Vše o budování zpětných odkazů

Jak pracovat s textem odkazu

Text odkazu byl vždy význačným faktorem v linkbuildingu. Tak význačným, že se na něj soustředila největší pozornost linkbuilderů, kteří ve snaze dosáhnout co nejlepších výsledků zapomínali na základní pravidla, která teď Google vypuštěním Penguina tvrdě připomněl a se kterými bude více, než dříve nutné pracovat. Oněch základních pravidel není mnoho, dokážu najít pouze čtyři: pestrost textů odkazůpoužívání značekpřirozené odkazy a nofollow odkazy.

Pestrost textu odkazů

Psal jsem to zde už několikrát v minulosti, uměle vytvořený odkaz jde celkem snadno poznat a zvláště, pokud můžete hodnotit něčí odkazový profil jako celek. Což Google jednoznačně může, umí a bude v tom lepší a lepší. Opakující se textové schéma vždy vynikne, obzvláště, pokud pokud v majoritě.  Jaké tipy pro větší pestrost textu odkazů můžu dát?

  • Střídání jednotného a množného čísla  – jednoznačný tip, používá se celkem běžně.
  • Synonyma – pro většinu výrazů je lze najít. Ta vám sice nemusejí vyskakovat se statistikách hledanosti, to ale neznamená, že je nikdo nepoužívá.
  • Opisné tvary – např. linkbuilding vs. tvorba zpětných odkazů
  • Kombinace více klíčových slov dohromady – např. linkbuilding a zvyšování návštěvnosti.
  • Běžná čeština – používejte hovorové výrazy, odkazujte celou větou.
  • Různé texty pro cílovou URL – není třeba vysvětlovat

Používání značek

Název firmy nebo produktu je v odkazu naprosto legitimní a pokud jej nebudete spamovat v milionech kusů odkazů, nemůže mít negativní dopad. Jednoduše značky jsou přirozené a odkázat na Coca Colu jinak, než Coca Cola nemá moc smysl. Nevýhodou je, že pokud značka není přímo vaše, budete se bít se slušnou konkurencí. Značky můžete kombinovat s dalšími klíčovými slovy a vytvářet tak velké množství variací, viz. výše.

Přirozené odkazy

Největší legenda žánru? Klikněte zde – 12 milionů výsledků v češtině, 9 930 milionů v angličtině. Zapojte občas i podobný text v odkazu. Nebo nezapojujte žádný text a odkaz dejte pouze jako URL. Takovýto formát odkazu není SEO friendly, ale začnete jej používat. Jednoznačně je to nejvíce přirozená forma odkazu. Odkaz ve formě obrázku? Ano!

Nofollow

.

Optikou SEO má odkaz s nofollow atributem diskutabilní přínos a názory se velmi různí. Odkazy ovšem netvoříme pouze pro SEO a na internetu je jich od zavedení atributu velké množství. Takže se jim nevyhýbejte. Nemít žádné je problém, mít jich mnoho také zavání podezřením.

Jak ten guláš dobře uvařit?

Chtěli byste znát ideální poměr jednotlivých typů odkazů? Já taky! Experimentujte, zkoušejte. Jediné, co si mohu tipnout, je možnost, že by součet počtu externích odkazů bez anchor textu, s nofollow a všech přirozených verzí měl přesáhnout počet dobře optimalizovaných odkazů. Nenapadá mě moc možností, kdy by mohla nastat opačná situace přirozenou cestou. Pokud vás ano, napište mi.

A pokud se bojíte důsledků Pandy, Penguina nebo dalších budoucích zvířátek ze zahrady Matta Cuttse, myslete vždy na to, že konkurenti mohou dopadnout ještě hůř a uvolnit vám své pozice v SERP 😉

O autorovi

Zdeněk Dvořák

Link builder na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy.

Komentuj

Vše o budování zpětných odkazů