to neumí tak dobře, jako naše SERPO (již brzy R.I.P.) a i když zvětší svůj data set, pořád tu máme Seznam. Ale v jistém smyslu se na to těším, pokud dodělají vizualizace, které mělo SERPO a o které jsem je už požádal.

Naopak vůbec nehledím na jejich metriky a obecně čísílka, která zkouší nějak ukazovat kvalitu nebo sílu domény či URL.

Stejně tak nepoužívám Content Explorer ani rozjíždějící se Keywords Explorer.

Odkazové příležitosti

Pro rychlý prospecting, data o URL/doménách a scraping používám URL Profiler. Mrkněte se na návod na hledání odkazových příležitostí, kde nástroj hraje svou roli.

Jinak dělám vše ručně, projíždím výsledky hledaní a odkazy na další weby na různých stránkách.

Evidence aktivit a cílů

Od začátku jsem věrný Collabimu. Vyhovuje mi, za ty roky už ode mě dostali hodně podnětů, které už mnozí v praxi používáte. Tam, kde mi neseděl, jsem si ohnul workflow (třeba poznámky u klíčových slov používám k záznamům, kdy na to slovo přibyl nějaký link).

Google SERP Scraping

Na stahování výsledků hledání jsem si oblíbil Simple SERP Scraper. Je zdarma, není náročný a dobře si poradí s ochranou Google proti zakázané technice.

Monitoring zmínek

Už hodně let používám Mention, mám ještě historický tarif na 50 tisíc zmínek v měsíci za cca 600,- Kč. Strategicky sleduji:

  • brandy vlastní i konkurenční
  • URL vlastní i konkurenční

Souběžně testuji BrandMentions, který je zatím zdarma ve vývojové fázi, ale už dává výsledky srovnatelné z Mention. Je možnosti nastavení jsou slabší, část se dá obejít použitím vyhledávacích operátorů.

Vstupní stránky

Možná si říkáte, co tohle dělá v off-page SEO. Používám Rank Tracker, aby mi zjistil vstupní stránky pro určité fráze třeba na Wikipedii. Přece u toho nebudu sedět a dělat to ručně. Návod jak na to je tady.

Cloud

Mám postavený SEO stroj na cloudu Amazonu, podle potřeby jej zapínám. V hibernaci mě stojí cca 3 USD za měsíc za uloženou instanci. Za souběžný crawling 3 webů s 500 000+ URL jsem v měsíci zaplatil v průměru 15 USD. Stroj slouží pouze URL Profiler, Screaming Frog a Rank Tracker. Až mi zbude čas, napíši celý návod jak na to. Chystám se už od února…

Rozšíření do Chrome

Moji doporučenou sadu rozšíření pro linkbuildery najdete tady.

Ostatní nástroje

Zbytek je klasika každého byznysu.

E-mail je u mě Google Apps s Right Inbox, bez kterého neodešlu vůbec nic, protože si pak nemusím nic pamatovat a to je skvělé!

Telefon (odkazy jdou získat i voláním, ahoj J! 🙂 a tabulkový procesor (Tabulky Google a Excel v rámci Office 365).

Za zmínku stojí ještě MindMaple pro myšlenkové mapy, kde si dělám schémata tématické relevance.

Resumé

Do nástrojů jsem fanda, jak je něco nového, musím to zkusit. Do denní praxe se jich ale dostane jen pár. Moje doporučení má třeba Marketing Miner, který ale používám pouze pro on-page činnosti a o tom se rozepíšu jinde.

Pokud by se někde dal použít termín, který všichni milujeme ve spojení s telefonními operátory, a to, že jsme specifický trh, pak to budou nástroje pro SEO a online marketing vůbec. Většina jich nějakým způsobem pohoří na našem jazyku nebo neznalosti Seznamu.

Divit se tomu nemůžeme, trh je malý, navíc všechno bychom tu chtěli zdarma nebo za kilo. Často mám v diskusích s lidmi dojem, že se na cenu nástrojů nedívají jako na příležitost, jak ušetřit nebo otevřít nový set dovedností, ale jen jako náklad, který jim vypadne z kapsy a nic nepřinese.

Když se dívám na ten přehled, toho tolik není. Za šest let zkoušení jsem si prostě našel, co mi opravdu pomáhá a u toho zůstávám. Chybí mi jen pořádný systém pro databázi kontaktů, kterou si zatím nechávám v Google. Výhledově si na to nechám napsat něco vlastního.

Dejte vědět do diskuse, s čím pravidelně pracujete vy. Stačí jen věci, které jsem neuvedl já:)

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

11 x komentováno

  • Zaujalo mě “Za zmínku stojí ještě MindMaple pro myšlenkové mapy, kde si dělám schémata tématické relevance.”

    mohl bys zveřejnit jak to vypadá? 🙂 Tohle je věc o který jsem dlouho přemýšlel a nakonec od toho upustil, protože jsem to pak stejně nepoužíval. Tvoje podoba bude třeba fakt super.

  • Chybí mi jen pořádný systém pro databázi kontaktů…
    Zděnek za mňa určite Buzzstream. Používam ho denno denne. Najschopnejšie CRMko na databázu kontaktov a prácu s nimi + link monitoring, atď. Otestuj, uvidíš či ti sadne. Díky za fajný článok.

    • Buzzstream používám jako CRM pro affiliate program, který mám ve správě.
      Pro odkazové kontakty jsem ho používal více, než rok, ale jen jako databáze je to drahý nástroj (99 USD/měsíc). U nás nejsou jeho další funkce k ničemu nebo je mám vyřešené jinak, smysl vidím až pro větší tým (stažení mailů pod něj, reporty, úkoly, databáze). Doporučil jsem ho GetFound v Praze a myslím, že na něm jedou.

  • Dobrý den Zdeňku,
    mám otázku k nástroji Mention. Vrací i výsledky z diskuzních fór typu emimino.cz atd..? A je v tomto ohledu rozdíl mezi freeware a placenou verzí? Máte případně typy na jiné freeware programy? Co Marketing Miner a monitoring?

    Díky, Jakub

    • Jakube, Mention diskusní fóra zachytává dobře. Šikovný je i na Twitter. Zdarma zkus ten BrandMentions, co jsem zmiňoval. Ostatní služby typu Google Alerts nebo TalkWalker mi nesedí.

      MarketingMiner má taky dobrý monitoring a dá se využít. Nepoužívám to jen z toho důvodu, že už mám Mention (MM si ale platím pro jiné účely).

  • Mne sa páči ako sa ahrefs stále vyvíja a v budúcnosti toho pokryje ešte viac a nahradí aj ďalšie nástroje. A zaujímavá zbierka nástrojov, tie myšlienkové mapy tiež vyskúšam.

  • Collabim je jeden z výborných nástrojov. Ale vždy používam minimálne dva nástroje a collabim dopĺňam cez open site explorer a samozrejme google webmastertools

Vše o budování zpětných odkazů