Vše o budování zpětných odkazů

Pečujte o své zpětné odkazy

Mám zavedenou takovou rutinu, která mi umožňuje mít pod kontrolou takřka všechny zpětné odkazy, které jsem jakkoliv získal, udržuje funkční interní prolinkování, zamezuje ztrátám link juice a upozorní mě na případné podivné odkazy. Zajímá vás, jak to dělám?

Údržba interních odkazů

Podle velikosti webu pravidelně jej pravidelně projíždím Screaming Frogem. U výsledků pak filtruji pouze ty s parametrem 404 (Filter: Client Erroe (4xx) v záložce Response Codes) a z detailu dané 404 URL jednoduše přes CTRL+C zkopíruji celý řádek do tabulky. V ní přiřadím, kdo by měl chybu opravit (u eshopu se o různé sekce starají různí lidé), navrhnu řešení (novou URL, 301, atd.) a pak ji dávám příslušným spolupracovníkům. Smyslem je nenechat uživatele vstupovat do slepých uliček a udržet sílu interních stránek tak, jak ji určil plán interního odkazování.

Ukázka interních odkazů vedoucích na 404.
Ukázka interních odkazů vedoucích na 404.

Omezení ztrát link juice

Pravidelně také sleduji, jestli se na webu neobjevují 404 stránky, na něž vedou odkazy. Pokud takovou objevím, opět je zanesu do tabulky a navrhnu novou adresu k permanentnímu přesměrování. Typicky se to stává třeba u položek eshopu, který nemá automatické přesměrování zrušených produktů. V případech obsahu je lepší se podívat, co na dané URL bylo, prověřit, proč byla zrušená a případně ji obnovit.

K tomuto účelu používám Ahrefs, kde v sekci Top Pages, kde si seřadím stránky podle počtu příchozích domén a pak hledám chybové hlášky. Pokud nějaké najdu, podívám se, jaké odkazy na web šly a opět připravím návrh na přesměrování.

Tady máme 4 ztracené zpětné odkazy.
Tady máme 4 ztracené zpětné odkazy.

Vznikající odkazy

Odkazy vznikají i přirozeně. Není jich možná hodně, stojí za to o nich ale vědět. Proč? Důvodů najdu více. Je to signál, který vypovídá o atraktivitě nějaké části vašeho webu, za odkazem je nějaký člověk, o němž chcete zjistit víc, získáte inspiraci pro duplikování úspěšného “obsahu”. Nebo provozujete affiliate program a tam potřebujete mít odkazy těžce pod kontrolou.

V zásadě existují čtyři možnosti, jak nové odkazy sledovat. K první vám stačí účet v Google Webmaster Tools, kde se v různých intervalech (od jednoho do tří týdnů) objevují ukázky nových odkazů. Zajímavé je zde, mimo faktu, že jde pouze o část odkazů, především to, s jakým zpožděním je Google schopen některé odkazy oznamovat. Přehled odkazů si můžete stáhnout jako csv nebo nechat rovnou importovat do Google Drive, což doporučuji, protože je to rychlejší, tyhle data si nepotřebujete schovávat a po vyhodnocení je jedním kliknutím hodíte do koše.

Kde stáhnout nové odkazy v Google Webmaster Tools
Kde stáhnout nové odkazy v Google Webmaster Tools.

Druhá možnost je velmi rychlá a potřebujete k ní placenou službu Mention. Tou jste schopní při nastavení alertu na vaši URL sledovat zmínky opravdu expresním tempem, moje zkušenosti jsou cca 1 až 2 dny od vzniku zmínky. Existují i další služby na sledování zmínek, zdarma je Google Alerts, ale jeho výkonost je už léta tragická, přestože mu teď Google navlékl nový grafický kabátek.

Prakticky stejně rychlá a také placená možnost je využití Ahrefs, kde v záložce Referring Domains -> New/Lost nebo Links -> New/Lost můžete sledovat nově detekované domény či odkazy podle doby zachycení:

  • dnes
  • včera
  • 7 dnů
  • 30 dnů
  • 90 dnů

Mé dlouhodobé zkušenosti ukazují, že Ahrefs je opravdu rychlý, co se týká indexace nových odkazů a pokud byste chtěli rychle zachytit podezřelé aktivity u svých odkazů, zamiřte přímo sem.

Nakonec jsem si nechal možnost zdarma, kterou jsou data o příchozí návštěvnosti ve vašem účtu Google/Universal Analytics.

Návštěvnost z odkazujících stránek.
Návštěvnost z odkazujících stránek.

Co se týká četnosti provádění těchto úkolů, záleží na velikosti webu nebo frekvenci, kdy se objevují nová data. Najít si své tempo musíte sami.

Sledujete si své odkazy? Používáte nějaké jiné postupy? Sem s nimi v diskusi pod článkem!

O autorovi

Zdeněk Dvořák

SEO specialista na volné noze. Na webu publikuji od roku 2001, SEO se věnuji od 2010. Pracoval jsem jak s malými firmami, tak i těmi největšími. Kromě exekutivy tvořím odkazové strategie na zakázku a školím, jak získávat odkazy. Připravím také SEO audit pro váš web.

Mrkněte na reference.

3 x komentováno

  • Opět výborný článek, ostatně jako vždy 🙂 Já využívám placenou verzi Collabim, kde je evidence zpětných odkazů poměrně jednoduchá a pokud jej někdo někde smaže, program mi pošle report (1x týdně). Ale “žábu” používám také, Ahrefs to je snad samozřejmost každého, kdo to s linkbuildingem myslí vážně 😉

Vše o budování zpětných odkazů